Ezek voltak az elmúlt tíz év abszolút legjobb játékai

|

Immáron 10 játék tudhatja magáénak a Geoff Keighley által rendezett The Game Awards év játéka díját - ezeket gyűjtöttük most egy kazalba.

Hirdetés

Hosszú utat járt be Geoff Keighley mire eljutott odáig, hogy 2014-ben megtarthatta az első, teljes mértékben saját nevével fémjelzett The Game Awards díjátadót. A kanadai származású Keighley ugyanis már korábban is aktívan tevékenykedett ennek elődje, a Spike Video Game Awards levezénylésében, de gyakori szereplője volt még a néhai E3 konferenciáknak is. A The Game Awards mellett pedig mostanra már a Summer Game Fest és a gamescom Opening Night Live-jának a szervezése is Keighley kezében összpontosul. Ezek alapján érthető, hogy miért is tartanak sokan az úriember túlságos megerősödésétől, elvégre azért bőséggel akadtak megkérdőjelezhető dolgok az előbb felsorolt események szinte mindegyikén. Nem is kell messzire mennünk, elég csak a tavaly decemberi díjátadóra gondolnunk, ahol már-már pofátlanul kevés idő jutott a köszönőbeszédekre, amit érezhetően a nyertesek sem tudtak hova tenni.

Persze lehet szeretni és utálni is Keighley-t, érdemei viszont ettől függetlenül elvitathatatlanok. Az évek során - ahogy azt mondani szokás - kijárta a ranglétrát, kapcsolataira építkezve szépen törte magának az utat, erőfeszítéseinek gyümölcseként pedig a minden év decemberében esedékes The Game Awards mostanra messze a legnagyobb és legrangosabb videojátékos díjátadóvá nőtte ki magát. Mi sem mutatja ezt jobban, mint a nézők száma, akik az első, 2014-es ünnepségen épphogy csak a kétmilliót súrolták, míg legutóbb, 2023-ban, már 118 millióan csatlakoztak be az élő közvetítéshez. Ez majdhogynem tízszeres növekedést jelent a gála indulása óta, így szinte borítékolható, hogy idén újabb rekorddöntésre kerül majd sor.

2024-ben tehát már a tizedik alkalommal kerül megrendezésre a díjátadó, így eme jeles évfordulónál aligha találhattunk volna jobb alkalmat arra, hogy összeszedjük nektek az elmúlt évek abszolút legjobb játékait, avagy a The Game Awards év játéka díj nyerteseit. 

Ebből kifolyólag a listánk most kivételesen nem egy szubjektív összeállítás, csakis az elmúlt évek The Game Awards-os bajnokai kaptak rajta helyet, de persze ez egyáltalán nem zárja ki a bővítés lehetőségét. Bátran írjátok meg, hogy nektek melyek voltak ezek közül a kedvenceitek, de azt se tartsátok magatokban, ha esetleg ti másnak adtátok volna a díjakat!

Hirdetés

2014: Dragon Age: Inquisition

További jelöltek: Hearthstone, Dark Souls 2, Bayonetta 2, Middle-earth: Shadow of Mordor

Több minden is közrejátszott 2014-ben abban, hogy a Dragon Age: Inquisition végül egy igazi sikersztori lett, ami nem mellesleg napra pontosan, majdnem egy évvel a PlayStation 4-es rendszerek megjelenése után futott be, ezzel pedig már az új konzolok erejét is kamatoztatni tudta. Többen is hatalmas izgatottsággal várták, hogy milyen irányt vesz majd a sorozat a 2011-es Dragon Age 2 után, ami számos emlékezetes karaktert és pillanatot vonultatott fel. Kiérdemelt volt tehát a figyelem, a rajongóknak pedig nem kellett csalódniuk: az Inquisition végül a lehető legjobb dolog volt, ami a szériával történhetett. Egy valamivel lassabb tempójú, párbeszédekre és olvasásra kihegyezett, kimértebb élményt kaptunk, ami az erre fogékonyakat viszont képes volt pillanatok alatt beszippantani.

