Hirdetés

Meglepően összetett játék rejlik A fehér várkastély viszonylag kicsi dobozában

|

Úgy is lehet valami komplex, hogy se nem drága, se nem foglal sok helyet a polcon - ezt bizonyítja A fehér várkastély.

Hirdetés

Egy olyan világban, ahol az egészen kis dobozos, majdhogynem zsebben elférő társasjátékok ára nem ritkán megközelíti vagy meghaladja a 10 ezer forintot, a nagyobbakért, összetettebbekért pedig egyre gyakrabban kell 25-30 ezer forint közti összeget fizetni, mindig örömmel látunk kivételeket. A közelmúltban többször is találkoztam olyan játékkal, amiben területét tekintve több helyet foglalt el az insert, mint a komponensek - a Sárkányok völgye például pont ilyen volt, de valószínűleg a Huppot is lehetett volna még zsugorítani, hogy csak két példát említsek. Csak hát ha nagyobb a doboz, bizonyára jobban elfogadjuk, hogy több pénzt kell fizetni, még ha nem is a dobozméret, hanem a komponensek határozzák meg az árat.

A haladó játékosoknak szóló, A vörös katedrális tervezőitől érkező A fehér várkastély árát úgy sikerült 10.990 Ft-ra belőni, hogy a komponensek nem érződnek olcsónak, és semmi fontosat nem spóroltak ki belőle, sőt, a magyar változat egy apró promókiegészítőt is tartalmaz. Ez és a doboz gyönyörű dizájnja már önmagában sokak figyelmét felkeltheti - megnéztük hát, milyen élmény rejlik belül.

Hirdetés

A klánok háborúja

A körítés szerint az 1761-ben zajló események a Fehér Kócsagnak vagy himedzsi várkastélynak is nevezett címadó épületben zajlanak, ahol a játékosok által megtestesített klánok a Szakai-klán kegyeit keresik, igyekeznek mindenhova bejuttatni családtagjaikat, hogy minél jobban beágyazódjanak a rendszerbe, egyre több befolyásra tegyenek szert.

A játékosok 3 fordulót játszanak, fordulóként 3-3 akciót hajtanak végre a körsorrend-sáv által meghatározott sorrendben. A soron lévő játékos először választ egy hagyományos, hatoldalú dobókockát az elérhetők közül a közös készletből (a legkisebbet vagy a legnagyobbat a hidakról, lásd a képen), majd azt elhelyezi az egyik, szintén kockaoldallal jelölt akciómezőre, és végrehajtja annak hatását. Az, hogy melyik akciómező milyen hatást aktivál, minden játszmánál más: kártyákat kell húznunk, amiken a lehetséges lépések vannak, és ezek mellé kockaikonos jelölőket, melyek meghatározzák, milyen színű kockát kell odatennünk, hogy az adott lépéseket végrehajthassuk. Ráadásul az akciókat ábrázoló kártyák menet közben is cserélődnek.

Alapvetően bármely kocka bárhova rakható függetlenül attól, hogy milyen értéket mutat: ha egyezik az akciómező értékével, semmi extra nem történik, ha a kocka értéke nagyobb, akkor a játékos megkapja a különbséget érmékben, ha kisebb, akkor pedig be kell fizetnie megfelelő számú érmét. Ugyanaz a mező egy fordulóban csak 3-4 fő esetén használható kétszer, akkor a már lehelyezett kocka számít a mező új értékének (kivéve a kútnál, amire mindjárt kitérünk).

A játéktér négy területre van bontva, beleértve a játékosok személyes birtoktábláit is, amiből mindenkinek saját jut. Minden terület egy kicsit más: a várkastélyban számít, hogy milyen színű kockát helyezünk el az egyes mezőkre, de a falakon túl nem, a kút pedig akárhányszor használható játékosszámtól függetlenül, és mindig 1-es mezőnek számít, tehát ha 1-nél nagyobb értékű kockát rakunk rá, garantáltan kapunk érmét az egyébként biztosított jutalmak mellett. A személyes birtokok esetében szintén számít a kockaszín, és hacsak nem 6-ost rakunk le, érmét is kell költenünk az akciók végrehajtására.

