Hirdetés

Náci jelképeket rejtettek el az egyik Life is Strange játékban, és ez csak egy probléma a sok közül

|

Állítólag elhatalmasodtak a Deck Nine-nál a zaklatások és a visszaélések.

Hirdetés

Bár a Life is Strange franchise-t a Dontnod Entertainment (illetve már Don't Nod) indította el, nem minden projektet az a csapat jegyez. Az első és második évadot a Dontnod fejlesztette, ám a Before the Storm előzmény, a 2021-es True Colors és a Remastered Collection a Deck Nine munkája.

A Life is Strange széria mindig is nagy hangsúlyt fektetett a sokszínűségre és az elfogadás fontosságának hangsúlyozására, ezért olyan szürreális, hogy a Deck Nine-nál ezekkel teljesen ellentétes munkakörnyezetre, komoly problémákra hívta fel a figyelmet az amerikai IGN jelentése. 

A lap munkatársa, Rebekah Valentine hosszú riportot készített a Deck Nine jelenlegi és volt alkalmazottjainak nyilatkozataira építve: több mint egy tucatnyian vallottak arról névtelenül, hogy milyen szörnyűségek történnek a cégnél. Szexuális zaklatást, bullyingot, transzfóbiát és más mérgező megnyilvánulásokat tapasztaltak, amelyekkel a vezetőség állítólag hónapokig nem foglalkozott. Egy meg nem nevezett programozó például agresszív volt a női munkatársakkal szemben, zaklatta őket, a panaszokra pedig azzal reagáltak az illetékesek, hogy távolabb rakták az asztalát. A végén ugyan elbocsátották a gyűlölködő programozót, de ehhez elég sok idő kellett.

Hirdetés

A narratíváért felelős csapat is szembesült többek között szexizmussal, zaklatással, mikroagressziókkal és kiközösítéssel a vállalat részéről, különösen a Deck Nine korábbi kreatív vezetőjétől, Zak Garrisstől. A női alkalmazottak a "személyes határaik átlépése" miatt panaszolták be többször is Garrisst, aki állítólag ostorozta azokat, akik nem értettek vele egyet a munkában, különösen azokat, akik a különböző karakterek átgondoltabb, hitelesebb vagy érzékenyebb ábrázolásáért emeltek szót. Garriss állítólag azzal vádolta azokat, akik a munkája ellen tiltakoztak, és változtatásokat vagy éppen felvilágosítást kértek egyes döntések kapcsán, hogy "túlságosan ragaszkodnak a politikai ideológiákhoz". 

Garriss később elhatárolta magát a narratív csapattól, és egy másik vezetővel együttműködve ő hozta meg a legtöbb döntést a történetben, átírta más írók munkáját anélkül, hogy lehetőséget adott volna nekik a visszajelzésre, még a marginalizált karaktereket középpontba állító sztorik esetében is. Az IGN cikkére reagálva Garriss egy nyilatkozatban cáfolta az őt érintő részeket: 

"Az egész karrierem során soha nem dolgoztam olyan írókkal, akik kreatív szempontból annyira rugalmatlanok, a mássággal szemben ellenségesek, vagy kevésbé hajlamosak a meghallgatásra és a kompromisszumra, mint e csoport néhány tagja."

Garriss azt is állítja, hogy az említett narratív csapat munkája a True Colors-ön annyira rossz volt, hogy a játékot a törlés valós veszélye fenyegette, amikor visszatért, és hogy később megpróbálta csökkenteni a csapat egyes tagjainak befolyását, mert "a viselkedésük szakmaiatlanná, ellenségesebbé vált, és vádaskodtak vele szemben a mérgező légkör miatt, ami a stúdióban sok ember szemszögéből nézve valójában az ő viselkedésük eredménye volt". 

Nem akarsz lemaradni semmiről?

Rengeteg hír és cikk vár rád, lehet, hogy éppen nem jön szembe GSO-n vagy a social médiában. Segítünk, hogy naprakész maradj, kiválogatjuk neked a legjobbakat, iratkozz fel hírlevelünkre!


Garriss végül önként lépett ki a Deck Nine-ból - azután, hogy az alkalmazottak bepanaszolták a viselkedése miatt. A vezetőség azonban továbbra is alig akarta komolyan venni a stúdió tagjai által jelzett gondokat, és később meg is próbálták visszahozni Garriss-t, hogy kijavítson egy másik projektet. Ez a döntés több író felmondását is eredményezte.

De a fejesek nem, vagy nem könnyen reagáltak más problémás viselkedésekre sem. Amikor például a dolgozók tavaly felfedezték, hogy valamelyik alkalmazott titokban náci szlogeneket, mémeket és más problémás képeket helyezett el a Deck Nine új Life is Strange játékában, azokat hónapokig nem távolították el, majd a vezetőség által végzett vizsgálat megállapította, hogy "nem szándékos cselekedetről van szó". Később azt közölték, hogy egy ügyvédi irodát bíznak meg az eset további vizsgálatával, és bevezetnek egy gyűlöletbeszéd-ellenes politikát, valamint képzést tartanak ezzel kapcsolatban, de még egyikre sem került sor. 

Az IGN jelentése szerint a kiadóval sem volt minden rendben, a Square Enix London kapcsolattartói például zsarnokoskodóak voltak, nagy nyomást gyakoroltak a Deck Nine embereire, és a toxikusság tőlük szivárgott át a fejlesztőcsapathoz. Állítólag végig furcsán vonakodóak vagy egyenesen ellenségesek voltak a rajongók által kedvelt, változatos témákkal és ötletekkel szemben, mert nem akarják, hogy a Life is Strange sorozat részeit meleg játéknak tekintsék. 

A jelentés után a Deck Nine egy "minden szép és jó" hangulatú közleményt juttatott el a honlaphoz, amiben azt hangsúlyozta, hogy mennyire elfogadó és sokszínű munkahelyről van szó, és nagy hangsúlyt fektet minden alkalmazott jólétére, a problémákra hatékonyan és gyorsan reagál, és még tovább szeretné fejleszteni magát ezeken a területeken új eszközökkel, képzésekkel, folyamatokkal. A Square Enix nem kívánta kommentálni az elhangzottakat. 

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)