Hirdetés

Ez a játék akár a Vissza a jövőbe 3 spin-offja is lehetne

|

3000 bandita segítségével szerezhetünk meg értékes technológiákat, amiket egy rejtélyes alak, az Utazó hagyott hátra.

Hirdetés

Továbbra is abszolút a nevéhez hű játékokat ad ki az Unexpected Games, Corey Konieczka társasjáték-kiadója, ami célul tűzte ki, hogy kifejezetten innovatív, merész és/vagy egyedi játékötletekkel álljon elő. Konieczka már régóta ismert név az iparban, neves és nagyon durván sikeres játékok fűződnek hozzá (köztük a Star Wars: Lázadás, az Eldritch Horror, a Twilight Imperium negyedik kiadása, valamint a 2007-es StarCraft társasjáték), viszont amikkel az elmúlt két évben előállt, egészen mások, mint korábbi alkotásai. 

A 2021-es Ügynökségről mi is írtunk, és nagyon szerettük, de érdekes volt a 2022 elején megjelent Hangok a fejemben is. Nemrég magyarul is debütált a 3000 Bandita, aminek gyönyörű doboza ugyancsak egy egész különleges, hangulatos játékot rejt.

Hirdetés

A vadnyugaton mindenki valamilyen

Már az egyszerű, de mutatós dizájnnal ellátott dobozra nyomott, áramkört idéző, csillogó réteg is segít abban, hogy rákívánjuk, miután leemeltük a polcról. Belül hasonlóan mutatós komponenseket találunk, ugyanakkor a lila, zöld és fekete hátterű kártyavédők helyett jobb lett volna néhány olyan színű, ami jobban illeszkedik a többi elemhez - mondjuk bordó, sárga, vagy a kék valamely közepes, se nem sötét, se nem világos variációja.

Ezen a ponton joggal merülhet fel a kérdés, hogy miért is vannak eleve kártyavédők a dobozban. Meglepő, de nem kifejezetten azért, hogy védjék a kártyákat a kopástól.

Még mielőtt belevágnánk a vadnyugati kalandokba, szét kell válogatnunk színek szerint az átlátszó lapkákat, melyek mindegyikén valamilyen foglalkozás neve és az ehhez tartozó képesség vagy hatás olvasható, illetve egy jelmez látható. Ezeket kell a védőkbe csúsztatnunk. Játék közben mindig, amikor új bandita sétál be a központi táblán lévő szalonba, "le kell őt generálnunk": húzunk egy védőzött melókártyát és egy jellemzőkártyát, amin egy tulajdonság neve és egy karakter szerepel, majd ezt is becsúsztatjuk a védőbe, az átlátszó lap mögé.

Ezáltal lehetséges pontosan 3000 (mivel 60 meló és 50 jellemző van) különböző bandita megalkotása, így minden játéknál más foglalkozást és tulajdonságot párosíthatunk össze. Óriási jelentősége nincs (a kijátszási költség és feltétel változhat), inkább csak egy érdekes, egyedi, figyelemfelkeltő játékelem. A kártyák szétszedése a játszmák végén már kevésbé szórakoztató, valószínűleg mindenki kibékült volna 200 banditával is, csak akkor nem lehetne a játék neve 3000 bandita, ugye.

A játékosok célja, hogy ezen banditákat felbéreljék, majd segítségükkel megszerezzék azokat a széfeket, amiket a jövőből érkezett Utazó hagyott hátra. Különböző, számukra misztikus technológiákra pályáznak, amik pontokat érnek, és a játék végén az nyer, akinek a legtöbb techpontja van. Ez viszont nem pusztán azon múlik, hogy ki szerzi meg a legtöbb széfet, számít az is, ki blöfföl jól, és ki tudja kiszúrni, ha más nem mondott igazat.

Egy szavát se hidd senkinek

Egy kör mindig azzal indul, hogy a játékostáblánkra lerakunk egyet a kezünkben lévő négy pókerkártya közül. Összesen hetet kap mindenki, de egy körben (egy nap alatt) alapvetően csak néggyel bánhat. A kártyát lefordítva tesszük le a hat mező valamelyikére, melyek többségéhez tartozik egy hatás (a 6-oshoz nem, de másképp lesz fontos), és a banditák képességét is akkor használhatjuk, ha olyan mezőre tesszünk le lapot, aminek száma megegyezik a banditánál látható egyik számmal. 

