Hirdetés

Egészen máshogy is alakulhatott volna az új Star Wars trilógia, ha a Disney nem szól közbe?

|

Egy állítása szerint belsős körökben járatos forrás szerint J.J. Abrams egy másik Skywalker korát álmodott meg, amit a Disney következetesen lehetetlenített el. Néhány igen érdekes kimaradt jelenetről is lehullt a lepel, melyet valószínűleg sohasem láthat majd a nagyközönség.

Hirdetés

A Star Wars legújabb trilógiája bizony kapott hideget-meleget az évek során, ami persze sejthető volt egy ilyen kiterjedt rajongótáborral rendelkező franchise esetében. Függetlenül attól, hogy az ember kedveli vagy épp ki nem állhatja a Skywalkerek történetének lezárását, a Disney befolyását még a legelfogultabb rajongók sem tagadhatják le. A Redditen most egy igen kiterjedt bejegyzés látott napvilágot, mely egy állítólagos belsős forrás beszámolója alapján készült, aki úgy tudja, J.J. Abrams terveit módszeresen húzta keresztül a Disney.

Egyrészt spoilerek következnek, másrészt minden alább leírt dolgot érdemes pletykaként kezelni.

Egy új remény

A történet 2015-ben kezdődik, amikor is megjelent Az ébredő Erő, mely ugyan szemtelenül hasznosította újra az eredeti trilógia forgatókönyvét, azonban a vetítőteremből kijőve a legtöbben még úgy éreztük, hogy ezekre az alapokra ígéretes folytatásokat lehet építeni. Mint kiderült, J.J. Abrams sem volt elégedett azzal, ahová a hetedik epizód kifutott, ugyanis mikor aláírt a Skywalker kora megrendezésére, sokkal nagyobb kreatív szabadságot kért, mint amilyet a korábbi rész alatt kapott.

Ezt a feltételt a Disney elfogadta, amire szükség is volt, mivel Az utolsó Jedik ugyan még jól teljesített a kasszáknál, de Rian Johnson filmjének visszás fogadtatása a következő mozi, a Solo: Egy Star Wars történet bevételein érződött igazán (persze az sem segített, hogy maga a Solo szinte minden aspektusában egy abszolút középszerű mozi volt, és sokan már csak azért sem ültek be rá, mert nekik Harrison Ford az igazi Han).

Érthető, hogy a Disney a biztonsági játékot választotta, melyet Abrams Az ébredő Erővel egyszer már leszállított, viszont neki koránt sem volt ínyére, hogy még egy szolgalelkű fanservice filmet készítsen. Egy a rendezőhöz közel álló forrás azt állítja, hogy J.J. Abrams a Star Wars filmekre élete legfontosabb munkájaként tekintett, lévén maga is nagy rajongója Lucas univerzumának, éppen ezért nem szerette volna, ha széria gyilkosaként vonul be a kollektív emlékezetbe. 

Kreatív szabadság, egy bizonyos szemszögből nézve

A forgatások elkezdődtek, és eleinte úgy nézett ki, hogy a Disney hagyja, hogy Abrams a maga víziója szerint zárja le a Skywalkerek monumentális történetét, viszont már ekkor akadtak nézeteltérések a rendező és stúdió között. A forrás szerint két kulcsfontosságú jelenetet pénzügyi okokra hivatkozva elkaszáltak, viszont később megengedték, hogy az egyiket utóforgatások során felvegyék.

Ez valódi csemege lett volna a rajongók számára, mivel minden korábbi nagy Jedi mester megjelent benne; a jelenet forgatásán részt vett Ewan McGregor (Obi-Wan), Hayden Christensen (Anakin Skywalker), Samuel L. Jackson (Mace Windu) és még jó pár olyan szereplő megtestesítője, akik nem animációs filmekben tűntek fel. A hajdani mesterek erőszellemek formájában védelmezték Reyt a sith-kultistáktól Palpatine tróntermében. Ha nem értitek, hogy egy ilyen jelenet hogyan kerülhette el a figyelmeteket, akkor ne gondolkozzatok tovább; ezek a képsorok sohasem kerültek ki a vágószobából. (A filmben végül a szereplők hangja szólal meg, miközben Rey erőt gyűjt a végső erőfeszítéshez.) 

Ezzel pedig elérkezünk ahhoz a ponthoz, ahol a Disney úgy döntött, hogy eddig tartott a kreatív szabadság. A vágószobában J.J. Abrams szava már sokadlagos jelentőséggel bírt; először azt gondolta, hogy egy méltó lezáráshoz két filmre lenne szükség, de ez az ötlet persze azonnal elvérzett. Ezután egy 3 óra 2 perces vágással állt elő, amely szerinte még tartalmazott minden fontos jelenetet (ez persze sok időnek tűnhet, de gondoljunk bele, hogy a hasonlóan ambiciózus Bosszúállók: Végjátéknak is majdnem ennyi időre volt szüksége), de ezt a változatot is megvétózták.

Abramsnek egyre kevesebbszer sikerült csatát nyernie az idő előrehaladtával; Babu Friket sikerült megmentenie, noha róla a Disney néhány fejese azt gondolta, hogy az új Jar Jar válhat belőle, és majdnem teljesen megszabadultak tőle (végül meglepődtek, hogy a közönség mennyire megkedvelte a karaktert). De ő volt az üdítő kivétel, ezzel szemben vágóasztalon végezték azok a képkockák, melyekből kiderül, hogy a kiugrott rohamosztagos Jannah igazából Lando Carlissian lánya; nem élte túl az a jelenet sem, melyben egyértelműen láthattuk volna, hogy Finn erőérzékeny - ezt végül a rendező nyilatkozatban adta a nagyközönség tudtára. Az is világossá vált volna, hogy Kylo Ren halálához Rey és Leia közös erőfeszítésére volt szükség, ez utóbbi életét is adja, hogy elpusztítsa fia sötét alteregóját, hogy Ben visszatérhessen. 

