Remek játékok, melyekben a rosszfiú szerepébe bújhatsz

|

A játéktörténelem során több cím is bizonyította, hogy nem csak az lehet szórakoztató, ha hősként lépünk fel.

Hirdetés

Az olyan magasan jegyzett klasszikusok, mint a Star Wars: Knights of the Old Republic, a Fable vagy a Mass Effect a maguk idejében látványosan megmutatták, hogy mennyire fel lehet dobni egy játékot azzal, ha a döntéseinknek valódi következményei vannak, így ma már számos cím akad, amelyekben szabadon befolyásolhatjuk a történéseket, akár egészen elborult gonoszokat faragva karaktereinkből.

E mainstreammé vált megközelítés mellett azonban arra is találhatunk példákat, amikor a készítők már eleve a rosszfiú szerepébe kényszerítettek minket, esélyt sem adva a fehér lovon bevágtató hős szerepének eljátszására.  Ma ezek közül mutatunk be néhány emlékezetesebb darabot az elmúlt több mint két évtized terméséből egy spoileres gyűjtés keretében.

Hirdetés

Manhunt

Kézenfekvő lett volna bedobni az összeállításba a Grand Theft Auto sorozatot, melynek története során mindig is bűnözőket kellett megszemélyesítenünk, de hogy ne legyen ennyire kiszámítható a dolog, inkább a Rockstar Games egy másik, brutálisabb munkájával, a 2003 őszén megjelent Manhunttal indítjuk a sort, melynek főhőse mellett Tommy Vercetti, Niko Bellic, de még az őrült Trevor Phillips is kiscserkésznek tűnnek.

A Manhuntban ugyanis egy James Earl Cash nevű fickót alakítottunk, akit a halálsorról hozott ki egy elmebeteg filmes, hogy a kamerák előtt rendezzen véres mészárlást Carcer City bűnlepte utcáin. Az ugyan sosem derül ki, hogy Casht pontosan miért ítélték halálra, de abból kiindulva, hogy e szigorú büntetést csak  nehézsúlyú elkövetőknek osztják ki, joggal feltételezhetjük, hogy a főszereplő egy fikarcnyival sem különb az általa jobb létre szenderített arcoknál. Nem túl kellemes tudat, de így legalább hitelesen adja elő azokat a válogatott borzalmakat, amelyeket az ellenlábasaival művel…

Evil Genius

Az 1997-ben kiadott Dungeon Keeper megmutatta, milyen szórakoztató is tud lenni egy rosszfiús szemszögből játszódó stratégia játék, erre az alapra építkezve pedig 2004 szeptemberében futott be a műfaj másik klasszikusa, az Evil Genius, amelyben egy James Bond-, vagy inkább Austin Powers-filmekből szalajtott főgonoszt kell alakítanunk, aki a titkos bázisát menedzselve igyekszik elérni az áhított világuralmat.

Az Elixir Studios produkciójában három megszemélyesítendő genyó közül is választhattunk, a hidegháborús köntösbe csomagolt játékmenetet pedig a bázisunknak otthont adó különleges helyszínek (pl. egy vulkán belseje, sivatag, trópusi sziget) és a nagyszabású műveleteink koordinálására szolgáló világuralom-képernyő tették emlékezetessé. A fejlesztőcsapat ugyan nem sokkal az Evil Genius kiadása után feloszlott, 2021-ben viszont kaptunk egy egész korrekt folytatást a Rebellion Developments gondozásában, amit PC-n és next-gen konzolokon is tolhatsz.

Destroy All Humans!

A filmesekhez hasonlóan a játékkészítőket is gyakran foglalkoztatja a Földet lerohanó idegenek témája, elég csak az olyan klasszikusokra gondolnunk, mint az X-COM széria, a Half-Life vagy a Crysisek, no de mi van akkor, ha mi nem az interplanetáris betolakodók ellen, hanem inkább azok oldalán szállnánk be a háborúba? Ezzel sincs gond, hiszen a Pandemic Studios már 2005-ben szállította a megoldást a Destroy All Humans! képében.