Ennek ellenére persze nem adták ingyen azt a bizonyos év játéka díjat, még úgysem, hogy messze a BioWare eddigi legkomplexebb és legjobban megírt Dragon Age játéka lett az Inquisition. Legnagyobb vetélytársa a Dark Souls 2 volt, ami kifejezetten fenyegető aurával rendelkezett (bár tegyük hozzá, sokan ezt a részt pont a széria egyik leggyengébb darabjának tartják). Az este végén azonban mégiscsak sikerült a FromSoftware alkotását is legyűrnie, méltó módon vihette el az első The Game Awards év játéka díját,  ezzel beírva magát a videojátékos történelemkönyvekbe. Régóta készül már a negyedik fővonalas, Dreadwolf névre keresztelt folytatás, és bár a projekt érezhetően lassan halad, a fejlesztők ígérete szerint valamikor idén nyáron már sor kerül a formális leleplezésére, izgatottan várjuk a fejleményeket.

2015: The Witcher 3: Wild Hunt

További jelöltek: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, Bloodborne, Super Mario Maker, Fallout 4

Okkal csigázott fel minket a Cyberpunk 2077 is a megjelenésére, elvégre viszonylag friss emlékként élt bennünk, hogy a CD Projekt RED pár évvel előtte összedobta a legtöbbek által ismert és játszott, pályafutása egyik legkiforrottabb játékát, a The Witcher 3: Wild Huntot. Olyannyira sikeres lett a játék, hogy 2019-ben még a Nintendo kézikonzoljaira, a Switchekre is portolták, majd 2022-ben a next-gen patch is befutott hozzá, ezzel elérve azokhoz a játékosokhoz is, akik netalántán az alacsonyabb FPS-szám, vagy a kevésbé éles textúrák miatt ódzkodtak volna ríviai Geralt kalandjaitól. 2023 márciusáig bezárólag már több mint 50 millió példány talált belőle gazdára, így anyagilag is bőségesen pluszba jöttek ki vele a lengyelek.

Azonban nem csak a játékosok, de a szakmai is piedesztálra emelte a CD Projekt RED alkotását: 2015-ben konkrétan még a nem létező díjakat is zsebre vágta a Wild Hunt, éppen ezért nem készültünk Christopher Nolant megszégyenítő fordulatokra a decemberi The Game Awards során sem. A legjobb RPG mellett természetesen az év játéka díjat is csont nélkül behúzta a jövőre már 10. születésnapját ünneplő The Witcher 3, desszertként pedig az év fejlesztőstúdiója díjat is a CD Projekt RED-es srácok vitték haza, szóval bőven volt mit ünnepelniük aznap este. A játék azóta is sokak kedvence, nem csoda, hogy a lengyelek a jövőjük egy szerves részét alapozták rá. Jelen pillanatban is készül, a mostanra már jócskán megkopott, első rész remake-je, legutóbbi tudomásunk szerint szépen alakulgat a The Witcher 4 is, de több, egyelőre még be nem jelentett, a franchise-hoz kapcsolódó projekt is készülhet a sütőben, szóval érdemes lesz résen lenni a következő években is.

2016: Overwatch

További jelöltek: Titanfall 2, Doom, Inside, Uncharted 4: A Thief's End

Az igazat megvallva, nincs túl sok esély arra, hogy egy multiplayer cím vigye el az év játéka díjat, már csak azért sem, mert erre ott van ugyebár egy külön kategória. Természetesen ennek lehetősége ettől függetlenül nincs kizárva, pont ez történt elvégre 2016-ban is, amikor a tisztán multiplayer alapokra építkező Overwatch húzhatta be a legjobb alkotásnak járó szobrocskát. Többen is meglepődtek az eredményen, elvégre ott volt, a lehető legjobb értelemben, de drasztikusan átalakult Doom, a gyakorta legjobb sztoriorientált FPS-ként emlegetett Titanfall 2, illetve az Uncharted 4: A Thief's End is, amiről mondani sem kell, messze a széria legkiforrottabb darabja lett. Persze, az Inside is méltó helyet foglalt el a jelöltek között, még a mai napig is az indie címek egyik ékköveként tartják számon, de azért érezhető volt, hogy egy ilyen erős mezőnyben - léptékét tekintve - sajnos nem igen rúghat majd labdába.

Nem mellesleg kezdetben valami hasonlót gondoltuk az Overwatchról is, ám legnagyobb meglepetésünkre a Blizzard multis lövöldéje nemcsak hogy az év játéka lett 2016-ban, de számos másik kategóriát is sikerült leuralnia. Többen, lévén hogy hosszú évek után egy teljesen új Blizzard IP-ról volt szó, ezzel magyarázták az Overwatch győzelmét, míg mások elismerték, tényleg iszonyatosan népszerű lett a játék, viszont ez önmagában még nem jelenti azt, hogy automatikusan a legjobb is. Abban mondjuk talán megegyezhetünk, hogy a 2022-ben bemutatkozott Overwatch 2 tükrében talán jobban járunk, ha inkább az első részt, és annak sikereit őrizzük emlékeinkben, elvégre a folytatással már sokkal kevesebben voltak megelégedve.

