10 nagy költségvetésű játék 2023-ból, amit valószínűleg már el is felejtettél

|

Hatalmas meglepetésekkel és csalódásokkal, no meg elfeledett alkotásokkal tarkított év volt a tavalyi.

Hirdetés

Hihetetlenül erős volt a 2023-as játékfelhozatal, amiből egyenesen következett, hogy sajnos nem jutott időnk mindenre, így még a nagy megjelenések közül is szelektálnunk kellett. Azonban nem csak a hatalmas büdzsével rendelkező játékoknak kedvezett az év: még decemberben emlékeztünk meg 10 olyan ígéretes alkotásról, amik méltatlanul kevés figyelmet kaptak 2023-ban.

Persze a hatalmas csalódások sem maradtak el, ezeket már szintén egy kazalba gyűjtöttük nektek, de közben ott voltak még azok a nagy költségvetésű alkotások is, amikről valamilyen okból kifolyólag mostanra már teljesen megfeledkeztünk. Lehet, hogy éppen egy másik fontosabb alkotás kötötte le a figyelmünket vagy csak szimplán nem gyakoroltak ránk elég nagy hatást ahhoz, hogy szívesen gondoljunk vissza rájuk, főleg egy olyan jobbnál jobb címekkel felduzzasztott évben, mint amilyen a 2023-as volt.

Erre a listára most 10 olyan játékot gyűjtöttünk össze nektek, amik mind a tavalyi év során jelentek meg, viszont nagy költségvetésük ellenére sajnos nem sikerült maradandót alkotniuk, így gyorsan a feledés homályába merültek - némelyiknél ez sajnálatos, másoknál teljesen érthető. Ha van olyan játék, amire szívesen emlékeztetnétek másokat, írjátok meg kommentben!

Hirdetés

Forspoken

A  Square Enix mostanra már felszámolt csapata, a Final Fantasy XV munkálataiban is részt vevő fejlesztőkből verbuválódott Luminous Productions játéka egy meglehetősen vegyes fogadtatású akció-RPG-ként nyitotta az évet. A Forspoken az eredeti tervek szerint még 2022 májusában került volna a boltok polcaira, azonban a többszöri halasztást követően végül csak 2023 januárjában kezdhettünk bele Frey Holland varázslatos utazásába, ami sajnos közel sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Még így, közel egy évvel a megjelenése után is nagyítóval kellene keresgélnünk azokat a dolgokat, amik miatt szívesen vennénk újból elő a Forspokent, leginkább egy semmilyen, de a középszernél véletlenül sem jobb élményként tekintünk vissza rá.

Bár a harcrendszer és a tempós utazás kezdetben egészen ígéretes elemeknek bizonyultak, az ezekhez társuló irritáló párbeszédek, az unalmas történet, és a szükségtelenül, már-már frusztrálóan túltolt RPG-elemek teljesen lehúzták a Luminous Productions játékát. Semmit nem veszít, akinek ez kimarad.

Wild Hearts

Nem nehéz kitalálni, hogy milyen elgondolásból született az EA Originals támogatásával 2023 februárjában kiadott szörnyvadászos akció-szerepjáték, a Wild Hearts. Az Omega Force fejlesztői a feudális Japán által ihletett Azumába kalauzoltak el minket, és már az első percek után nyilvánvalóvá vált, hogy a Wild Hearts-ot egyértelműen a Capcom-os Monster Hunter-játékok riválisának szánták. A kaland egyébként meglehetősen pozitív kritikai fogadtatásban részesült, ám sajnos még így sem sikerült felemelkednie a példakép magasságába, pedig láthatóan mindent beleadtak a fejlesztők. Kifejezetten ígéretesnek bizonyultak például az úgynevezett Karakuri mechanikák, amiknek köszönhetően a vadászat közben akár csapdákat, ugrópadokat, és egyéb olyan eszközöket is megépíthettünk, amiket aztán a bestiák legyűrése során tudtunk a javunkra fordítani.

A Wild Hearts viszont sajnos nem szerepelt túl jól, így történhetett az is, hogy alig több mint fél évvel a megjelenése után már olyan pletykák kaptak szárnyra, amik azt sugallták, hogy az EA rövidesen akár még a játék szervereit is lelőheti. Noha ez egyelőre még nem történt meg, újabb frissítésekre már nem igen számíthatunk, láthatóan a fejlesztőek is elengedték a dolgot.

Atomic Heart

Hatalmas figyelem és várakozás övezte a Mundfish első videojátékos próbálkozását, a szovjet Bioshock-ként emlegetett Atomic Heartot, melynek megjelenésére hosszas halogatás után végül 2023 februárjában került sor. Nem kerülték el a botrányok sem a játékot, ám talán ez lett volna a legkisebb gond, ha valóban egy maradandó élménnyel gazdagodtunk volna a játékban eltöltött, nagyjából 16-18 órát felölelő történet során. Elvitathatatlan, hogy művészeti stílusában egy egészen egyedi és teljesen elborult világot sikerült megalkotniuk a mundfishes srácoknak, viszont ezt sajnos már közel sem sikerült ilyen kreatív módon feltölteniük.

