Hirdetés

10 játék, ami nem horror, mégis a frászt hozza rád

|

Összegyűjtöttük azokat a játékokat, amik nem a borzongásra építettek, egy-egy pályával mégis a frászt hozzák rád.

Hirdetés

Akinek bejön, hogy a szeretet mellett a borzongásnak is van saját ünnepe, annak a halloween kiváló ürügy lehet, hogy végigjátsszon egy-egy horrorjátékot, a műfajban pedig bőven lehet jól sikerült alkotásokból válogatni. De a parázás olykor váratlanul is érhet egy-egy olyan játékban, ami egyáltalán nem azzal hirdette magát, hogy a frászt hozza majd rád. Most összegyűjtöttünk nektek tíz olyan játékot, amelyek bár nem a horror műfajában törnek babérokra, de egy-egy szekciójukkal mégis libabőrös élményt ígérnek. Igaz, nem a legkellemesebb értelemben.

Az olyan klasszikusokat, mint a Half-Life 2 "zombivárosa", Ravenholm, a Max Payne vérrel festett labirintusa, vagy a Flood hátborzongató bemutatkozása a Halóban most kihagytuk, hogy maradjon hely a toplistán néhány kevésbé ismert példának. De így is valószínűleg sok olyan paráztatós pálya vagy küldetés akad még, ami most nem kerül szóba. Ezeket mindenképp írjátok meg kommentben, mert szeretnénk tudni, hogy nektek melyik a kedvenc nem-horror játékotok, amitől berezeltetek.

Hirdetés

Mass Effect 2 - Derelict Reaper

Ugyan a BioWare csapata sokak számára a némileg idegesítő ellenfelekkel tette emlékezetessé a pályát, amin Shepard és csapata egy (elvileg) halott Reaper fedélzetét derítik fel, a küldetés készítői az atmoszférát illetően is maradandót alkottak. A pálya kezdeti szakaszaiban rendkívül hatásosan helyezték el félreérthetetlen jeleit annak, hogy a Reapert korábban feltérképezni igyekvő kutatócsapat bizony csúfos véget ért, de mesterien vetettek be egy másik népszerű történetmesélési eszközt is.

A sztori szerint sok évvel korábbról megmaradt hang-és videófelvételek lépésről lépésre mutatják meg, hogyan kergeti őrületbe a Reaper még nagyrészt működésképtelen állapotban is a tudósokat és segítőiket, amitől garantáltan feláll a hátadon a szőr. És ugyan a Mass Effect 2 többi küldetéséhez hasonlóan itt sem talál senki legyőzhetetlen ellenfeleket, a hatásos körítés láttán biztosan a szokásosnál óvatosabban halad előre, akiben van némi életösztön.

The Legend of Zelda: Ocarina of Time - The Bottom of the Well

A Legend of Zelda sorozatot sok gamer valószínűleg fiatalabb játékosoknak is jó szívvel ajánlja, ez pedig többnyire helytálló. Arra viszont komolyabb összegben mernénk fogadni, hogy a Kakariko Village kútja alján található pálya legalább néhány gyereknek okozott álmatlan éjszakákat a Nintendo 64 idején. Ebben a dungeonben Linknek szűk alagutak és látszólag fallal lezárt, valójában viszont átjárható folyosók útvesztőjében kell megtalálnia a kiutat, miközben kifejezetten nyugtalanító zenei aláfestés adja meg a hangulatot.

A kripták pedig ijesztő ellenfeleket is tartogatnak a kalandorok számára, így hatalmas pókok, múmiák (vagy játékbeli nevükön gibdók), vagy éppen a földből kinyúló karú hullák jelentkeztek rá, hogy a legközelebbi rémálmaink főszereplői legyenek.

SWAT 4 - Children of Taronne Tenement

Azt gondolná az ember, hogy az állig felfegyverzett kommandósoknak nincs igazán mitől félniük. Ennek ellenére a SWAT 4 könnyen a játékosba tudta ültetni a paranoiát, hogy valamilyen szabály megszegésével (például, hogy elfelejti eltenni bizonyítéknak az ellenfelek által használt fegyvert, vagy lejelenteni a rádión, ha őrizetbe vett egy gyanúsítottat) buta módon veszít a végső pontszámából, de a taktikai játék mással is kényelmetlen gondolatoknak adott táptalajt.

Az Irrational csapata keményen megdolgozott érte, hogy a szerkezetüket tekintve elég hasonló küldetések változatosnak érződjenek, és talán ebben a küldetésben adták meg a legdurvább okot, hogy miért is jött el a villanógránátok és a mesterlövészek ideje. A Children of Tarrone szekta hatástalanítására beküldött csapatnak ugyanis a falakra írt nyugtalanító szövegek mellett mással is szembesülnie kell, ha alaposan átkutatják a pályát. A pincét felderítve a játékos néhány sírhelyet találhat, amiről hamar kiderülhet, hogy a szekta tagjainak gyermekei fekszenek benne, ami még a legmarconább gamereket is képes lehet megingatni.

