Hirdetés

Mobiljátékokkal az időskori demencia ellen

|

Nemcsak a nagymama és nagypapa kognitív képességeit javíthatják, hanem segíthetnek felfedezni az időskori demencia korai tüneteit és a magányosság leküzdésére is bevethetőek.

Hirdetés

Európa öregedő társadalom. Az Eurostat adatai szerint 2018-ban például az Európai Unió majd minden ötödik lakója (19%) elmúlt 65 éves, az évszázad végéig pedig ez az arány várhatóan minimum a kétszeresére nő majd. Mi azonban nem gazdasági szemszögből vizsgáljuk az elöregedés arányát, hanem egészségügyi okokból. Az említett korosztálynak ugyanis több mint 10%-a érintett egy aljas betegségben, amely miatt hanyatlásnak indul a gondolkodásuk, de az érzelmeik és a társas képességeik is megsínylik. A demenciának jelen ismereteink alapján nincs tényleges gyógymódja, ezért életbevágó a tüneteinek korai felismerése, hogy kezelésekkel lassítható legyen a folyamat. Noha léteznek klinikai módszerek, különböző terápiák, a legszélesebb körben elérhető és szakértői segítséget nem igénylő eszköz erre nem más, mint a video- és mobiljátékok, amelyek monitorozhatják, fenntarthatják és fejleszthetik is az idősek mentális funkcióit, méghozzá úgy, hogy mindeközben szórakoztatják és lefoglalják őket - ahogyan arra korábban a JátékosLét Kutatóközpont is rávilágított.

Hirdetés

Sokakban él az a kép az idősekkel kapcsolatban, hogy nem képesek újat tanulni, azonban a Riverside-i Kaliforniai Egyetem tavalyi kutatása ezt cáfolja: az 58 és 86 év közötti résztvevőket arra kérték, hogy három hónapon keresztül több - három-öt - új dolgot is tanuljanak egyszerre, hetente körülbelül 15 órás intenzitással. A "tanulmányok" között szerepelt többek között a spanyol nyelvtanulás, a fotózás, a rajzolás/festés, a zeneszerzés és az iPad használatának elsajátítása is, fejlődésüket pedig úgy követték nyomon, hogy a kutatók a kísérlet előtt, alatt és után is elvégezték rajtuk a kiértékeléseket. Mindössze másfél hónap alatt a résztvevők kognitív képességeit olyan szintre sikerült emelniük, mint amilyen a harminc évvel fiatalabbaké, ráadásul a megszerzett új ismereteiket is meg tudták tartani, míg a tanulásból kimaradó kontrollcsoport teljesítménye nem változott. Ez remekül példázza, hogy úgy az ösztönzés, mint az új készségek elsajátítása jótékony hatással lehet az idősebbek szellemi képességeinek fitten tartására, a képzettségek közé pedig érdemes felvésni egy bizonyítottan hatékony technológiát, a videojátékokat, azon belül is az okostelefonos alkalmazásokat.

Az elmúlt években több kutatás is vizsgálta a videojátékok hatását az idősekre, a tapasztalatok pedig kifejezetten biztatóak voltak. Az Észak-Karolinai Egyetem egyik tanulmánya például 140 fő (közülük a legfiatalabb 63 éves volt) bevonásával született meg: a résztvevők 61%-a állította azt, hogy alkalmanként játszik valamivel, 35 százaléka pedig hetente legalább egyszer tesz így. Ezen csoportok tagjai sokkal pozitívabban álltak mindenhez, sőt szemlátomást társas képességeik is jobbak voltak, azokénál, akik egyáltalán nem játszottak semmivel. Utóbbiak hajlamosabbak voltak a depresszióra és sűrűbben jelentkeztek náluk negatív érzések. Beszédes a UK Interactive Entertainment (UKIE) által végzett, kétezer főt megmozgató felmérés is, amiből kiderült, hogy a 65 évesek vagy annál idősebbek 40%-a szerint az okostelefonokkal való időtöltés segít nekik tréningezni az agyukat (különösen a stratégiát igénylő címek), kikapcsolódni, interakcióba lépni másokkal, valamint megkönnyítik az unokáikkal való kapcsolattartást is. Egyes mobiljátékok tehát figyelmeztethetnek a demencia korai jeleire, mások hozzájárulhatnak az idősek mentális edzettségéhez vagy éppen fontos szerepet játszhatnak a kapcsolataikban. De pontosan milyen alkalmazásokról is beszélünk?

Androidra és iOS-re is temérdek opció közül csemegézhetnek a mentális fittségre vágyók, az alábbi válogatás mindkét platformra elérhető. A kifejezetten a felhasználó kognitív képességeit javító vagy fenntartó appok közül kiemelendő a CogniFit Brain Fitness (különböző gyakorlatokat találunk benne, nyomon követhetjük a fejlődésünket és hogy min kell javítanunk), a neurológusok által kifejlesztett BrainHQ (amely problémákat oldat meg és ezek alapján a felhasználóhoz igazítja a nehézségi szintet), a több mint negyven hasznos játékot felvonultató Lumosity (pallérozza a memóriát, a figyelmet, a problémamegoldást, a feldolgozási sebességet és a rugalmas gondolkodást), valamint az ehhez hasonló tulajdonságokkal rendelkező Peak és Elevate is, míg a Duolingo a játékos nyelvtanulásban (legyen szó angolról, franciáról, spanyolról, németről vagy másról) lehet elengedhetetlen társ. Könnyen tanulható, tartós szórakozást biztosít és agytornát végez az Unblock Me, a számokkal zsonglőrködő 2048, a színes pöttyök összekötésére épülő Dots, a sebességet fejlesztő Fruit Ninja, a minden kütyüről nélkülözhetetlen Solitaire-Sudoku-Sakk trió valamelyik inkarnációja és lényegében bármilyen kirakó-, szókereső-, kártya- vagy kvízjáték.

A hangsúly tulajdonképpen nem azon van, hogy milyen alkalmazást használnak hozzá, hanem azon, hogy a nagyszülők és egyedülálló idősek tenni akarjanak a mentális frissességükért, hiszen ahogyan egyre több tanulmány, felmérés és kutatás is bizonyítja, erre szükségük és igényük van testi, szellemi és lelki okokból egyaránt.

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)