Hirdetés

Így változtak a FIFA játékok az elmúlt 28 évben

|

Lehet, hogy idén lesz utoljára FIFA a FIFA. Ennek apropóján felidéztük, hogy miből fejlődött ki a játéksorozat, amit ma világszerte sokmillióan játszanak.

Hirdetés

FIFA 06

A FIFA 06-tal hatalmas változás állt be a sorozatban, hiszen óriási ráncfelvarrást kapott a játékot hajtó motor, aminek következtében teljesen új és sokkal szórakoztatóbb élmény volt ezzel az epizóddal meccselni. Az újdonságok sorában ott volt egy szintén komolyan felturbózott karriermód és a csapatoknál először megjelent a "team chemistry" mechanika is.

FIFA 07

A játékmenet ebben az évben nem esett át radikális változásokon, nekünk magyaroknak mégis ez az egyik legkedvesebb rész az egész sorozatban. A FIFA 07-ben először halhattuk Hajdú B. Istvánt és Faragó Richardot kommentálni, ami teljesen megváltoztatta a mérkőzések hangulatát. Ezzel, és további magyarul beszélő játékokkal kapcsolatban készítettük az alábbi videót, fantasztikus nosztalgiavonat:

A FIFA 07-ben volt először lehetőség saját csapatot létrehozni és végre a Wembley és az Emirates zöld gyepén is futballozhattak a rajongók.

FIFA 08

Apróbb grafikai és játékmeneti változások mellett nagy újdonság volt a FIFA 08-ban a Be a Pro játékmód megjelenése, amiben a teljes csapat helyett csak egy labdarúgót irányít a meccsen a játékos.

Az EA tovább bővítette a kínálatot is, bekerült az ír bajnokság és az ausztrál Hyundai A-League is.

Nem akarsz lemaradni semmiről?

Rengeteg hír és cikk vár rád, lehet, hogy éppen nem jön szembe GSO-n vagy a social médiában. Segítünk, hogy naprakész maradj, kiválogatjuk neked a legjobbakat, iratkozz fel hírlevelünkre!


FIFA 09

Szintet lépett a magyar lokalizáció, ebben az évben először itthon Ronaldinho mellett Dzsudzsák Balázs virított egyes kiadások borítóján, de persze nem ez, és nem is az irányítható gólörömöktől emlékezetes ez az epizód. Utóbbit ezúton is nagyon köszönjük, abszolút nem vagyunk ettől idegbetegek, de tényleg...

A FIFA 09-ben volt először jelen az EA aranytojást tojó tyúkja, az Ultimate Team, ami ekkor már túl volt a tesztüzemen, az Xbox 360-as UEFA Champions League 2006-2007-ben ugyanis már egyszer próba jelleggel szerepelt a mód.

Érdekesség, hogy az EA először nem gondolta, hogy profitképes lehet az UT, Andrew Wilson azonban engedélyezte a projekt beültetését a FIFA sorozatba, aminek köszönhetően először az EA Sports fejének, majd az EA vezérigazgatójának is kinevezték. Érthető, hogy robbanásszerűen beindult a karrierje, ugyanis hiába kezdtek el sorvadozni a FIFA játékok egyéb módjai, az Ultimate Team elsöprő siker, aminek köszönhetően dollármilliárdos lett az Electronic Arts.

FIFA 10

A FIFA 10-ben először volt lehetőség online 10 a 10 elleni mérkőzéseket játszani, ekkor már csak a kapusokat irányította az AI. Javult a karrier mód is, amiben már egy másodedzőt is alkalmazhattak a virtuális edzők, aki gondoskodott a csapat rotációjáról a mérkőzések fontossága alapján.

Közben az Ultimate Team még nem tűnt fontos elemnek, ugyan egyre többen játszottak vele, a karrier mód még messze nagyobb népszerűségnek örvendett.