Ráadásul P-3 személyében megkaptuk a videojátékos történelem valaha volt egyik legirritálóbb főhősét (na jó, azért Frey Holland is jó eséllyel pályázhatna erre a címre), aki lényegében a játék egésze alatt nem volt képes befogni a száját, ezzel egy cringe-fesztivállá avanzsálva az Atomic Heart jelentős hányadát. Minden hibája és középszerűsége ellenére a szovjet lövölde végül egészen szépen muzsikált, viszont egy biztos: bőven lesz hová fejlődni a vélhetően már javában formálódó folytatás során, ami remélhetőleg valamivel emlékezetesebbre sikerül majd, mint az első felvonás.

Company of Heroes 3

2023 februárjáig kellett várnunk az RTS-ek műfajában induló Company of Heroes 3 megjelenésére, közel tíz évvel nagy sikerű elődje után érkezett meg. Igen, 2013-at írtunk, amikor a Relic Entertainment már másodjára tette magasabbra a lécet, amit most harmadjára is sikerült megugrania. A Company of Heroes 3 második világháborús környezetbe helyezett csatáit élmény volt átélni: a játék a Földközi-tenger térségébe kalauzolt el minket, ahol az erőforrásainkat menedzselve, a legjobb taktikáinkat bevetve vezethettük győzelemre seregeinket. A simára csiszolt játékmenetet emelte egy következő szintre a Company of Heroes 3 talán egyik legnagyobb újításaként bevezetett dinamikus térképe, aminek a segítségével tényleg igazi hadvezéreknek érezhettük magunkat. Persze azért mi is belefutottunk itt-ott bugokba, de ezek egyáltalán nem adtak okot arra, hogy ne szeressük a Relic Entertainment taktikázós játékát.

Sokan azonban nem így látták a dolgokat, ugyanis a Company of Heroes 3 meglehetősen vegyes fogadtatásban részesült. Erről árulkodnak többek között a játék steames értékelései, illetve az, hogy jelen cikk írásának pillanatában is többen pörgetik a széria második felvonását, így jó kérdés, hogy mit várhatunk majd a sorozattól a jövőben.

Wo Long: Fallen Dynasty

Egy vadonatúj új IP-vel csatlakozott a 2023-as év érdekessé tételéhez a japán Team Ninja csapata, akiknek sikerült úgy feltekerni játékuk első bossának a nehézségi szintjét, hogy sokaknak még több játékban töltött óra után sem sikerült legyűrniük azt, így talán annyira nem meglepő, hogy voltak, akik már ekkor teljesen elengedték a Wo Longot. Pedig kifejezetten jól sikerült, sőt, számos olyan egyedi mechanikával hívatott színesíteni a mostanra már agyonra járatott, tömegével érkező souls játékokat, amikkel egy részben büntető, ám de siker esetén bőséggel jutalmazó élményt kínált.

A spiritrendszer sokkal akciódúsabb és figyelemigényesebb harcokat eredményezett, míg a morálrendszer egy olyan izgalmas adalékként szolgált, ami még a legcsúfosabb bukások után is arra ösztönzött minket, hogy újból felálljunk. A kezdeti PC-s teljesítményproblémák némileg beárnyékolták a Wo Long fogadtatását, de a fejlesztők idővel orvosolták ezeket, ráadásul számos endgame tartalommal is kiegészítették a játékukat, így a kihívásra szomjazók bátran tehetnek vele egy próbát.

Crash Team Rumble

A 2022-es The Game Awards-os bejelentések sorában bukkant fel egy olyan játék, amire jó eséllyel már te sem emlékszel, pedig csak pár hónap telt el azóta, hogy megjelent. Az Activision látszólag hosszú távra tervez a Crash Bandicoot szériával, ezt mutatja többek között az is, hogy az elmúlt években több, olykor a már megszokott játékmenettől eltérő alkotással is kacérkodtak. Mondjuk még ennek ellenére is rendesen meglepődtünk, amikor leleplezték a Crash Team Rumble-t, ami egy olyan kompetitív többjátékos élménnyel próbálkozott, mely bár első ránézésre egészen mókásnak tűnt, sokan nem igazán tudták hová tenni a 2023 júniusában kiadott felvonást.

A meccsek során egyébként négyfős csapatokba rendeződve gyűjtögethetünk wumpa-gyümölcsöket, próbálva beelőzni a másik felet. Igazából nincs miért különösebben haragudnunk a Toys For Bob fejlesztőinek az alkotására, ami talán a tartalom hiánya miatt merült pillanatok alatt a feledés homályába, és biztosan nem segített rajta, hogy pénzt kértek érte, holott a hasonló jellegű játékok inkább ingyenesen tudnak sikereket elérni.

