Hirdetés

Forza Motorsport 3 - Teszt

|

A Forza Motorsport olyan az Xboxnak, mint a Gran Turismo a PlayStationnek. Ez a játĂ©k „A” szimulátor

Hirdetés

A Microsoft már az első rész óta óriási hangsúlyt fektet rá, nem véletlenül, hiszen az Xbox legsikeresebb játékai közé tartozik, a rendkívül sűrű őszi autós felhozatalban mégis felemás érzésekkel vártuk, hiszen a korábbi bejelentések szerint ezzel a résszel szeretne nyitni a cég a kevésbé hardkór autós tömegek felé. Nos, így elöljáróban, a kedélyek megnyugtatása végett annyit fűznék a dologhoz, hogy a rajongók - és mindenki más is - megnyugodhatnak, a Turn 10 jól oldotta meg a feladatot. Ahelyett, hogy a messze földön híres fizikai szimulációt tekerték volna lejjebb, azt meghagyták olyannak, amilyen volt, és inkább föléhúztak néhány vezetési segédletet, mint péládul az ideális ívet jelző csíkot, vagy az automata fékezést, hogy a kevésbé tapasztalt játékosok is megbirkózzanak a vezetéssel.

 

Négykerekű mennyország

Az alapfelállás termĂ©szetesen változatlan a tipikus autĂłszimulátoros „törtĂ©nethez" kĂ©pest: a játĂ©k elejĂ©n válasszunk valami kis teljesĂ­tmĂ©nyű utcai kocsit, vessĂĽk rá magunkat a versenynaptárra, ahol kĂ©pzeletbeli pályák Ă©ppĂşgy megtalálhatĂłak, mint a valĂłságbĂłl modellezettek, aztán sok-sok versenyzĂ©ssel gyűjtsĂĽnk elĂ©g pĂ©nzt Ă©s tapasztalati pontot a magasabb gĂ©pjármű kategĂłriák elĂ©rĂ©sĂ©hez. Feldobja azonban a menetelĂ©st a Forzában a karrier mĂłd szokásosnál kevĂ©sbĂ© lineáris mivolta: nagyon sok versenynevezĂ©snĂ©l nem egy mĂ©g erĹ‘sebb kocsi a kritĂ©rium, hanem az, hogy az aktuális verdánk legyen elsĹ‘kerĂ©k-meghajtásos, csapott hátĂş vagy Ă©pp francia. Válogatni pedig lesz mibĹ‘l, hiszen a fejlesztĹ‘k nem kevesebb, mint 50 gyártĂł 400 tĂ­pusát modelleztĂ©k a játĂ©kban. Találunk köztĂĽk kisautĂłt, mint pĂ©ldául a Fiat 500-ast, terepjárĂłt, klasszikus sportkocsikat, legendás izomautĂłkat, a legmodernebb szuper sportkocsikat, Ă©s pálya-versenyautĂłkat is. Minden autĂł a maga realisztikus mĂłdján viselkedik, de persze nem azĂ©rt, mert egyenkĂ©nt lemásolták a kezelhetĹ‘sĂ©gĂĽket, hanem mert a fizikai szimuláciĂłt meghatározĂł számos tulajdonságot mindegyikĂĽknĂ©l nagyon precĂ­zen kalibrálták: tömeg, kormányzási mutatĂłk, tapadás, motorerĹ‘ - mindegyik kocsi egyedi kombináciĂłval bĂ­r.

Akiknek az ereiben is benzin folyik...

