Hirdetés

A Lost Ark lehet az MMORPG-k új királya

|

A Dél-Koreában és más régiókban már befutott free-to-play Lost Ark nyugati rajtja olyan esemény, ami alapjaiban rengetheti meg a piacot.

Hirdetés

Oly sok eseménytelenül eltelt év után újra izgalmas időszakot köszöntött az MMORPG-k piacára. Tavaly szeptemberében rajtolt el az Amazon Game Studios gondozásában a New World, amit kezdetben hatalmas lelkesedés övezett, ám hamar maga alá temette megannyi, kifejezetten súlyos hibája. Az év vége előtt aztán megérkezett a Final Fantasy XIV legújabb kiegészítője, az Endwalker, ami mondhatni szó szerint letarolta a piacot, és még mielőtt felszálltak volna az első szilveszteri rakéták, a Black Desert Online elég jelentős class rework frissítése is felkerült az élő szerverekre a Pearl Abyss jóvoltából.

Hasonlóan a közelmúlt eseményeihez a jövő is elég rózsásan fest, egyelőre. Példának okáért rengeteg információt csöpögtet az egyszer majd megjelenő, kifejezetten ígéretes Ashes of Creationről az Intrepid Studios. De hogy valami kézzelfoghatóról is szó essék, február 28-án meg fog jelenni a Guild Wars 2 kiegészítője az End of Dragons. Ráadásul mindez egy olyan időszakban történik, amikor a World of Warcraft gyengébben szerepel, mint eddig valaha. Persze hiba lenne még temetni, sokan megtették már korábban, és mind tévedtek. Kétségtelenül sokat ártottak neki az Activision Blizzard botrányai is.

Hirdetés

Az imént felsoroltak kivétel nélkül izgalmas történések, de be kell vallanom, hogy egyik sem tudott annyira lázba hozni, mint egy másik, sokat ígérő MMORPG megjelenése. Természetesen csak mifelénk számít újdonságnak a Lost Ark, ám ez a legkevésbé sem baj, éppen ellenkezőleg, pont az előnyére válik. A Smilegate által fejlesztett, nagy sikerű (a Korea Game Awards 6 különböző díját is elnyerő) Lost Ark 2018-ban indult Dél-Koreában, és azóta is folyamatosan növekszik a játékosbázisa. Ezt azért érdemes kiemelni, mert a műfajba tartozó játékok a lendületes kezdést követően a legjobb esetben is stagnálni szoktak, mindössze kiegészítők érkezésekor és marketingkampányok hatására esetén ugrik meg átmenetileg a játékosszám.

Szerencsére nem maradt Dél-Korea határain belül a Lost Ark, Oroszországba 2019-ben tette be a lábát, Japánban pedig 2020 őszén jelent meg. Most, pedig végre az európai és észak-amerikai régiók játékosai is beléphetnek Arkesia világába. Február 11-én, helyi idő szerint 18:00-kor (founderek február 8-án) mi is megtapasztalhatjuk, mi tette naggyá a free-to-play MMORPG-bajnokot, amit a korábban már említett Amazon Game Studios karolt fel. 

Ami engem illet, a megjelenést megelőző napokban, sőt hetekben minden egyes szabad percemet guideok, fórumbejegyzések, gameplay videók böngészésével töltöttem. Na meg persze a régi Gw2-es, BDO-s, WoW-os guild társaimmal leveleztem, és szerveződtünk, azaz vérre menő vitákat folytattunk, hogy melyik szervert válasszuk. Alig vártuk, hogy elmerüljünk a nekünk még új játékban, ami lehet, mindent meg tud adni nekünk, amit régi kedvenceinkben imádtunk.

Egyrészt sajnálatos, hogy ilyen sokáig tartott, mire hozzánk is elért, másrészt viszont rögtön a Tier 3 kontent elejéig nyitva áll már számunkra a világ (ez gyakorlatilag Patch 3.0-t jelent). Számos hibajavítás és kényelmi funkció érkezett a játék megjelenése és a Tier 3 között, minek köszöntően letisztult, finomhangolt és megfelelően balance-olt élményre készülhetünk.

Nem kell félni az ingyenes koreaitól

Sokan visszariadnak egy free-to-play, ráadásul ázsiai MMORPG hallatán, ráadásul nagyrészt jogosan, mert a legtöbb ilyen játékot telepakolják pay-to-win elemekkel, de jobb esetben is, minimum a pay-to-progress jelenséggel találjuk szembe magunkat, ha megpróbálunk velük játszani. A Lost Ark azonban korrekt módon nem titkolja, hogy ha hosszú távra tervezünk vele, akkor erősen ajánlott egy opcionálisan megvásárolható, 30 napos buff használata.

A Crystalline Aura egy havi WoW- vagy Final Fantasy XIV-előfizetés áráért életminőséget javító bónuszokat biztosít a számunkra: többek között olcsóbban használhatjuk a fast travel funkciókat, a hajózást, gyorsabban töltenek vissza a life skillekhez (pl. gyűjtögetés) használt energy pontjaink, 2 extra helyet menthetünk el a WoW-ból ismert Hearthstonehoz hasonló, ingyenes teleportálást segítő eszközünkbe és így tovább.

Az említett buffon kívül a cash shopban főleg kozmetikai tárgyakat (skineket), peteket és mountokat, valamint quality of life fejlesztéseket (például több hely a táskánkban) vásárolhatunk. Petek és mountok egyébként ingyenesen is szerezhetőek a játékban a fő küldetések teljesítése során. Összességében teljesen korrekt, vállalható monetizációnak tartom, nem szabad ettől visszariadni. Maga a játék ingyenes, ezrét egy próbát mindenképpen megér, az előbb részletezett "hidden subscription" pedig tényleg opcionális. Például ha csak PvP-zni akarunk (ami 26-os szinttől elérhető, és teljesen egyenlő felszereléssel és statokkal rendelkezik mindenki az arénában), akkor szükségünk sincs rá, ha pedig élni szeretnénk vele, akkor annyiba kerül, mintha WoW-oznánk.