2017: The Legend of Zelda: Breath of the Wild

További jelöltek: PlayerUnknown's Battlegrounds, Horizon Zero Dawn, Super Mario Odyssey, Persona 5

Tegyük a szívünkre a kezünket és legyünk őszinték: bármennyire is erős volt a mezőny 2017-ben, a The Legend of Zelda: Breath of the Wild mellett esélye sem volt másnak arra, hogy elvigye az év játéka díjat. Nem is lett ez másképp, ezzel pedig a Nintendo hivatalosan is az első alkalommal vihette haza az abszolút legjobb játéknak járó trófeát, megérdemelt volt a győzelem. Sokan még a mai napig is egy műfajteremtő alkotásként hivatkoznak a Breath of the Wildra, ami mindamellett, hogy frissességet injektált a szériába, egy teljesen új megvilágításba helyezte a nyílt világ fogalmát, amit érdemes lenne több stúdiónak is kicsit ízlelgetnie.

Az iparra gyakorolt hatása máig érezhető, és bár azóta megjelent egy még komplexebb és nagyobb folytatás, a Tears of the Kingdom, ennek stabil alapjai egyértelműen a 2017-es Breath of The Wildnak köszönhetők, így már csak emiatt is érdemes egy korszakalkotó alkotásként tekinteni rá. Talán a legkevésbé vitaindító győzelem volt a Breath of the Wildé, amibe még a keményvonalas Nintendo-tagadók, Zelda haterek és Link gyűlölők sem tudtak érdemben belekötni - nem véletlenül.

Nem akarsz lemaradni semmiről?

Rengeteg hír és cikk vár rád, lehet, hogy éppen nem jön szembe GSO-n vagy a social médiában. Segítünk, hogy naprakész maradj, kiválogatjuk neked a legjobbakat, iratkozz fel hírlevelünkre!


2018: God of War

További jelöltek: Monster Hunter: World, Assassin's Creed Odyssey, Marvel's Spider-Man, Red Dead Redemption 2, Celeste

Kimagasló év volt a 2018-as, a választás szempontjából emiatt pedig kifejezetten dilemmás. Befutott a Rockstar western-eposzának második felvonása, a Red Dead Redemption 2, ami a csapat eddigi legkomplexebb és legrealisztikusabb alkotása lett; az Insomniac Games jóvoltából kaptunk egy korábbi Pókember-játékokra köröket verő, akciót csúcsra járató Spider-Mant; a döntést tovább nehezítve pedig ott volt még a Assassin's Creed Odyssey, a Monster Hunter: World és a Celeste is, amik szintén nem ok nélkül kerültek a kalapba. Abszolút győztesként azonban végül a Santa Monica Studios gondozásában készült God of War került ki, ami a 2017-es Zeldához hasonlóan, teljesen új alapokra helyezte a szériát.

Egy minden tekintetben komolyabb hangvételű játékot kaptunk, ami már messze nem a fékevesztett, agresszióval átitatott kaszabolásról szólt. A 2018-as felvonás sokkal inkább egy új kezdetként szolgált, ezzel pedig Kratos egy teljesen új oldalát ismerhettük meg, ami elsősorban fiával, Atreussal való kapcsolata mentén nyert értelmet. Bár a harcrendszert is teljesen újragondolták, azért bőséggel maradtak benne a régebbi, hack and slash játékmenetet idéző elemek is. Sőt, egy ponton még a Káosz pengéi is előkerültek, amik nem csak a rajongók megmosolyogtatását szolgálták, hanem a játék narratívája szempontjából is fontos szerepet kaptak. Egy ilyen erős felhozatal kíséretében az egyik legizgalmasabb The Game Awards volt a 2018-as, amiről végül aztán Cory Barlogék távozhattak abszolút győztesként.