Exoprimal

Míg a Capcom olyan remek játékokkal színesítette az évet, mint a Street Fighter 6 vagy éppen a Resident Evil 4 remake, addig júliusban egy sokkal kevésbé emlékezetes alkotásuk is napvilágot látott, melynek Game Passbe kerülése ellenére sem sikerült különösebben nagyobb figyelmet kiharcolnia. Az Exoprimal egy dínós-mechás PvPvE játék, ám ez valami rejtélyes oknál fogva mégsem talált közönségére. Pedig az Exoprimal néhol egészen új dolgokat mutatott fel, számos, a már bejáratott formuláktól eltérő megoldást alkalmazott. Ennek eredményeképp sokak tetszését nem nyerte el, viszont akiknél betalált, azok jó pár kedves órára leltek a dinoszauruszokkal és mechákkal tűzdelt lövöldében.

Bár a legtöbbeknek összességében egy felejthető, gyakran repetitív és unalomba fulladó, mikrotranzakciókkal erősen átitatott élményként maradt meg az Exoprimal, a Capcom nem adta fel, és jelen pillanatban is további frissítésekkel tartja életben - meglátjuk, meddig

Atlas Fallen

Kifejezetten megnyerőek voltak az Atlas Fallen első előzetesei, amik egészen egyedi játékmenetet ígértek, egy izgalmas és pörgős harcrendszerrel kiegészítve. A Deck13 fejlesztői nem rejtették különösebben véka alá, hogy leginkább a 2018-as God of War és a Horizon-játékokból inspirálódtak a kalandjuk megalkotásakor, ám ennek nyomait nem nagyon véltük felfedezni a tavaly augusztusban megjelent akció-szerepjátékuk során. Nem véletlenül kapott az Atlas Fallen számos kritikát a sivár, érdektelen világa miatt, ami nem adott különösebb okot arra, hogy elvesszünk benne.

A listánk korábbi tagjához, a Forspokenhez hasonlóan az Atlas Fallenben is sikerült eltalálni az utazást: a homokon való siklásra építkező, néhol már-már platformer-játékokat idéző közlekedési mechanika valóban élvezetes volt, ám sajnos még ezzel együtt is édeskevésnek bizonyult az, amit a játék összességében nyújtani tudott, ezzel pedig hamar beállt az elfeledett játékok sorába.

Fort Solis

Egy egészen ígéretes narratív élményként mutatkozott be a Fallen Leaf Studio első játéka, a Fort Solis, melyhez olyan nagy neveket sikerült leszerződtetnie a csapatnak, mint Roger Clark, Troy Baker vagy éppen Julia Brown. Az úgynevezett sétaszimulátorok kategóriájában induló kaland egészen a Marsig repített el minket, melynek a felfedezése során, a páratlan színészi játékot leszámítva nem találtunk semmi érdekeset, és a mesterségesen, már-már indokolatlanul túllassított játékmenet is csak még unalmassabbá tette. Pedig számos példát láttunk már arra, hogy hogyan is lehet ezt jól csinálni, elég csak a What Remains of Edith Finch, a Firewatch, vagy éppen a The Vanishing Of Ethan Carter játékokra gondolnunk.

Ezektől a hibáktól eltekintve a Fort Solis leginkább egy tech demo hatását keltette, ami sajnos édeskevés volt ahhoz, hogy maradandó élményekkel gazdagodjunk a ráadásul meglehetősen rövidre sikerült, 2-3 órás története során. Bár az erős színészi játék és az atmoszféra pozitív irányba mozdították a mérleget, a Fort Solis még így is egy abszolút felejthető alkotás lett.

Armored Core VI: Fires Of Rubicon

Némi meglepetés érhette azokat a souls játékokon edződött FromSoftware rajongókat, akik eddig egyáltalán nem voltak tisztában azzal, hogy a japán vállalat nem csak az olyan kihívásokkal tarkított címek, mint a Dark Souls, a Bloodborne, no meg persze az Elden Ring születéséért felelt. Az általuk dédelgetett Armored Core-franchise ugyanis hosszú múltra tekint vissza, olyannyira, hogy a pályafutását már 1997-ben megkezdte az akkori PlayStation rendszereken. Jó pár részt megélt ezt követően a széria, míg nem a 2013-as Verdict Day megjelenését követően mélyálomba szenderült. Egészen 10 évet kellett várnunk az ébredésre, amikor is 2023 augusztusában végre megjelent az Armored Core VI: Fires Of Rubicon, ami azért bőven tartogatott kihívásokat a keményebb játékmenethez szokott harcosoknak is: a "többet ésszel, mint erővel" elv itt is számos bossnál érvényesült.

Az Armored Core VI erőssége egyébként továbbra is a pörgős, akciódús összecsapások, és a robotunk teljes testreszabhatósága mentén volt tetten érhető, amihez a történet csak egyfajta körítésként szolgált. Az Armored Core továbbra is egy üde színfolt a FromSoftware portfóliójában, így remélhetőleg a jövőben is viszont láthatjuk majd kedvenc mecháinkat, amik talán akkor valamivel nagyobb figyelmet kapnak majd.

Esetleg lehagytunk volna valamit a listáról? Bátran írjátok meg nekünk kommentben, hogy még mivel egészítenétek ki a gyűjtést, és hogy szerintetek mik voltak a tavalyi év feledésbe merült alkotásai!

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)