Hirdetés

Empire: Total War előzetes

|

Közhírré tették a Total War sorozat készülő új epizódját. Elérkezett hát az idő, hogy a Creative Assembly legendás játékának csatatereit elborítsa a lőpor.

Hirdetés

Jön az új Total War! Miután a szerkesztőség elhárította javaslatomat, hogy egy, az újsághoz mellékelt százhúsz oldalas könyv kiadásával ünnepeljük meg a hírt, most muszáj a sajtó nyújtotta ésszerű kereteken belül hangot adnom gyermeki lelkesedésemnek. Bár hosszú évek óta sejteni lehetett, hogy az ókori és középkori háborúk témakörének fényesre nyalt kondérját a Creative Assembly kénytelen lesz valami étvágygerjesztőbbre cserélni, az Empire bejelentése mégis tízezrek orcájára csalt elégedett mosolyt. Mint amikor a napköziben a sóskával és spenóttal kikényszerített három hónapnyi böjt után végre megint tejberizs illata száll.

 

„Megdobállak játékkatonákkal"

 

Már a Medieval 2 kapcsán is utaltam arra anno, hogy a játéktechnikai megoldások egyedisége az angol fejlesztőcsapat termését szinte örökös exkluzivitásra kárhoztatja a játékpiacon. A Cossacks epizódjait ne számoljuk ebbe a kategóriába, hiszen annak soha nem volt a célja a valódi ütközetek tényleges, 3 dimenziós modellezése, inkább egy hagyományos RTS az, csak éppen töméntelen egységgel. A Total War-nak emlékeim szerint pusztán egy kihívója akadt, a gyengén sikerült Imperial Glory, amely ráadásul témájában éppen fedte a most következő reményteli üdvöskét. Itt pedig térjünk is ki a legfontosabb kérdésre, vagyis arra, hogy az Empire mely történelmi korszakba vezényli majd csapatainkat. A legújabb epizód tulajdonképpen rajongók tízezreinek álmát, a Napoleonic: Total War ötletét manifesztálja, hiszen a legendás sorozat végre olyan csataterekre repít el minket, ahol szén, kén és salétrom precíz elegye robbantja ki a golyót a puskacsőből. Önmagában ez még nem jelentene újdonságot, hiszen már a legelső részben, a jó öreg Shogunban is szerezhettünk puskákat, ezúttal viszont már egyenesen a XVIII. századba utazunk, és az ütközetek magukkal hoznak minden korhű járulékot, a szablyás huszároktól a dragonyosokon át a megbízhatóbb és gyorsabban újratölthető muskétákig és ágyúkig. Új dimenzió nyílik meg ezzel, ami úgy vélem, hatalmasabb lépés, mint a Rome 3D-be költöztetése volt annak idején. Végre olyan kor levegőjébe szippanthatunk bele, amelyben a viadaloknak egészen más aromája volt már, mint a kardnak, amint bronzdarabot pattint le egy pajzs borításáról. Nem pendülnek az íjak húrjai sem, helyettük puskák ezrei eresztenek borús ködöt, hogy eltakarják a hullák tengerét. A pontos kezdődátum a hírek szerint 1700 lesz, és egészen a XIX. század elejéig, vagyis az 1800-as évek közepéig alakíthatjuk a világ történelmét. Egyes források szerint az amerikai polgárháború eseményeibe is bekapcsolódhatunk majd, ám történelmi ismereteink szerint az éppen kívül esik a fenti perióduson. Ellentétben az 1848-49-es magyar szabadságharccal, amely akár még be is kerülhet a játékba valamilyen formában...

 

Vitorlát bonts!

 

