Hirdetés

NBA 2K23 teszt - nosztalgia és megújulás

|

Több téren is előrelépés látható a legújabb NBA 2K-ben, de sajnos idén is hozzá kell szoknunk a rengeteg játékbeli reklámhoz.

Hirdetés

Soha sem egyszerű feladat az évről évre újabb résszel bővülő játéksorozatokról írni, hiszen több esetben csak minimális az új tartalom, és a játékmenet sem nagyon változik. Az NBA 2K esetében nem egészen ez a helyzet, mivel - amellett, hogy továbbra is kiemelt szerepet szántak a fejlesztők a mikrotranzakcióknak - a 2022-es kiadás több mechanikája is megújult, az egyes játékmódok pedig remek lehetőségekkel bővültek.

Továbbra is úgy gondolom, hogy szükség lenne egy erős versenytársra, aki ugyancsak az NBA licencekkel dolgozhat, mert az jót tenne a jelenleg monopóliumként domináló kosárlabdaszimulátor-franchise fejlődésének - na meg a rajongóknak -, viszont az NBA 2K23 kifejezetten jól sikerült, és szórakoztatóbb, tartalmasabb, illetve élethűbb játékélményt nyújt, mint elődjei.

Hirdetés

Megújulás

A tavalyi kiadásról készült tesztben is írtam az újabb animációkról, az élethűbb mozgásokról, valamint a labdakezelési mozdulatok realizmusáról és hatékonyságáról. A játék több frissítést is kapott az elmúlt év során, és kiderült, hogy gyakorlatilag el lehet felejteni a gyűrű támadását, mert még a zsákolásokat is túl magas hatékonysággal blokkolják, illetve van néhány mozdulat, ami szinte garantálja az üresre játszást, így elég csak szórni a triplákat. Jelenlegi formájában az NBA 2K23 esetében ez a trükk már nem működik.

A játékosokat egyedi bónuszokkal felruházó jelvények rendszere megújult, teljes átdolgozásra került a dobásmechanika, és sokkal jobban oda kell figyelni védekezésnél, mert nem fogják levadászni a labdát a méterekkel lemaradó lomha centerek. Támadásban nem automatikusan garantált, hogy egy pick-and-roll szituációban leragad vagy elesik a védő, viszont sokkal jobban lehet támadni a festéket, és a jobb analóggal precízen kivitelezett ziccerekkel szerezhetünk pontot. A festékben hatékonyabb a pozíciós játék, van értelme használni a horgokat és a technikás magasembereket, akik kintről nem tudnak dobni, de a gyűrű alatt képesek dominálni. Nehezebbé vált a dobás, ugyanis csak a tökéletes időzítéssel garantált a pontszerzés - jóval kevesebb labda esik be, amikor csak kicsit is elcsúszunk az ideális elengedési ponttól. Nem könnyít, viszont remek újítás, hogy még több játékos vett részt a mocap munkálatokban, így rengeteg az egyéni és különleges dobóforma, valamint labdakezelési animáció is.

Ennek okán már nem lehet szinte végtelenül ugyanazt a mozdulatot ismételni, mert az új rendszerben mindössze háromszor próbálkozhatunk úgynevezett momentum csellel. Ha ennyiből nem sikerül elmenni a védő mellett, akkor érdemes passzolni. A mozdulatok pedig egyébként is realisztikusabbak, jól egymásba fűzhetők, oda kell figyelni a szögre és az időzítésre a legjobb megoldáshoz. Védekezésnél lényegesen nehezebb blokkolni - jobban oda kell figyelni, honnan és mikor érkezik a védőnk, ahogy a labdalopási kísérleteknél is a ténylegesen jó védők lesznek sikeresebbek.