Bár a kockák számítanak társasos szakkifejezéssel élve "munkásnak", vannak különféle emberfigurák is: minden játékos kap 5 harcost, 5 udvaroncot és 5 kertészt, akiket kiküldhet különböző akciók hatására, majd pontokat szerezhet a játék végén értük. Ezek lehelyezése ugyancsak hatásokat aktivál, típustól függően mást és mást; a lépéseket a játékszabály is taglalja, és az ikonok is segítenek elsajátítani. Minél több emberünk van terepen, annál jobban járunk a birtoktábla akcióit választva, így némi motorépítés is került a mechanikák egyvelegébe.

Sok ikon van, kell is memorizálni rendesen, hogy melyik mit jelent és mihez tartozik, de ebben a játékszabály hátulja segít, illetve minden lehetséges lépést, akciót jelöltek valahol a játéktéren. Ötletes, hogy a begyűjtött nyersanyagokat nem elvesszük a készletből, hanem a táblánkon lévő mérőket léptetve jelöljük, szerzésnél felfelé mozgatva, költésnél lefelé lépegetve a jelölőkkel. Végül az nyer, aki a legtöbb klánpontot gyűjti, a lehelyezett figurák, a megmaradt erőforrások, a befolyásjelölő állása szerint.

Sehol egy cseresznyevirág

Az első néhány nekifutásnál, mint az a hasonlóan összetett játékoknál lenni szokott, soknak érződhet egyszerre, mégis követhető annyira, hogy pár menet alatt kitanulhassuk - egy idő után teljesen egyértelművé válik, milyen ikon milyen akcióhoz tartozik. Egy-egy választott cselekvés számos hatást kiválthat, ami miatt a játékidő (és főleg a várakozás) 4 főnél annak ellenére is kényelmetlenül hosszúra nyúlhat, hogy összesen 9 akciót hajtunk végre fejenként egy meccs során, de 2-3 fővel még elviselhető. Ez a 3x3 akció egyébként vegyes érzéseket kelthet, és eleinte én is szűkösnek éreztem, úgy tűnt, hogy ennyivel alig tudok majd pontot szerezni, de amikor jobban átláttam már, mi hogyan megy, nem volt vele problémám, minden akciómból igyekeztem a legtöbbet kihozni, és nem éreztem, hogy egy-egy lépés kárba ment volna.

Ha már a dobozt dicsértem az elején, hozzá kell tennem, hogy maga a játéktábla külseje szerintem nem kifejezetten szép. Illeszkedik más japán ihletésű társasok közé (pl. Hanamikoji, Iki), funkcionális, de vizuálisan mégsem találom kifejezetten vonzónak. A figurák viszont szuperek, a kockák használata is jó döntés volt (pláne a hidakkal együtt), és a saját játékostáblákat, az erőforrásszintek jelölését is ügyesen valósították meg. Arra érdemes készülni, hogy miután kinyomkodunk mindent, nehezebb lesz bepakolni, mint akkor, amikor még a karton elemek a kinyomóívben voltak - kell egy kicsit logisztikázni, amin nem segít, hogy a játéktábla összehajtva egészen vastag. Megoldható azért, hogy ne vagy csak minimálisan emelkedjen el a doboztető.

Szórakoztató, izgalmas, viszonylag rövid, mérsékelten gondolkodós, nem kezdőknek való játék lett A fehér várkastély. Aki anélkül lépne összetettségi szintet, hogy több tízezret kellene költenie, annak ez tökéletes választás.

(A játékot köszönjük a Reflexshopnak!)

A fehér várkastély

  • Tervező: Shei S. és Isra C.
  • Kiadó: Reflexshop
  • Játékosszám: 1-4 fő
  • Korhatár: 12+
  • Időtartam: 40-80 perc
  • Játékszabály: Itt elérhető

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)