FIFA 11

A FIFA 11 újabb játékmódokat hoztak be a fejlesztők, közben pedig a játékmenetet is finomhangolták. Javult a grafika, sokkal élethűbbek lettek a játékosok, miközben először kaptak lehetőséget a játékosok, hogy hálóőrként is kipróbálják magukat.

Szintén a FIFA 11-ben debütált a teljesen új lehetőségeket kínáló karrier mód, amiben edző, játékos és játékos ügynökként is kipróbálhatták magukat a kísérletezni vágyók.

FIFA 12

A FIFA 12-ben újabb komoly módosításokon esett át a játékmenet. Nagy változást hozott a Player Impact Engine, aminek köszönhetően sokkal élethűbbek lettek az ütközések, a labdakezelések és minden interakció a pályán, fejlődött a labdavezetés és cselezés, továbbá szintet lépett a védekező MI is.

FIFA 13

További MI újdonságokat hozott a következő rész, a FIFA 12 fejlesztései után a FIFA 13 felújított támadásokat segítő mesterséges intelligenciával érkezett, továbbá csiszoltak a labdakezeléseken és a cselek működésén is.

Szembetűnő újdonság volt még a FIFA 13 megjelenésével a játékmenet enyhe gyorsulása, ami azóta további módosításokon esett át a jövőbeni epizódokban. Szomorú adalék, hogy ez volt az utolsó teljeskörűen magyarul lokalizált epizód, ugyan a FIFA 14-nek voltak kiadásai, amik magyar kommentárral érkeztek, ez már Xbox One-on és PlayStation 4-en nem volt elérhető, csak Xbox 360-on és PlayStation 3-on, a leköszönő generáció játékai ugyanis nem kapták meg az új motort.

FIFA 14

A FIFA 14 volt az első új generációs epizód Xbox One-ra és PlayStation 4-re. Ebben az évben a PC-s kiadás még a FIFA 13 motorját kapta meg, az új konzolokon azonban a klasszisokkal jobb látvány mellett olyan mechanikák is megjelentek, mint a True Player Motion, ami élethűbbé tette az ütközéseket, labdalevételeket és minden mozgást, végül, de nem utolsósorban pedig megjelentek a játékosspecifikus gólörömök, így Cristiano Ronaldo, Lionel Messi és Gareth Bale is már saját mozdulatokkal ünnepelhetett.

FIFA 15

A FIFA 15-ben fontos újítást kapott a kölcsönjátékos mechanikával az Ultimate Team, ami ekkor már igencsak elkezdett elhúzni népszerűségben a többi játékmódtól. Azért persze azokat sem felejtették el, akik nem rajonganak ezért az online módért, az EA ugyanis bejelentette, hogy megkötötte az első stratégiai partnerségét egy nemzeti bajnoksággal, így a Premier League összes stadionja, tévés közvetítői eleme, hangok és minden egyéb más is bekerült a játékba.

FIFA 16

Ennél az epizódnál már érezhető volt a fejlődés lassulása, de azért minden évre jut valami újdonság, amiről érdemes szót ejteni. A FIFA 16 esetében például nem szabad megfeledkezni arról, hogy a sorozatban először ebben az részben tűntek fel női atléták, akiknek a nemzeti válogatottjaikkal is játszhattunk.

FIFA 17

A FIFA 17 volt az utolsó rész, amiben még a régről jól ismert FIFA Interactive World Cup néven futott a verseny, később ezt FIFA eWorld Cupra keresztelték át. Ami a játékosoknak azonban sokkal fontosabb, hogy ebben az epizódban indult el a The Journey mód, amiben Alex Hunter bőrébe bújhattunk, egy minden korábbinál történetgazdagabb karrier módért.

Fontos adalék továbbá, hogy a FIFA 17-tel újra motort váltott a sorozat és innentől a Battlefieldekből jól ismert Frostbite kezdte működtetni az EA focis játékait. Az, hogy megérte-e a váltás, a mai napig megosztja a játékosokat.