A hatalmas történelmi ugráshoz kapcsolódik a másik ígéretes újítás is, hiszen ennek a korszaknak a hiteles ábrázolása immár maximálisan megköveteli, hogy a világkereskedelem alakulásában oly fontos tengeri uralmat szó szerint saját kezűleg harcoljuk ki. Az Empire esetében tehát a Creative Assembly végre nem elégszik meg a tengeri flották ütközeteinek nevetségesen bagatell, automatikus lejátszásával, hanem elénk tárja a recsegő árbocok és a fedélzetbe csapódó ágyúgolyók látványát. Ennek fontosságát bizonyító beszédes tény, hogy a játék Games Conventionön megejtett bejelentését is csupa tengeri ütközetet demonstráló kép kísérte, de talán még ennél is többet mond, hogy a fejlesztőcég nemes egyszerűséggel „eddig PC-n még soha nem tapasztalt" élményt ígér ezen a téren. A hajócsatákban eldönthetjük majd, hogy az egész flottát irányítjuk-e, vagy csak egy kiválasztott járművet. Hogy ez a gyakorlatban miként fog működni (tehát hogyan tudjuk az egész ütközetet egyetlen hajót irányítva levezényelni), az még nagy kérdés, de feltehetően ahhoz hasonló megoldásra kell gondolni, mint a „hadvezér" kameranézet esetében, ami nehezebb koordinációt, de életszerűbb látványt nyújt. A szárazföldi csatához hasonlóan itt is számos taktika közül választhatunk flottánk felállításánál. Realisztikus hajózási modell kidolgozására törekszenek, és nem csak a monstrum vízi járművek mozgatásába ölnek energiát, de az olyan hangulatos részletek megalkotásába is, mint a fedélzeten serénykedő, dolgukat végző katonák tucatjai, a szétlőhető fedélzet szanaszét repülő darabjai, a látványosan szétszakadó vitorlák vagy a vízbe eső matrózok. Ráadásul a tengeri ütközetek nem merülnek ki a folyamatos ágyúzásban, trükkös manőverezések közepette. A fedélzetről embertelen muskétatűzzel pucolhatjuk le az ellenséges vitorlások legénységét, majd a csáklyázás után pallókon átrohamozva, kézitusában vívhatjuk ki a győzelmet. A látványt a vadonatúj grafikai motor nyújtotta, szemet gyönyörködtető táj teszi majd igazán lenyűgözővé. A fejlesztők tehát nem véletlenül állítják, hogy az eddigi leggrandiózusabb Total War készül, hiszen az eddig kizárólag a szárazföldi ütközetekre korlátozódó akciójelenetek közé egy eddig a sorozatban méltánytalanul háttérbe szorult, egészen új játéktípus is csatlakozik. Ez teljesen egyértelműen magával hozza azt is, hogy a játékosok összehasonlíthatatlanul nagyobb figyelmet szentelnek majd tengeri flottáik fejlesztésére, és ez a néha kissé monotonná váló játékmenetet is elképesztően feldobhatja.

Készüljenek fel a lovasság fogadására!

 

Nem csak azért érdemes alaposabban megnéznünk a csatateret, mert a katonák páncéljaikat színes zubbonyra, pallosaikat pedig elöltöltős puskákra cserélték, hanem azért is, mert számos jelentős újdonsággal találkozunk. Említettem a vadonatúj grafikai motort, amelynek megalkotására talán éppen a tengeri környezet támasztotta új kihívások miatt volt szükség. A Rome-ot már a History Channel is elégségesnek tartotta ahhoz, hogy azon demonstrálja a legnagyobb történelmi ütközeteket Decisive Battles című dokumentumfilm-sorozatában. Dr. Adrian Goldsworthy és dr. Aryeh Nusbacher neves hadtörténészek is elég komolynak vélték ahhoz, hogy a BBC Time Commanders című show-műsorában ezzel mutassák be az ókor nagy vezéreinek legizgalmasabb hadi trükkjeit. Ha nekik megfelelt, mit várhatnak a halandó játékosok, akiknek csak arra kell mindez, hogy elszórakozzanak vele ezen a méretes terepasztalon? A készítőket azonban szemmel láthatóan nem részegítette meg a kategóriában élvezett monopolhelyzet, és folytatják szimpatikus szokásukat, miszerint minden grafikus motorjukat két játékhoz használják fel. Ennek megfelelően a Shogun engine-jét használta a Medieval, a Rome-ét pedig a Medieval 2, vagyis megint egy újabb motor kifejlesztésén a sor. Sajnos erről egyelőre vajmi keveset tudni, és az érdeklődő közönség dolgát csak nehezíti, hogy a Creative mindenhol kizárólag a tengeri csatározásokról készült felvételeket mutogatja. Így aztán semmit nem lehet még tudni a majdani gépigényről sem, bár nem egy embert ismerek, aki gépvásárlását a Total War sorozat legújabb epizódjainak érkezéséhez igazítja. A vizuális tapasztalat hiányában is tudjuk, hogy teljesen újragondolják a harcterek növényzetének megjelenítését, illetve dinamikusan változó időjárási viszonyokat és megsemmisíthető harctéri épületeket terveznek. Az egyszerre irányítható katonák, illetve hajók maximális számáról még nem ejtettek szót, de annyit elárultak, hogy a fedélzeten rohangáló matrózokkal együtt tulajdonképpen a tengeri csatákon sem lesz sokkal kisebb a létszám, mint a szárazföldön. Folytatják a Medieval 2-ben elkezdett rokonszenves gyakorlatot, mely szerint az egyes harcosok megjelenését bizonyos keretek között randomizálják, vagyis a csapatunk nem egy tökegyforma bábukból álló, homogén massza lesz, hanem egymástól különböző karakterek formálta hadsereg. A csatatereken természetesen - a hadművészet változásainak megfelelően - megjelennek az új taktikák, mint a két-, illetve háromsoros arcvonalak a minél brutálisabb erejű sortűz eleresztéséhez, a kitámasztott szuronyos négyszög alakzat a lovasság fogadására, vagy éppen az ágyútűz okozta veszteségek minimalizására szolgáló laza sor.

