Még 10 játék, ami teljesen átformálta a játékipart

|

Ismét az utólagos bölcsesség erejével tekintünk vissza olyan sikerjátékokra, amiknek a hatását sokszor nem lehetett előre sejteni.

Hirdetés

Nemrég leporoltuk a játéktörténelem lexikonát, hogy visszatekintsünk tíz olyan játékra, ami igazi divatteremtőnek bizonyult utólag, és így vagy úgy maradandó nyomot hagyott a játékiparban. Egy tízes lista persze közel sem elég, hogy minden olyan játékot áttekintsünk, ami komolyan felforgatta a játékosok vagy a fejlesztők elképzeléseit, ezért most duplázunk, és még ennyi játékot veszünk lajstromba, ami komoly változásokat hozott a gaming világában.

Call of Duty 4: Modern Warfare

Az immár több mint húsz éve zakatoló Call of Duty szériát tekintve több szempontból is komoly mérföldkőnek számít a negyedik sorszámozott epizód, hiszen ez volt az első olyan rész, ami nem a második világháborúban játszódott. Emellett különösebb túlzás nélkül lehet állítani, hogy a moziszerű egyjátékos FPS-kampányok tekintetében is feljebb tette a lécet az Infinity Ward csapata mindennél, amit 2007-ig láttunk. A CoD 4 valódi öröksége viszont nem ebben a módban, hanem a többjátékos komponensben keresendő.

Amellett ugyanis, hogy itt jelentek meg először például a killstreakek, a Modern Warfare volt az első olyan játék is, ahol nem feltétlenül csak az adott meccs kontextusában volt jelentősége annak, hogyan teljesítettünk. A ponttáblázat előkelő helyezései vagy a csapatunk győzelme mellett ugyanis a Call of Duty 4 olyan hosszútávú célokat tűzött a játékosai elé, mint bizonyos fegyverek és kiegészítőik feloldása, vagy különböző skinek megszerzése. És míg korábban ezek a játékok voltak kisebbségben, azóta nem a kivételt, hanem a normát jelentik a multiplayer játékok, amelyek valamilyen hosszútávú jutalomrendszerrel igyekeznek rávenni a játékosokat minél több idő vagy pénz invesztálására.

Hirdetés

Angry Birds

Népszerű mobilos videojátékok egészen régóta léteztek, elég az 1997-es Snake-re visszaemlékezni, de ez az alkotás inkább a Nokia telefonok értékét növelte a vásárlók szemében, mintsem hogy önállóan hajtott volna hasznot. Erre és a mobil gaming igazi berobbanására egészen a 2000-es évek végéig kellett várnunk, aminek az App Store 2008-as elindulása adott igazi lendületet. Az iPhone-ra letöltött alkalmazások - köztük játékok - pedig akkor váltak igazán jó biznisszé, amikor el lehetett kezdeni kísérletezni különböző üzleti modellekkel, köztük az ingyen kipróbálható játékokkal, amik reklámokkal, mikrotranzakciókkal, vagy megvásárolható tartalmakkal tudtak bevételt generálni.

A mobilos gaming bányájában a finn Rovio talált az elsők között aranyat a 2009-es Angry Birdsszel, ami 1 euróba került megjelenésekor iOS-en, az ingyenes, androidos változatot pedig reklámok tették nyereségessé. Ez pedig annyira meggyőző volt, hogy a megjelenést követő első tíz hónapban tizenkétmillió példány kelt el a teljes verzióból, amit további sikerek követtek mind a franchise-on belül, mind a szélesebb értelemben vett mobilos piacon.