Az egyetlen dolog, ami problémás lehet, az nem más, mint az ingame gold és cash shop currency átváltási rendszer. Ennek nyilván megvan a pozitív és a negatív oldala is. Ha valaki akar venni egy skint, akkor ingame farmolt goldból tud venni kristályokat, amikből a cash shopban megvásárolhatja azt, viszont aki úgy dönt, hogy igazi pénzt költ a játékban, az eladhatja a kristályokat goldért, amiből vehet különböző alapanyagokat, hogy gyorsabban tudja fejleszteni a gearjét. Ez a Guild Wars 2-ben is így működik, viszont ott nincs vertikális progression, ami a gear pusholásáról szólna.

A fejlesztők azt mondják, hogy így sem lesz pay-to-win, a játék nem állít elénk olyan akadályokat, amik leküzdéséhez fizetnünk kellene, valamint igyekeznek majd monitorozni a gold és a kristályok átváltási arányát, hogy ne kedvezzen túlságosan azoknak, akik hajlandóak a pénztárcájukba nyúlni. Majd meglátjuk, hogy tényleg így lesz-e.

Látva a korábbi példákat, nem csoda, hogy sokan aggódnak, amiért a nem túl pozitív megítélésű AGS a kiadó, de fontos tudni, hogy a Lost Arkhoz nem sok köze van,  csupán üzemelteti az MMORPG-t az európai és amerikai régiókban, így maximum a szerver hibáktól és a support hosszú válaszidejétől tarthatunk.

Nem akarsz lemaradni semmiről?

Rengeteg hír és cikk vár rád, lehet, hogy éppen nem jön szembe GSO-n vagy a social médiában. Segítünk, hogy naprakész maradj, kiválogatjuk neked a legjobbakat, iratkozz fel hírlevelünkre!


Megható, amikor egy fejlesztő ennyire szereti a játékát

Mivel már egy évek óta folyamatosan csiszolt, tartalommal rendszeresen bővített játékról beszélünk, nem kell attól tartanunk, hogy  hamar unalmassá válna. Mi több, az is rendkívül biztató, hogy a Lost Ark direktora, Keum Kang Seon (vagy ahogy előszeretettel hívja magát, Gold River), mindig hatalmas szenvedéllyel és szeretettel beszél a játékáról. A megjelenés előtt nem sokkal el is utazott az Amazonhoz, hogy személyesen is tudjanak egyeztetni, hogy biztos minden rendben menjen a rajttal, valamint hogy az Amazon Lost Ark streamjében élőben szólhasson a leendő játékosokhoz.

Ebben a streamben arról is beszélt, hogy minél több visszajelzést szeretnének kapni a játékról, hogy a lehető legjobbá tudják tenni azt, hallgatni fognak ránk, ha valamit szeretnénk megváltoztatni benne, és hogy ő rendszeresen olvassa a fórumokon a játékosok véleményét. Gold River az Amazon által készített trailerekkel sem volt teljesen elégedett, úgy gondolta, hogy a koreaiak sokkal jobbak, az EU/NA régiók játékosai is megérdemlik azt a szintet, ezért fogta magát és elkészítette a saját, majdnem 19 perces előzetesét a játékról.

A saját trailerében a Lost Ark számos aspektusáról beszámol, megmutatja a classokat, dungeonöket, raideket, sőt még a minijátékokat is. Valamint azt a questet, ahol csirkévé változva versenyezned kell más csirkékkel. Zseniális és rendkívül aranyos ez a fickó, ha az Activision Blizzard még mindig ilyen emberekkel lenne tele (mint a régi szép időkben), akkor nem ott tartana a cég, ahol most. Gold River hatalmas odaadással beszél az MMORPG műfajról, és azt is megemlíti, hogy a célja az, hogy napról napra jobbá váljon a játéka, és felérjen azokhoz az óriásokhoz, amikből ő is inspirálódott (Diablo, World of Warcraft).

Ami talán a legtöbb potenciális játékost elriaszthatja, az az izometrikus kameranézet, ugyanis a legtöbb MMORPG-vel ellentétben itt a Diablóból, StarCraftból, WarCraftból ismert szögből láthatjuk a világot és karaktereinket, ami egyeseknek megnehezíti, hogy a játék világának részeként tekintsenek magukra. Ennek ellenére egy esélyt mindenképpen érdemes adni a játéknak, ha egy új MMO-t keres valaki. Ingyenes, a Steamről pikk-pakk letölthető, vesztenivalója nincs senkinek. 

Még annyit talán érdemes megjegyezni, hogy már a premier előtt előtt látni lehetett, hogy jókora játékosbázissal fog indulni a Lost Ark, ugyanis a Steamen a legtöbbet eladott termékek listáját hosszú ideig a Lost Ark Founder's Packek vezették, valamint a Redditen szerveződő közösségek már hetekkel a megjelenés előtt táblázatokat vezettek, hogy melyik nemzet melyik szerverre megy, mi lesz a hardcore PvP szerver, hova mennek a híres streamerek. Számomra a Lost Ark indulását figyelése leírhatatlan érzés volt, utoljára a WoW aranykorában éltem meg hasonlót. Alig várom, hogy ma este, mikor indul a játék, az elsők között lépjek be. Persze ha lesz hely a szervereken…

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)