Ezzel együtt persze nagy számban megjelennek a korábbiakhoz képest teljesen szokatlan játékstílust megkívánó, hatékony gyilkolóeszközök is. Az ágyúk, mortárok, korai rakéták technikai értelemben is kihívás elé állították az alkotókat, hiszen a tömegbe csapódó ágyúgolyók ezúttal már nem csak a játék késői szakaszának jelenségei lesznek, hanem végigkísérik szinte valamennyi ütközetünket. Komoly energiát fordítanak tehát a füst- és robbanáseffektusok minél életszerűbb kidolgozására csakúgy, mint megannyi egyéb apró részletre, amely gyaníthatóan minden eddiginél autentikusabb élményt nyújt majd a játékosoknak. A hivatalos források szerint dobosok, skótdudások kísérik majd a századokat, a puskák besülnek, félrehordanak, az ágyúk szétrobbannak, sebesültek és haldoklók nyögnek és vonaglanak a csatatéren. Érdekes opciónak ígérkezik a városi ütközetekkel kapcsolatban, hogy katonáinkat az épületekbe is be tudjuk majd küldeni, akik az ablakokból és az erkélyekről regulázhatják az ellenséget. Ezzel együtt lesz végre fedezékhasználat is, ami teljesen új dolog a játékban. Katonáink tehát a falakat és az erre alkalmas tereptárgyakat végre tevőlegesen is kihasználják, azt azonban még nem tudni, hogy sáncokat, fából készült fedezékeket tudunk-e építeni majd a csaták előtt a stratégiailag fontos pontokon.

 

Kampány

 

A játék alapkoncepciója természetesen megmarad az elmúlt 7 évben oly jól bevált formula alapjain, így a csatatérkép mellett lesz egy menedzselős kezelőfelületünk is. Ami magát az egyjátékos kampányt illeti, az Empire ebben is túlszárnyalja az elődöket. Elképesztően nagy játéktér áll rendelkezésünkre: három kontinensen politizálhatunk, teljesen megújuló diplomáciai, kémkedési, kereskedelmi és küldetésrendszerrel. A választható nemzetek száma a megnövekedett terület méretéhez képest viszonylag csekély - 10 nagyhatalom valamelyikével indulhatunk neki a világhódításnak. Biztosan irányíthatjuk majd a brit birodalmat, a francia királyságot (politikai helyzettől függően köztársaságot), az ottomán birodalmat, a spanyol királyságot, Poroszországot és Indiát. Egyes hírek szerint lesznek kisebb népcsoportok is, észak-amerikai indiánok és számos kisebb afrikai népcsoport is.

Lévén, hogy egészen a XIX. század derekáig elkalandozunk, természetesen nem maradhatnak ki a függetlenségükért elkeseredett háborút vívó észak-amerikai államok sem, az azonban még nem tisztázott, hogy őket csak a függetlenségi harc kitörésétől vehetjük-e irányításunk alá. Apropó függetlenségi háború! Lehetőségünk lesz történelmi események lejátszására is, így olyan meghatározó konfliktusokba avatkozhatunk bele, mint a nagy francia forradalom vagy az említett amerikai szabadságharc. A rendkívül színes és háborúkban igencsak bővelkedő korszak kiválasztása nem pusztán a sok-sok beépíthető történelmi esemény miatt ideális, hanem azért is, mert számtalan kibontható történet áll majd rendelkezésre, amikor kiegészítő korongokat gyúrnak az Empire-hez (a Napóleon-sztori például erősen adja magát).

 

Kívánságlista

 

A fentebb említett Imperial Glory-ban volt egy dolog, ami elképesztően sokat dobott az atmoszférán, de a Total War készítői a mai napig nem vették azt át: az autentikus vezényleti nyelvek. Az oroszok oroszul, a franciák franciául kiáltozták parancsaikat a csatatéren, és ez legalább annyit számított az autentikus élmény megteremtésében, mint a katonák egymástól különböző felszerelése. Szintén szükségszerű lenne végre visszatapsolni a Medieval-ben már évekkel ezelőtt szereplő pompás lehetőséget, a felvehető ütközeteket, mert azóta bizony a rajongók problémás külső alkalmazásokkal kénytelenek rögzíteni legemlékezetesebb csatáikat.

Szintén jelentős előrelépés szükséges a mesterséges intelligencia tekintetében (mind a csatatéren, mind a nagytérképen), de ezt oly régóta kívánják már a tömegek, hogy megemlíteni is szükségtelen. Bár a játék fejlesztése hivatalos források szerint a Medieval 2 polcokra kerülése óta folyik, nem szabad elfelejteni, hogy a projekt jelenleg még igen kezdetleges stádiumban van. Arra a kérdésre, hogy miért nem mutatnak egy videót működés közben, az egyszerű válasz például az volt, hogy olyan nekik még nincs. Nem csoda tehát, hogy a megjelenésről szóló információk úgymond hiányosak, és elejtettek ugyan egy 2008-as tervet, de ez nem biztos, hogy komolyan vehető.

 

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)