A külső nézetes akciójátékban egy klónozott űrlényt, Cryptosporidium 137-et alakítjuk, akinek az emberek agyában megőrződött idegen DNS-t kell begyűjtenie, hogy megóvja a népek sorát leigázó faját a kipusztulástól, miután annak képviselői a nukleáris fegyverek túlzott használata miatt elveszítették a reprodukciós szerveiket. Már a felütés is kész elmebaj, ehhez pedig még hozzájön a remekül eltalált 50-es évekbeli környezet és az emberek legyőzésére szolgáló kreatív fegyverarzenál. Ha esetleg kimaradt az élmény, mindenképp adj egy esélyt a 2020-as remake-nek, és ha nem volt elég a földlakók kínzásából, akkor a második rész újrakiadásának is érdemes bizalmat szavazni.

Shadow of the Colossus

A nagy filozófiai mélységek elkerülésével is leszögezhető, hogy a gonoszságnak számos formája és árnyalata létezik, így akár egy alapvetően nemes célt üldözve is a sötétség szolgálóivá válhat valaki, ami persze csak még tragikusabbá teszi az illető történetét. Lényegében e téma körül forog a PlayStation 2-éra egyik legjobban sikerült játéka, a zseniális Shadow of the Colossus.

A Japan Studio alkotásában egy Wander nevű ifjúé a főszerep, aki egy nőt szeretne visszahozni a halálból, ennek érdekében pedig egy olyan sötét erővel paktál le, amit maga sem tud kordában tartani, ezért az teljesen úrrá lesz rajta, végveszélyt hozva a világra. A készítőket dicséret illeti a tragikus fináléhoz vezető transzformáció ábrázolásáért, a főhős ugyanis lépésről lépésre, a szemünk előtt fordul ki önmagából, aminek fizikailag is jól látható jelei vannak. A 2005-ös játék néhány éve kapott egy példaszerű felújított kiadást, így már korszerűbb köntösben is újraélhetjük.

Stubbs the Zombie in Rebel Without a Pulse

A világuralomra törő őrült tudósokat és az űrlényeket már kipipáltuk, így ideje rátérni a harmadik kedvelt témára, a zombikra is, ezen a ponton pedig nem lesz meglepetés, hogy itt bizony nem a tántorgó élőholtak ellen, hanem hozzájuk csatlakozva indulunk harcba. A néhai Wideload által elkövetett Stubbs the Zombie in Rebel Without a Pulse persze egy cseppet sem veszi komolyan magát, amire a James Dean legendás filmjével viccelődő cím is mutat.

Az eredetileg még az első Xboxra kiadott móka egy elhunyt utazóügynök, Edward "Stubbs" Stubblefield síron túli kalandjait meséli el. Emberünk - vagyis hullánk - a földből előmászva hadjáratba kezd egy képzeletbeli pennsylvaniai kisváros ellen, felzabálva a helyiek agyát és besorozva őket a rohamosan bővülő privát zombiseregébe. Jól illusztrálja a retrofuturisztikus 50-es évekbe helyezett játék őrültségét, hogy az egyik legnagyobb ellenlábasunkat egy felrobbanó hasnyálmiriggyel intézzük el, de a készítők ezen túl is szabadjára engedték a kreativitásukat a fegyverarzenál megalkotásakor. A jó hír, hogy 2021-ben a Stubbs the Zombie is új köntöst kapott, ami PC-re és az összes kortárs konzolra is megjelent.

Nem akarsz lemaradni semmiről?

Rengeteg hír és cikk vár rád, lehet, hogy éppen nem jön szembe GSO-n vagy a social médiában. Segítünk, hogy naprakész maradj, kiválogatjuk neked a legjobbakat, iratkozz fel hírlevelünkre!


Overlord

Az időközben az Electronic Artshoz került Codemasters ugyan az utóbbi időkben lényegében csak váltakozó tematikájú autós játékokat gyártott, a közel 40 éves múltra visszatekintő brit csapat viszont korábban egészen más műfajokban is kipróbálta magát, ennek ékes példája pedig az Overlord nevű gonosszimulátor, amit egy folytatást és több spin-offot is követett.

Az akció-RPG franchise a 2007-es nyitányában egy sírból feltámasztott hadúré a főszerep. A külső nézetes, stratégiai elemekben is bővelkedő játék során egy seregnyi miniont kell terelgetnünk, hogy legyőzzük a világot uraló hét hőst és megbosszuljuk az elődünk halálát. A szerepünket kissé árnyalja, hogy az ellenlábasaink közel sem makulátlanok, a döntéseinkkel pedig befolyásolhatjuk, hogy mennyire leszünk genyók, cserébe viszont jó és rossz helyett csak a "gonosz" és "nagyon gonosz" út között választhatunk, szóval az Overlord simán elfér a listán.