2019: Sekiro: Shadows Die Twice

További jelöltek: Resident Evil 2, The Outer Worlds, Death Stranding, Control, Super Smash Bros. Ultimate

Ritkán lő mellé Hidetaka Miyazaki, és bár a 2019-es Sekiro: Shadows Die Twice több szempontból is elmozdulás volt a mester korábbi játékaitól, a végeredmény ennek ellenére ismételten pazar lett. A Sekiro néhol már-már egy akció-kalandjáték hatását keltette, a már jól ismert souls-mechanikákkal fűszerezve, a néhézség tekintetében ezzel pedig egy iszonyat büntető élményt szállítva. Az átdolgozott harcrendszerben sokkal nagyobb hangsúlyt kaptak a hárítások, amik pontos és precíz kivitelezései néhol ritmusjátékokat idéző magasságokba emelték a küzdelmeket.

Nem maradt el a részletesen kidolgozott, felfedezésért kiáltó világ sem, mindeközben pedig, Miyazaki korábbi játékaihoz képest, a történetmesélés is nagyobb szerepet kapott. Győzelmét olyan címek próbálták meg megakadályozni mint a Super Smash Bros. Ultimate, a Control, a Resident Evil 2, vagy éppen a The Outer Worlds. Végül azonban mégis Miyazaki-san alkotása vihette el a 2019-es The Game Awards év játéka díját, és bár ekkor még nem sejtettük, de három év múlva ismételten a színpadon láthattuk a mestert - újból abszolút győztesként.

2020: The Last of Us Part II

További jelöltek: Hades, Animal Crossing: New Horizons, Doom Eternal, Ghost of Tsushima, Final Fantasy VII Remake

Szinte biztos, hogy az elsők között dobná be valaki a The Last of Us Part II-t, ha a legmegosztóbb játékokról folyna éppen diskurzus. És bár a rajongók véleménye már a kezdetektől fogva elég széles spektrumon mozgott a Naughty Dog alkotásával kapcsolatban, ennek ellenére a 2020-as díjátadók többségén mégis tarolt Ellie és Abby vérgőzös bosszúhadjárata. Nem volt ez másképp a decemberi The Game Awards során sem, ahol csakugyan kiemelt figyelmet kapott. A szívbemarkoló történet, az aprólékos részletességgel megalkotott játékterek és a kimagasló színészi alakítások egészen az év játéka díjig repítették a The Last of Us Part II-t, amivel olyan játékokat sikerült lenyomnia mint a Doom Eternal, a Ghost of Tsushima vagy éppen a Final Fantasy VII Remake.

Neil Druckmann és csapata ismételten magasabbra tette a lécet, és ha netalántán még 5-6 évet is kell várnunk, minden bizonnyal a következő játékukkal ezt ismételten sikerül majd megugraniuk. Nemrégiben látott ugyanis napvilágot a The Last of Us Part II készítését feldolgozó dokumentumfilm, ami mindamellett, hogy pont olyan érzelmesre sikeredett, mint maga a játék, a végén még el is hintett egy-két dolgot a jövőbeli tervekkel kapcsolatban. Maga a széria atyja, Druckmann zárta a doksit: bár sokáig nem találta, mostanra már összeállt egy koncepció a fejében; úgy érzi, van még mit mesélnie egy utolsó fejezet erejéig.

2021: It Takes Two

További jelöltek: Resident Evil Village, Metroid Dread, Deathloop, Ratchet and Clank: Rift Apart, Psychonauts 2

Kifejezetten erős volt a 2021-es mezőny, így sokaknak meglepő lehetett a végeredmény, ugyanis a kevésbé ismert Hazelight Studios, és annak egyik alkotása került ki győztesen. Az It Takes Two egy tisztán kétszemélyes élményt szállított, miközben egy érzelmekkel teli utazásra invitálta a játékosait, akik egy kedves, ugyanakkor szívszorító történet mentén nyerhettek bepillantást egy válság szélén álló házasságba, annak árnyoldalaiba. Nem csak a sztori, de a kreatív fejtörők és az élvezetes platformer részek, melyek megoldásai rendre a partnerünkkel történő együttműködést kívánták meg, minden idők egyik legjobb kooperatív játékává avanzsálták az It Takes Two-t. Tökéletes pároknak és barátoknak is, a nevetés, de egy gyengébb pillanatban talán még a sírás is benne van a pakliban, így érdemes lehet a játék előtt a zsepiket is bekészíteni.

Nem volt azonban sétagalopp a 2021-es díjátadó, szép számmal akadtak versenytársak a decemberi gálán: Metroid Dread, Resident Evil Village, Ratchet and Clank: Rift Apart - mind '21-ben jelentek meg, így nem csoda, hogy kitörő volt az öröm, amikor Neil Druckmann felkonferálta a nyertest, ami végül az It Takes Two lett. Ha eddig kimaradt volna, bátran keress valakit, akár egy laikust, szinte biztos, hogy maradandó és megmosolyogtató élményekkel álltok majd fel a kanapéról.