A trükk, hogy nyugodtan lehet blöffölni, sőt, néha kell is: a 0-s kártyának ugyanis nincs mezője, ha ezt tesszük le, mindenképp kötelesek vagyunk hazudni. Ha leraktuk a kártyát, de valaki úgy érzi, nem mondtunk igazat, küldhet egy csatlóst arra a lapra, majd a forduló végén kiderül, jól tippelt-e. Ha füllentésen kapott minket, előreléphet a hírnévsávon és techpontot szerezhet ezáltal, mi pedig kénytelenek vagyunk eggyel visszalépni, de ha ő tévedett, a csatlósa börtönbe kerül, nem használhatja, amíg vissza nem szerzi. A meg nem kérdőjelezett kártyákat titokban tarthatjuk.

A blöffölésnek a széfek megszerzésénél is van szerepe. Ha felkutatunk egy széfet, titokban megnézhetjük, mennyi pontot ér, majd rátehetünk egy jelölőt, amivel vagy eláruljuk másoknak is ezt az infót, vagy félrevezetjük őket. A táblán láthatjuk, egy-egy területen milyen értékű széfek lehetnek, így megpróbálhatjuk kideríteni, melyik a legértékesebb, vagy kizárni a kevés pontot érőket. Amennyiben úgy döntünk, ellopunk egy széfet, minden olyan rajta lévő zseton, aminek száma egyezik a széf értékével, eggyel növeli a szerzett pontot. Mindig rizikót vállalunk, végig izgulhatunk, nehogy más vigye el azt a technológiát, ami nekünk kellene.

Furcsa és megosztó eleme a játéknak, hogy széfekből maximum három juthat el hozzánk, de mindig csak annyi, amelyik napnál tartunk (a rövid játék 2, a hosszú játék 3 napból áll, mi döntjük el, melyik módot szeretnénk). Ugyanakkor ha egy kis értékűt vettünk el, de egy nagyobbra pályázunk, a megszerzett széfet lecserélhetjük, visszahelyezve azt a közös területre, újra elérhetővé téve mások számára. Következésképp a játék végén sem dőlnek a pontok, és az utolsó pillanatig fordulhat az állás, de ha egy 7 pontos széffel rendelkezünk, nagy baj már nem érhet.

Ha végeztünk a képességek aktiválásával, el kell vennünk egy újabb banditát és elhelyeznünk őt a táblánkon, vagy a serifhivatal valamelyik hatását aktiválni, ha nem akarunk vagy pénz hiányában nem tudunk senkit felbérelni. Ha már öt banditánk van, ki kell cserélnünk valakit a táblán, vagy eldobnunk az újonnan felhúzottat. Lehet, hogy a játék eltérő pontjain másokat találunk hasznosnak, ha például pénzre már nem nagyon van szükségünk, elengedhetjük azokat, akik ezzel járulnának hozzá a sikerünkhöz.

Beszélgetnél velünk erről a hírről?

Lennél a GS közösség tagja? Gyere a GS Party/Chat Facebook csoportba, dobj fel témákat, dumálj régi és új GS írókkal, olvasókkal!

Aki már elég gyakorlott, bevethet stratégiakártyákat is, amik egyedi képességet biztosítanak a karaktereknek. Bár az első néhány játékot érdemes rövidített változatban játszani, a hosszabb izgalmasabb, jobban ki tudjuk használni a lehetőségeket három kör alatt, mint kettőnél.

A 3000 Bandita pörgős, könnyen tanulható, és bár a blöffölés nagy szerephez jut, nem kell nagyon rágörcsölnie annak, aki nem jó benne - nem ez az egyetlen út a győzelemhez. Dizájnja teszi igazán érdekessé és élvezetessé, a vadnyugati hangulat magával ragadó, és a véletlenszerűen létrehozott banditák (akik között van ló, tehén, és robot is) is mókásak, még ha gyakorlatilag a játékmenet szempontjából nem is számít igazán, milyen kombinációkat rakunk össze. A kártyavédők nem a legszebbek, de ez legyen a legnagyobb baj - akit nagyon zavar, találhat más színűeket is a neten.

(A játékot köszönjük a Gémklubnak!)

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)