A játékmenet tehát alapvetően különbözik az NBA 2K22-től, és az elején eléggé szokatlan, mégis látványosabb és realisztikusabb az élmény. Nem árt, ha rendelkezünk alapvető kosártudással is, nem elég csupán repetitíven ugyanazokat a mozdulatokat ismételni. Természetesen ez változhat, de személy szerint nem örülnék, ha nagyon könnyítene a rendszeren a 2K. Esetlen animációk és a modellek egymáson átcsúszása továbbra is előfordul, de már van értelme a labdáért vetődni, és még a mesterséges intelligencia is kevesebbszer hagy cserben támadó és védekező oldalon egyaránt.

Nosztalgia

A 2K idén igazi közönségkedvenc módot hozott vissza több mint 10 év után, illetve remek újdonsággal dobta fel a kissé elhanyagolt franchise módot, vagyis a MyNBA-t. Előbbi az NBA 2K11-ben debütált Jordan Challenge, amely megújult környezetben, elképesztően hangulatos prezentációval, átvezetőkkel és korhű kommentárral maradandó játékélményt nyújt mindenkinek, aki csak egy kicsit is szereti az NBA világát, és persze magát Michael Jordant. Összesen 15 kihívásban élhetjük újra Jordan karrierjét, kezdődően egy North Carolina-meccsel, de felbukkan a mindössze egyetlen mérkőzésen használt 45-ös mez és a "flu game" is. Minden kihívásban három csillagot lehet szerezni, de a maximális 45-ből 40-et begyűjtve kapunk MyCareer és MyTeam jutalmakat. A meccsek kellően nehezek, és remek élmény, miközben tanulgatjuk a 2K23 játékmechanikáit.

Az NBA történelméért és a kosárlabda szimulációs aspektusaiért rajongók kánaánja lehet a MyNBA, amelyben négy különböző korszakban vehetjük át egy franchise irányítását, és emellett számos szabályon és játékelemen változtathatunk. Az Eras rendszer a 80-as évektől kezdődik, így a Magic vs Bird érában, a 90-es években Jordan, a 2010-es években Kobe fénykorában, a 2022-es szezonban pedig a Modern korszakban vághatunk bele a csapatépítésbe. Remek kezdeményezés, és nagyon tartalmas a franchise mód, a jövőben szívesen látnék még régebbi korszakokat és akár az ABA ligát is a módban. Ahogy a Jordan kihívások esetében, a tálalás egyedi, az érákhoz igazodik, a több kommentátorcsapat pedig korhű sztorikkal és megjegyzésekkel szórakoztat. Természetesen a pálya szabályai is függenek a korszaktól, tehát játszhatunk például a 80-as években triplavonal nélkül.

Említést érdemelnek a női premier liga, a WNBA módjai, amelyek ugyan retro élményt nem kínálnak, de ugyanúgy elérhető a részletes franchise mód, illetve karriert is építhetünk a női MyPlayer karakterünkkel. A hölgyek esetében is több az egyedi animáció és mozdulat, jó látni, hogy a 2K nem hanyagolja el ezt a vonalat.

A pénz azért jól jön

Bármennyire is szeretném, nem lehet kikerülni az NBA 2K mikrotranzakciós rendszerét, aminek "hála" azoknak a játékosoknak sokkal könnyebb, akik hajlandók az egyébként sem olcsó alapjáték mellett rendszeresen Virtual Currency (VC) játékbeli valutát vásárolni. A MyCareer teljes mértékben erre épül, és idén is kaptunk egy közepes sztorit, a mód központjában gyakorlatilag nem is a kosárlabda és az NBA-karrierünk áll, hanem hogy mennyi haszontalan időtöltő feladatot tudunk teljesíteni minimális VC-ért. Miért is sétálgatnék, gördeszkáznék hosszú perceket a reklámokkal teleszórt City-ben, ha egy kis beruházással gyorsabban tudom fejleszteni a játékosomat? Na meg vehetek rá márkázott ruhát, fizethetek a fodrászért, tetoválásokért, animációkért és kiegészítőkért. Nos, a legolcsóbb VC-pakk mindössze 700 forint, de 5000 VC nagyjából semmire nem elég. A legjobb üzlet - a 2K-nek - a legnagyobb csomag, amiben 450 ezer VC-t kapunk 35 ezer forintért. Ebből azért elég szépen lehet költeni, de a 2K másik premier módjában, a MyTeamben ez is aprópénznek számít.