Prototype

A kanadai Radical Entertainment nagyrészt meglévő franchise-okra épülő feldolgozásokkal tette le a névjegyét a szakmában, köztük a The Simpsons: Hit & Runnal és a Scarface: The World is Yourszal, ám a 2009-es Prototype saját IP volt, és kimondottan pozitív fogadtatásban részesült, köszönhetően a látványos harcrendszerének és az emlékezetes történetének.

A nyílt világú akciójáték egy szuperképességekkel megáldott amnéziás srác, Alex Mercer körül bonyolódik, akinek ugyan fogalma sincs, honnan tett szert a természetfeletti erejére, de azért beleveti magát a világot fenyegető vírus elleni harcba. Az események előrehaladtával kiderül, hogy Alex bizony cseppet sem ártatlan a pandémia elszabadulásában, a stáblista lepörgéséig viszont lesz alkalma megváltani magát, így itt végül csak feltételesen áll meg a rosszfiú-analógia.

Spec Ops: The Line

A nevetségesen rövid, feledhető kampányokkal operáló futószalag-Call of Dutyk és az egyjátékos üzemmódot teljesen kukázó Battlefield 2042 korában lázadással ér fel a gondolat, de egy modern háborús játék egyébként többet is nyújthatna a puszta lövöldözésnél. Ezt a legjobban talán a kiemelkedően erős sztorival felvérezett Spec Ops: The Line bizonyította, főszerepben egy csapat rossz útra tért katonával.

A Yager Development háborúellenes kiáltványként is felfogható játékában nem tudjuk elkerülni, hogy részesei legyünk a megbomlott elmeállapotú főhős gaztetteinek, a végén pedig még egy ütős csavart is bedobtak a készítők. Nagy kár, hogy a Szakasz, az Acéllövedék és az Apokalipszis most által inspirált kampány még az egyébként teljesen korrekt TPS-harcrendszerrel együtt sem volt elég az üzleti sikerhez, cserébe viszont aligha fogjuk elfelejteni a 2012-ben megjelent produkciót.

Maneater

Egy ilyen nehéz téma után jó is könnyedebb vizekre evezni, és hát mi is lehetne alkalmasabb erre, mint egy olyan játék, ami egyenesen a hullámokba csábít, méghozzá egy óriási cápa bőrébe bújva, aki a valódi fajtársainál jóval nagyobb étvággyal viseltetik a kalóriában gazdag emberhús iránt. A Maneater sokatokban élénken élhet, hiszen még négy éves sincs, a 2020-as rajt óta pedig mit sem veszített az élvezeti értékéből.

Az eredetileg a Red Orchestra-sorozattal nevet szerzett Tripwire Interactive játéka ugyan egyszerű, mint a faék és talán egy kicsit túl rövid is, de ebben a mennyiségben legalább még nem válik túl monotonná az emberek felzabálására épített gameplay loop. Eldobni nem fogod az agyad az élménytől, de azért megvan a maga bája a falatozásnak, a télen pedig egyébként is jól esik elmerülni a trópusi, véráztatta vizekben.

Carrion

Ha viszont valami nagyobbat és veszélyesebbet terelgetnénk egy kéttonnás uszonyosnál, akkor Lengyelország felé kell fordulnunk, hiszen 2020-ban az itt alkotó Phobia Game Studio hozta el nekünk a Carriont, benne egy óriási csápos szörnnyel, aki minden útjában kerülő életformát elpusztít, ez alatt elsősorban tudósokat és katonákat értve.

A Devolver Digital gondozásában kiadott játékban ugyanis egy privát vállalat főhadiszállásán tombolhatjuk ki magunkat, miután az általunk irányított óriási rémség kiszabadul a fogva tartására kialakított szintről. A cél a kijárat megtalálása, a számos emberéletet követelő kutatás során pedig nemcsak egy sor új képességre teszünk szert, de a szörny eredetére is fény derül, egy igazán vészjósló finálét tartogatva.

Te melyik játékokat tennéd még fel a listára?

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)