Hirdetés

Windows: Vista az év játékos csalódása?

|

Az amerikai PC World szerint az év legnagyobb csalódást okozó terméke, utánajártunk, hogy mi a helyzet gamer szempontból…

Hirdetés

Egy éve debütált a Microsoft sokat kritizált operációs rendszere, mely fűt-fát ígért, ám egyelőre nagyon keveset valósított meg a nagyszabású tervekből. Való igaz, mutatós az új, Aero névre keresztelt kezelőfelület, s a nagyobb biztonság, illetve a gyorsabb keresés és gyorsabb vezeték nélküli kapcsolat mind-mind pozitívumként könyvelhető el, ám a kezdet kezdetén oly fokú inkompatibilitás jellemezte az operációs rendszert, ami egyenesen megdöbbentő. Ahhoz képest, hogy még a fejlesztés idején arról szólt a fáma, hogy visszafelé kompatibilis lesz a korábbi Windows változatokon futtatható játékokkal, sok, viszonylag friss, a januári megjelenéskor alig néhány hónaposnak számító alkotás alig-alig akart elindulni a Vistával szerelt konfigurációkon.
Az egyébként is megnövekedett gépigényre rátett még egy lapáttal, hogy a játékok érezhetően gyorsabbak voltak XP-n, s ezt folyamatosan érkező driverek ellenére a mai napig sem sikerült teljes mértékben kiküszöbölni.

 


Parasztvakítás?

 

A Windows Vista egy új korszakot volt hivatott elhozni a pc-s játékosok máig jelentős táborának. Mindenki szemkápráztató grafikáról álmodozott a DirectX 10-nek köszönhetően, s a Games for Windows logó alatt csúcskategóriás játékok sorjáztak volna a boltok polcain. Mindez bizonyos értelemben, még ha csak részben is, de megvalósult. Az elmúlt évben sorra érkeztek az egyre jobb, és megfizethető DirectX 10-es videokártyák, ám valahogy elmaradoztak az új grafikai effekteket kihasználó játékok. Való igaz, a végül megjelent Crysis és még néhány egyéb cím (pl.: Bioshock, Hellgate: London, Company of Heroes: Opposing Fronts) támogatja, s részben ki is használja az új technológia lehetőségeit, ám ez még édeskevés. Még akkor is, ha az elkövetkező egy-két év játékait vesszük figyelembe, a DirtectX 9 továbbra is kínos lassúsággal adja át helyét a következő generációnak. Amíg kevés játékos gépében ketyeg megfelelő videokártya, addig nem is áll majd a fejlesztők érdekében a DirectX 10 erőltetése. Az már csak hab a tortán, hogy a hónapokban érkező DirectX 10.1 nem lesz kompatibilis a már forgalomba került videokártyákkal.

 


Szegény embert az ág is...

 

Kétségtelenül ízlés és habitus kérdése, de a játékosok jelentős része szereti összemérni képességeit másokkal is. Az internet széleskörű elterjedése magával hozta multis játékok népszerűségének növekedését. Ma már a konzoltulajdonosok számára is természetes dolog az online játék lehetősége, ami néhány éve még pc-s privilégium volt.
A Microsoft a méltán népszerű XBox Live mintájára alkotta meg a Games for Windows Live-ot, mely mindazon lehetőségeket (azonnali üzenetküldés, hangkommunikáció, barátlista, achievementek) kínálja, amelyeket az idősebb testvér esetében már megszokhattunk. A baj ezzel csak az, hogy mindezen funkciók ellátására már jó ideje léteznek megfelelő, s jól bevált szoftverek, arról nem is szólva, hogy használatuk teljesen ingyenes. Ez utóbbi megállapítás sajnos nem igaz a Microsoft megoldására, hiszen ha online szeretnénk multizni, akkor bizony a pénztárcánkba kellene nyúlnunk. S még ha nem is sajnál valaki pénzt kiadni egy olyan lehetőségre, mely korábban benne foglaltatott a játék árában, azzal a problémával szembesül, hogy idehaza nem tudja még hivatalosan megtenni.

 

 

Vitán felül áll, hogy az új operációs rendszer premierje nem sikerült túl jól, s messze még az időpont, mikor átveszi az XP szerepét, de napról napra javul a helyzet. A várt forradalom elmaradt, hogy egy lassúbb ütemű, ám remélhetőleg helyes irányba mutató fejlődésnek adja át a helyét. Ha a nagyobb, majd a kisebb kiadók felsorakoznak a Games for Windows projekt mellé (egy részük már elkötelezte magát), akkor továbbra is lehet jövője a PC-nek, mint játékplatformnak.

 

Update: Sam Glassenberg a DirectX-ért felelős programmenedzser tiszta vizet öntött a pohárba, vagyis nem kell attól senkinek sem tartania, hogy a DirectX 10.1 megjelenésével használhatatlanná válik súlyos tízezrekért megvásárolt DirectX10-es kártyája. Csupán arról van szó hogy nem lesznek képesek az új API összes (application programming interface) összes lehetőségét kihasználni. Alapvetően kisebb léptékű fejlesztésekről van szó, ezért nem is érinti majd különösebben komolyan a játékosokat. A DirectX 10.1 debütálása a Vista első szervízcsomagjának megjelenésével egyidőben várható.

 

 

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)