2022: Elden Ring 

További jelöltek: Xenoblade Chronicles 3, A Plague Tale: Requiem, Horizon Forbidden West, Stray, God of War: Ragnarök

Három évvel a Sekiro: Shadows Die Twice győzelme után ismételten egy FromSoftware játék állhatott a dobogó legfelső fokára - tegyük hozzá - teljesen megérdemelten. Órákon át sorolhatnánk, hogy miért is az Elden Ring Hidetaka Miyazaki eddigi legnagyszerűbb alkotása, ami sikeresen ért el még a műfajtól korábban ódzkodó játékosokhoz is. Mostanáig már több mint 20 millió bátor felfedező vetette bele magát a Lands Between rejtelmeibe, amit ezennel George R.R. Martin közreműködésével álmodtak meg Miyazakiék. Sikerében nagy szerepet játszott még az is, hogy talán a FromSoftware eddigi legjátékosbarátabb souls-címe lett az Elden Ring, ami ennek ellenére is egy bőségesen büntető, ugyanakkor tanulásra ösztönző élményt szállított.

Azonban két sonys játék is fenyegette az Elden Ring diadalmát - és bár sokan már februári megjelenésekor a decemberi győzelmét prognosztizálták - a Horizon Forbidden West és a God of War: Ragnarök is partiban tudott maradni vele, így pedig bőven volt miért izgulni a 2022-es díjátadón. Bár emlékezetünkbe végül nem csak az Elden Ring győzelme miatt, hanem a református ortodox rabbijának köszönetet mondó troll miatt is beleégett a gála, ezt leszámítva Miyazakiék teljesen megérdemelten vihették haza a díjat. Belengettek azóta egy DLC-t is a játékhoz, és bár sokáig csend övezte a projektet, nemrégiben életjelet adott magáról a kiegészítő: június 21-én hivatalosan is befut a Shadow of the Erdtree, ami háromperces előzetesével rendesen felültetett minket a hype-vonatra, még egy ok amiért érdemes várni a nyarat.

2023: Baldur's Gate 3

További jelöltek: Alan Wake 2, Marvel's Spider-Man 2, Resident Evil 4, Super Mario Bros. Wonder, The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom

Mostanra már okkal feltételezhetjük azt, hogy a játékos társadalom berkein belül a legtöbbekhez eljutott a Baldur's Gate 3 minden várakozást felülmúló, elsöprő sikere, amivel szinte garantált, hogy még hosszú évek múlva is emlékezni fogunk rá. Példaértékű volt a belga Larian Studios hozzáállása, akik nem csak egy sokadik, oké-kategóriás RPG-vel szerették volna színesíteni portfóliójukat, hanem a közösség visszajelzéseire építkezve, egy minden korábbi alkotásuknál nagyobb, jobb és élvezetesebb játékot szerettek volna letenni az asztalra. Törekvéseik gyümölcse egyértelműen a 2023-as The Game Awards-ra érett be, ahol hivatalosan is királlyá koronázták a Baldur's Gate 3-at. Öt kategóriát dominált le a díjátadón a Larian kalandja, mielőtt az este legfontosabb pillanatában, akkor, amikor még az is odafigyelt, aki nem, Timothée Chalamet a közönség elé tárta, hogy az év játéka nem más, mint a Baldur's Gate 3!

A korábbiak tükrében, sokan szinte biztosak voltak a diadalban, ugyanakkor a díj érezhetően egy erős vitaindító is volt, főleg egy olyan évben, mint amilyen a 2023-as, elvégre halomnyi kiváló játékot kaptunk. A Baldur's Gate 3 ugyanakkor megmutatta, hogy kimagasló (ezzel együtt pedig nyereséges) játékokat csakis törődéssel, a játékosok igényeinek kiszolgálásával lehet készíteni. A mindentudó, jól öltözött felsővezetők által hozott, tisztán Excel-táblán alapuló döntések már édeskevésnek bizonyulnak az áttörő sikerhez, így merjük remélni, hogy több stúdiónak is felnyitotta a szemét a történet.

Mit gondoltok, megérdemeltek voltak a győzelmek? Bátran írjátok meg kommentben, hogy szerintetek mik voltak az elmúlt évek legjobbjai!

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)