A mennyiség ráadásul nem minden, a minőségre legalább ilyen hangsúlyt fektettek a készítők. A részletesség szintje elképesztő, még a kerékcsavar anyái is külön modellt kaptak, az újonnan bevezetett műszerfalnézet minden járgányban precízen kidolgozott, és persze a kocsik külső modellezésére sem lehet panaszunk. Ez a fajta maximalista hozzáállás az autók módosítási lehetőségei kapcsán is visszaköszön, hiszen ezerféleképpen varázsolhatjuk verdáinkat egyedivé. A festés, matricázás alap, de hogy az alkatrészeket a legutolsó légszűrőig (!) oda-vissza csereberélhetjük, az már mindenképp elismerésre méltó. Ahogy haladunk előre a bajnokságban, újabbnál újabb alkatrészeket teszünk elérhetővé, amelyek szintúgy valódi gyártók valódi termékei, s kicserélésükkel valódi hatást gyakorlunk majd autónk menettulajdonságaira. Még a légszűrőcserével is.
Ha készen vagyunk a moddolással, a tuningszekcióban finomhangolhatjuk is a beszerelt alkatrészeket, számolgathatjuk a millimétereket és a grammokat, hogy aztán ugyanazt a kocsit felépíthessük és beállíthassuk gyorsulási versenyre vagy driftelésre éppúgy, mint pályaversenyre. A menetteljesítmények kapcsán is komoly tuningról beszélünk itt, nem csak amolyan tessék-lássék, mutatóba betett menüpontról; csakúgy mint a való életben - ha egy kilencvenes évekbeli Nissan Skyline-t versenyképessé akarunk tenni egy GT szériás verseny-Porschéval szemben, megtehetjük. A tuningolásnak csak az elérhetővé tett alkatrészek szabnak határt.
Ennyi azonban elég is a menüben való bóklászásból, irány a pálya!

 

ÁÁÁ, ááá, á...

Furcsa mód az első benyomásaim a Forza 3-ról kissé lelohasztották kezdeti lelkesedésemet. A kormány mögé huppanva nem voltam ugyanis, hogy úgy mondjam, pozitívan sokkolva a grafika láttán. A fejlesztők, elmondásuk szerint rengeteget dolgoztak a látványvilágon, és persze a kocsik modellezésének részletességét elnézve ezt könnyű szívvel el is hisszük nekik, ám az egész csomag grafikailag valahogy nem áll össze, pláne egy Shift vagy egy DIRT 2 után. A környezet ábrázolása kis túlzással a 90-es évek coin-up SEGA ralijait idézi, az elnagyolt domborzati textúrákkal, a természetellenesen éles határvonalakkal és a szinte tökéletesen mozdulatlan tájjal, amely körülvesz minket. Részletgazdag, színes-szagos, bump-mappelt és HDR-es, de az egész valahogy olyan élettelen, gyurmából formázott hangulatot áraszt.
A körítés is szegényes, az intró és az átvezetők sehol nincsenek a Shift elképesztően profin tálalt filmjeihez, vagy a DIRT 2 menüjének ötletességéhez képest. Az aláfestő zene valami hihetetlenül szégyenletes szintipop tévedés, a versenyek előtt pedig mindig ugyanazon rövidfilm végignézésére kárhoztatnak minket a fejlesztők, amit ráadásul még csak át sem lehet léptetni.
Így kezdtem el hát rĂłni a köröket, s már meg sem lepĹ‘dtem azon, hogy vezetĂ©s közben a kameranĂ©zet tĂşlságosan statikus a Shift után, Ă©s a kocsik pedig nem „himbálĂłznak" annyira kanyarodás közben, ehelyett inkább Ăşgy mozognak, mintha zsinĂłron rángatnák Ĺ‘ket... De aztán ahogy köröztem körbe-körbe az elsĹ‘ versenypályán, szĂ©pen lassan a helyĂĽkre kerĂĽltek a dolgok.

 

It's showtime!