Oscar Isaac (Poe Dameron) korábban utalt arra egy interjújában, hogy az ő elképzelése szerint Finn és Poe között is romantikus szálak húzódnak, a vízióért pedig Abrams is küzdött, de a Disney ettől az eshetőségtől kategorikusan elzárkózott. Isaac ebben az interjúban igen nyíltan a cégre hárította a felelősséget azért, hogy ez a vonal végül nem valósulhatott meg, ezzel is jelezve, hogy egyáltalán nem a rendezőt okolja a történtekért.

Ahogy a stúdió újabb és újabb fontos jelenttel kurtította meg Abrams filmjét, a veszekedések állítólag már addig fajultak, hogy ezt vágta a Disney-sek fejéhez:

"Akkor miért nem azt írjátok ki a végén, hogy »írta és rendezte a Lucasfilm«?"

Végül 2 óra 37 percesre sikerült rövidíteni a filmet, amikor a rendező azt mondta, hogy addig és ne tovább. Ekkor már többek között a fent említett Jedi mesteres jelenet is áldozatául esett a Disney szelektálásának. Ugyan közel sem tükrözte az eredeti koncepciót, de ebben a verzióban még több szerep jutott volna Rose Ticónak, Finn és Poe ugrásos jelenete közben pedig olyan bolygók is feltűntek volna, mint a Kashyyyk, a Naboo vagy a Kamino. A legfontosabb viszont, hogy a két főszereplő, Rey és Kylo (avagy Ben Solo) belső vívódása is nagyobb szerepet játszott, ahogy a sokat kritizált végső jelenetük is más kifutást kapott volna. A tervekben ugyanis a kezdetektől szerepelt Ben halála, viszont Abrams kézzel-lábbal ágált a két szereplő - vagy ahogy a köztudatban elterjedt: Reylo - románca ellen, így a végső csók is a stúdió nyomásra került bele a filmbe. 

Ha megnézitek a Skywalker kora adatlapját, akkor feltűnhet, hogy a hosszánál 2 óra 22 perc szerepel, ami 15 perccel rövidebb a fent említett verziónál. Ezt a negyedórát a Disney már teljesen önkényesen, a rendező kifejezett kérése ellenére vágta ki, hogy a részvényesek számára elfogadhatóbbá tegyék a filmet.

"Ez a verzió már olyan, mintha valaki szétvagdalta volna és gyenge ragasztószalaggal ragasztotta volna újra össze."

- hangzott el a beszámolók szerint a rendező szájából. A stáb több tagja is jelezte, hogy ez már egyszerűen nem az a film, amin dolgoztak, és a forrás szerint J.J. Abrams teljesen komolyan gondolta, amikor egy interjúban azt nyilatkozta, hogy igazuk van azoknak, akik kritizálják a filmet. 

Szuperhősök a messzi-messzi galaxisban

Mégis hogyan lehet az, hogy egy elhivatott rendezőt módszeresen ellehetetlenít a stúdió, amelyik kifejezetten kérte a visszatértét? Hogyan lehet az, hogy kulcsfontosságú, már leforgatott jeleneteket vágnak ki a filmből, holott nyilvánvalóan megengedhették volna maguknak a hosszabb játékidőt? A válasz J.J. Abrams produkciós cégének, a Bad Robotnak a háza táján keresendő, mely nyáron kötött egy negyedmilliárd dolláros megállapodást a Warner Bros.-szal. Hivatalos infó még nincs róla, de a források azt állítják, hogy a DC filmeknél segítenek majd be, ami nem rossz döntés, hiszen Abrams már bebizonyította, hogy ért a franchise-ok felélesztéséhez, ahogy azt a Star Trekkel, a Mission Impossible-lel és a Star Warsszal is megmutatta. 

A Marvel filmek egyeduralkodói a Hollywoodot jelenleg domináló szuperhősfilmes hullámnak, és köszönik szépen, semmi szükségük konkurenciára a trón közelében. Könnyű tehát összerakni, hogy a Bad Robot jövőbeli munkássága veszélyt jelenthet a Star Warst és a Marvelt is tulajdonló Disney-re nézve. Azt is fontos hozzátenni, hogy noha érték kritikák, J.J. Abrams alapvetően egy jó nevű rendezőnek számított a szakmában, a Disneynek viszont nem állt érdekében, hogy a konkurensükhöz egy botlás nélküli szakember csatlakozzon, miután náluk szögre akasztotta a lantot. Persze ez jórészt spekuláció, de feltűnő, hogy a forgatások alatt viszonylagos szabadságot élvező rendezőt hirtelen teljesen háttérbe szorítják a vágások alatt, pont akkor, amikor cégével megköti a Warner üzletet.

A forrás szerint soha nem láttak még olyat, hogy ilyen mértékben vegye semmibe egy stúdió a rendező akaratát. Azt is megemlíti hogy a rendező eredetileg megvágott változata a Disneynél lapul, de arra is mérget vehetünk, hogy Skywalker kora Abrams-verziója soha nem lát majd napvilágot. 

Ügyfélszolgálati változás!
Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd, hogy értesítéseket küldjünk, és cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a GTA VI-ot vagy a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)