FIFA 18

A FIFA 18 leginkább a Frostbite bevezetésével megjelent hibákat javította, így sok energiája nem maradt a fejlesztőknek arra, hogy tartalommal tömjék meg a játékot. Azért persze volt minek örülni, bekerült például Johan Cruyff legendás csele a játékba, továbbá ebben az epizódban először, végre minden platformon elérhetővé váltak az Ultimate Team ICONS játékosok.

Természetesen Alex Hunter története is folytatódott, erre azonban egyre kevesebben voltak kíváncsiak.

FIFA 19

Ennek az egész cikknek a FIFA és az EA szakítása az apropója, aminek valószínűleg az is egy előmozdítója volt, hogy a FIFA 19-cel kezdődően az UEFA összes joga az EA-hez került, miután a Konamival lejárt a kizárólag szerződésük. Ezzel akkora előnyre tett szert a játéksorozat, ami a mai napig behozhatatlannak tűnik a focis játékok között.

Emellett már eltörpül a tény, hogy ebben az évben játszhattuk le Alex Hunter történetének zárófejezetét, továbbá innentől négy kommentátor szórakoztatja a játékosokat. Martin Tyler és Alan Smith kommentálja a sima meccseket, míg a Bajnokok Ligája összecsapások alatt Derek Rae és Lee Dixon kommentál.

FIFA 20

Utoljára 2012-ben melegítette újra az EA a FIFA Street receptet, az azonban közel sem volt olyan sikeres, mint a 2005 és 2006-os epizód, így hamar a feledés homályába merült. Ettől függetlenül a játékosok minden évben kérlelték a kiadót, hogy valamilyen formában térjen vissza a sorozat, a FIFA 20-ban pedig pontosan ez történt. Ugyan inkább csak kísérleti jelleggel, de megjelent a Volta mód, amiben már jóval szabályozottabb körülmények között, de a FIFA Streetet idéző meccseket játszhattunk, nagy felbontásban, profi focistákkal, a legmenőbb szerelésekbe öltözve.

FIFA 21

A FIFA 21 megjelenése erősen kérdéses volt a koronavírus miatt, az EA Sports azonban kitartott a játék éves menetrendje mellett. Nekünk magyaroknak különösen kedves lehet ez az epizód, hiszen sok-sok év után végre bekerült Puskás Ferenc is a játék ICON játékosai közé. Mellette David Beckham is visszatért, aki korábban a PES arca volt.

Ugyan napjainkban már teljesen az Ultimate Team uralja a FIFA játékokat, azért a karrier mód is lassan, de fejlődik. A FIFA 21-ben például bekerült a gyors szimuláció, aminek köszönhetően gyorsabban haladhatunk előre a naptárban, így több energiát fordíthatunk a csapat menedzselésére, nem a meccsek letarolásával megy el az idő.

Ez volt továbbá az első rész, ami már az új generációs gépekre, tehát az Xbox Series konzolokra és PlayStation 5-re felturbózott kiadást kapott. Furcsa módon az EA szerint a PC-k nem bírták volna, így számítógépen még maradt az előző generáció.

FIFA 22 és a jövő

Idén még jó eséllyel FIFA névvel jelenik meg az aktuális epizód, a 10 éves szerződés azonban idén lejár, így okkal feltételezzük, hogy jövőre, 2023-ban már nem a FIFA 24-et vesszük le a polcokról, hanem mondjuk valami sokkal kínosabb névvel ellátott, de legalább ismerős játékot.

Addig is, ha még nem olvastátok, ide kattintva megnézhetitek, szerintünk hogyan sikerült a FIFA 22, amit mostanában már egészen olcsón be is szerezhettek. Ugyan az Ultimate Teamnek ilyenkor már nagyon késő nekiállni, de egy jó karriermód még bőven játszható a következő rész megjelenéséig.

Oldalak: 1 2

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)