Wii Sports

A legnagyobb eladott példányszámmal rendelkező játékok listáján több versenyzővel is büszkélkedhet a Nintendo, kezdve olyan régi klasszikusokkal, mint a Duck Hunt, vagy a Pokémon sorozat több epizódja, netán az olyan modern közönségkedvencek, mint az Animal Crossing: New Horizons. A legnagyobb eladott példányszámot viszont mégis egy rendhagyó játékkal, a Wii Sportsszal érték el, és azzal a bölcs döntéssel, hogy a legtöbb régióban minden Wii konzol mellé csomagoltak belőle egy példányt. De amellett, hogy a Wii Sports korosztályokon átívelő multiplayer meccsekre adott lehetőséget, arra is ráébresztette a gamereket, hogy kifejezetten jó dolog, ha egy játék megmozgatja a játékosait.

Arra, hogy a Nintendo mennyire szórakoztatóvá tudta tenni a fitneszjátékok irányítását - gyakran innovatív hardverekkel -, az is kiváló bizonyíték, hogy a legjobban fogyó játékok listáján ott található a Wii Fit is. Ezt a címet ráadásul már nem kaptak meg kvázi ingyen a konzol vásárlói, sőt, a Balance Board kiegészítő költségei miatt a szokásos 60 helyett 90 dollárt kellett a kasszánál hagyniuk, hogy hazavihessék, így a majdnem 44 millió eladott példány komoly bevételt jelentett.

Warcraft III: Reign of Chaos

Ha egy gamernek mindössze néhány másodpercet adnál, hogy felsorolja a leghíresebb RTS sorozatokat, szinte biztos, hogy olyan nevek mellett, mint az Age of Empires vagy épp a Command & Conquer, elhangzana a Warcraft is. A sorozat utolsó epizódja, mielőtt a Blizzard átvitte volna az MMORPG műfajba a szériát, a mai napig emlékezetes kiváló sztorija, érdekes, RPG-szerű hősei, vagy épp semleges, a szintezést segítő ellenfeleket kínáló pályái miatt. De a játékipart nem ezzel, hanem a játék mellé kínált pályaszerkesztővel formálta át közvetve a Blizzard.

A Warcraft III modjaként kezdte ugyanis karrierjét a MOBA műfaj, amit a Defense of the Ancients, vagyis röviden DotA hívott életre. Ez a rajongói alkotás fektette le a műfaj alapjait, mint a tornyokkal és a meccs fő célját nyújtó bázisokkal tarkított pályák, a hullámokban támadó creepek, vagy épp az egyedi képességekkel bíró, a meccs során fejlődő hősök. A recept kisebb-nagyobb módosításaival sok kiadó próbált berobbanni a MOBA zsánerbe az évek folyamán, de mára leginkább a Dota 2 és a League of Legends az, ami igazán sikeres maradt.

Amnesia: The Dark Descent

A Frictional játéka már csak azért is megérdemelne egy helyet ezen a toplistán, amiért nagyban hozzájárult a horror műfaj modern reneszánszához, de a mi választásunk most nem ezért esett rá, hanem azért, mert fontos mérföldköve volt a videojátékos kultúra egy érdekes mellékágának. A 2010-es megjelenés ugyanis egybeesett a YouTube-ra gyártott gaming tartalmak felfutásával, ahol ekkortájt kezdtek el egyre nagyobb népszerűségnek örvendeni a Let's Play videók, amiben szórakoztató figurák osztották meg játékélményeiket a közönségükkel.

A mára kevésbé jelentős műfaj talán legfontosabb képviselője, PewDiePie karrierje korai szakaszában rengeteg új nézőt és feliratkozót köszönhetett az Amnesia: The Dark Descentnek, ami a svéd videós rémült sikolyaival keverve rendkívül szórakoztatónak bizonyult sokak számára. Évekkel később, mikor újrajátszotta a játékot nehezebb módban, PewDiePie úgy hivatkozott a horror kalandra, mint a játékra, ami megváltoztatta az életét, de a let's play videók és később a játékos streamek népszerűségét eltekintve ennél sokkal szélesebb hatása volt.

A folytatáshoz lapozz a következő oldalra!

Oldalak: 1 2

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)