Nem akarsz lemaradni semmiről?

Rengeteg hír és cikk vár rád, lehet, hogy éppen nem jön szembe GSO-n vagy a social médiában. Segítünk, hogy naprakész maradj, kiválogatjuk neked a legjobbakat, iratkozz fel hírlevelünkre!


A kártyagyűjtögetős-csapatépítős MyTeam egyébként remek újdonságokkal bővült. Visszatért a tavaly nagy sikert arató Clutch, amiben kisebb pályán 5 az 5 elleni, 5 perces meccseket lehet játszani, sőt ez kapott egy offline módot is, ami tényleg nagyszerű szórakozás. Eltörölték a szerződések rendszerét, tehát végre nem kell arra költeni, hogy a megszerzett játékosainkat egyáltalán használhassuk - ennek ára, hogy csupán játékkal és időbefektetéssel nehezebb termelni a MyTeam fizetőeszközét, az MTP-t. Visszatért a szezonok rendszere is, hetente többször fognak érkezni prémium kártyacsomagok, lehet gyűjteni a legendákat és a jelenlegi kedvenceket. Újragondolták az Unlimited, vagyis a kvázi kompetitív mód jutalmi rendszerét, és a Trophy Case rendszerének hála kiváló játékosok kártyáit szerezhetjük meg. Ehhez szükség van a tipikus "grindra", de bizonyos pontig szórakoztató a jutalmakért és a jobbnál jobb játékosokért harcolni.

A MyTeam az MTP-szerzést leszámítva előnyére változott, de a VC-nek itt is túl nagy a jelentősége. Egyelőre a szezon második hete kezdődött, de már van olyan lap, amit csak pakliból bontott játékosokat fejlesztve tudunk csak megszerezni. Ez a Cade Cunningham lap jelenleg három, egyenként 15 ezer VC-be kerülő pakliból szerezhető játékos rendszeres használatához kötődik, de kockáztathatunk 7500 VC-ért vagy 10 500 MTP-ért is, viszont akkor nem garantált, hogy megkapjuk a szükséges lapot. Cade-hez ebben a szezonban legalább összesen 9 ilyen kártya teljes felfejlesztésére lesz szükség, és akkor még nem is beszéltünk a további prémium pakkok érkezéséről. Szomorú, hogy a MyTeam és a MyCareer élményt is ennyire alapvetően befolyásolja, sőt korlátozza, hogy egy játékos mennyit hajlandó VC-re költeni.

Pedig az NBA 2K23 játékmenete nagyon szórakoztató, realisztikus, a tavalyi kiadás után frissnek és izgalmasnak hat. A 2K emellett pedig mindig odafigyelt a grafikára és a prezentációra, ezekre ezúttal sem lehet panasz. Az NBA és a sorozat rajongóinak mindenképpen ajánlom a játékot, hiszen az alapáron felüli pénzköltés nélkül is rengeteg tartalmat kapunk a több, igazán részletesen kidolgozott módnak köszönhetően, de a mikrotranzakcióktól óva intek mindenkit. Nem biztos, hogy akár több százezer forintot is megéri kockáztatni, hogy egyáltalán esély legyen megszerezni egy csúcs MyTeam lapot vagy hamar maximumra húzni több MyCareer karaktert.

NBA 2K23
Továbbra is domináns a sportjátékok piacán, és az NBA 2K23 nagy erőssége végre a játékmenet is, nem csupán a mikrotranzakciós lehetőségek.
Ami tetszett
  • megújult játékmenet
  • Jordan Challenge kihívások
  • MyNBA Eras játékmód
Ami nem tetszett
  • több helyen erős a mikrotranzakciók befolyása
  • tele van reklámmal a City
Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)