A vezetési élmény ugyanis abszolúte a topon van. Mindent tud a fizikai motor, meg a kocsik, meg az irányítás, amit a Shiftben láthattunk, de nem azon az idegbeteg, kontrollálhatatlan módon. Például itt is csúszkál az Aton Martin DB9, a maga majd' 2 tonnájával, de nem kell rögtön a restart után nyúlnunk, ha elkezd kitörni a feneke, mert ha ügyesek vagyunk, minden esélyünk megvan rá, hogy korrigáljuk a hibát (ha pedig mégsem úgy alakul a dolog, vissza lehet pörgetni az időt, mint a Codemasters játékokban, ráadásul végtelenszer, minden verseny alatt). Az analóg stick nyújtotta lehetőségeket maximálisan kiaknázza a fizikai motor, a blokkolásgátlót és kipörgésgátlót kikapcsolva a megfelelő teljesítményszint fölött csont gázzal/fékkel közlekedve garantált a pörgés/csúszás, de ez egyrészt kezelhető, másrészt eleve elkerülhető, ha finoman adagoljuk a kocsinkat érő erőhatásokat. Az egész vezetési élmény ráadásul annyira természetes és magától értetődő, hogy a Forzában már akár néhány verseny után is helyt fogunk állni abszolút segítségmentesen, akár magas nehézségű ellenfelekkel szemben is, annyira jól eltalált, kényelmes és érzéssel adagolható az irányítás.

 

"Takarodj az utamból, te mocskos állat!"

A versenyeken pedig Versenyezni fogunk, Ă­gy, nagybetűvel. Fej-fej mellett. Az egĂ©sz játĂ©kot sikerĂĽlt Ăşgy megkomponálnia a fejlesztĹ‘knek, hogy nem lesznek verseny közbeni idegbeteg kifĂ©kezĂ©sek Ă©s elgyorsĂ­tások, ehelyett mindenki nagyjábĂłl ugyanazt tudja majd, mint a másik (ami nem is meglepĹ‘, hiszen adott versenyen ugyanolyan kategĂłriába tartozĂł autĂłk szerepelnek). Rendszeresen kerĂĽlĂĽnk majd fej-fej melletti meccsekbe, ahol tĂ©nyleg az ideális Ă­v jobb kihasználása, vagy egy-egy bátrabb kifĂ©kezĂ©s, vagy kigyorsĂ­tás jelentheti azokat a centiket, amelyekkel a következĹ‘ fĂ©ktávon befĂ©rhetĂĽnk majd ellenfelĂĽnk elĂ©. Talán. Ne lepĹ‘djĂĽnk meg azonban akkor sem, ha a kĂ©shegyre menĹ‘ kĂĽzdelembĹ‘l gyĹ‘ztesen kijĹ‘ve a Circuit de Catalunya másfĂ©l kilomĂ©teres cĂ©legyenesĂ©nek vĂ©gĂ©n, amikor már Ă©pp „hátradĹ‘lve" várjuk a közeledĹ‘ kanyart, beesik mellĂ©nk egy harmadik Ăşriember, aki a kakaskodásunk közben szĂ©pen megbĂşjt a szĂ©lárnyĂ©kunkban, Ă©s vĂ©gĂĽl minket Ă©s az általunk megelĹ‘zött kollegát is maga mögĂ© utasĂ­tva kanyarodik el elĹ‘ttĂĽnk. Ez is benne van ugyanis a pakliban.

 

 Na szĂłval...

Mókás egy Shift és egy DIRT 2 után kijönni egy ilyen grafikával és körítéssel 2009 végén, de a Forza nem erről szól. A vezetési és versenyélmény annyira ül, a játék pedig olyan elképesztő mélységű tartalmat biztosít a bezingőzt lélegző megszállottak számára, hogy hamar elfelejtik majd a negatívumokat.
Persze az újságíró nem teheti ezt meg, ami tükröződik is a végső pontszámban, de bízz bennem: ha szimulátorozni akarsz Xboxon, mert imádod a kocsikat, netán értesz is hozzájuk, szereted bütykölni őket élőben vagy virtuálisan, akkor jelenleg a Forza 3 a legjobb választás a számodra.

 

 

Ügyfélszolgálati változás!
Ami tetszett
Ami nem tetszett
Hirdetés
Hirdetés
0 mp. mĂşlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd, hogy értesítéseket küldjünk, és cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a GTA VI-ot vagy a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)