Thief: Deadly Shadows - Shalebridge Cradle

Az Ion Storm munkái közül elsőként valószínűleg sokaknak a Deus Ex fog eszébe jutni, de a Thief sorozatban is nagyot alkotott a cég austini stúdiója. Ennek is talán a legemlékezetesebb pontja az volt, amikor a megszokott lopakodós játékmenetet feldobták a túlélőhorror elemeivel és egy természetfeletti csavarral a történetben. A Shalebridge Cradle a sztori szerint árvaházként és elmegyógyintézetként is működő épület volt egészen addig, amíg tragikus körülmények között leégett.

Garrettnek ebben a hátborzongató környezetben kellett helytállnia, ahol a készítők többször is arra biztatták a játékosokat, hogy kifejezetten veszélyesnek tűnő szobákat is felfedezzenek. Nem segített az sem nyugodtan átvészelni a pályát, hogy a többi küldetésnél keményebb ellenfeleket szórtak el az alkotók a kísértetjárta szanatóriumban, amiknek a közelében ráadásul el is kezdtek pislákolni a fények.

Vampire the Masquerade: Bloodlines - Ocean House Hotel

Mi félnivalója lehet egy vámpírnak tulajdonképpen bármitől a napfényen, a szentelt vízen, a kereszten és a szívbe döfhető karón kívül? Nos, nem sok egyéb jut eszünkbe, de az biztos, hogy a természetfeletti képességekkel bíró vérszívót irányító játékosra hatásosan hozza a frászt a VTM: Bloodlines (aminek még a végén elkészül a folytatása), amikor egy szellemjárta hotel titkára kell fényt derítenie az egyik küldetésben. Az Ocean House Hotel előterébe érve sok, látszólag klisés trükkel tépázzák a játékos idegeit a fejlesztők, a villogó fényektől kezdve az indokolatlanul megszólaló órán keresztül a leeső csillárig minden van.

De akármennyire is ismerjük ezeket a húzásokat, a pálya atmoszférája pont annyira hátborzongató, hogy később a hátunk mögött becsapódó ajtók, a félúton beszakadó lépcső, vagy épp a lootolás pillanatában felrobbanó váza láttán ugorjunk egyet a székünkben. A véres családi tragédia fokozatos felfedése pedig tökéletes háttérsztorit ad, hogy igazán emlékezetes küldetéssé tegye a szálló felfedezését.

Olvasd telefonon csak a legfontosabb híreket!

Semmi spam, csak napi 2-3 értesítés Viberen, hogy képben maradj a játék- és filmvilág, a geek kultúra legérdekesebb híreivel.

Uncharted: Drake's Fortune - Bunker

Hogy mik kellenek egy játékba ahhoz, hogy kimaxoljuk az Indiana Jones életérzést? Laza dumák: pipa. Egzotikus helyszínek: jelen. Mesés kincsek: aham. Izgalmas harci jelenetek: azok is megvannak. Nos, az Uncharted itt sem állt meg, és az inspirációként felhasznált régész kalandjaihoz hasonlóan a természetfelettiből is merített egy kicsit, alaposan ráijesztve a játékosaira.

Egy ponton ugyanis Nathannek rá kell jönnie, hogy az addig olyan hőn áhított ereklye képes szörnnyé változtatni tulajdonképpen akárkit, de ekkor már túl késő ahhoz, hogy csak úgy meglépjen. Így a játékosnak végig kell verekednie magát a - természetesen - sötétbe burkolózó világháborús bunkeren, ahol mutáns rusnyaságok kisebb hadserege várja, hogy a kincsvadászba mélyeszthesse a fogát. Nem meglepő tehát, hogy garantált a megkönnyebbülés, ha egyszer sikerül valakinek átrágnia magát ezen a pályán.

Star Wars: Shadows of the Empire - Sewers of the Imperial City

A Nintendo 64 korában a játékfejlesztés a kreativitás kiélése mellett legalább annyira arról szólt, hogy az alkotók kihozzák a maximumot a kor hardvereinek technikai adottságaiból, ami sokszor a korlátok feszegetésével járt. A Star Wars: Shadows of the Empire készítői ebben utólag kifejezetten fifikásnak bizonyultak, és a nem feltétlenül erős hardvert az előnyükre fordították egy emlékezetes pályán.

Alapesetben kifejezetten illúzióromboló is lehetett volna, hogy a Shadows of the Empire-ben a látótávolság erősen korlátozott (ha gyalogosan segítjük a lázadók ügyét). De ha azt nézzük, hogy egy, a csatornákban játszódó pályán milyen jól jöttek a N64 limitációi, máris egy jól kihasználható művészi választás lesz belőle. Többek között ennek a trükknek hála az alkotók elérték, hogy a játékost a teljes pánik fogja el, ha egy vízzel teli (és valószínűleg egy csápos szörnyet is rejtő) kamrát pillantottak meg, még akkor is, ha néhány órával korábban végtelenül menőnek érezték magukat, ahogy AT-AT-ket döntenek le a lábukról. De hát ez van, a lázadás nem habostorta.

BioShock Infinite - Comstock House

Ha a BioShock sorozatot emlegetjük fel, az első ellenfél, ami a legtöbb gamernek eszébe jut, valószínűleg a Big Daddy lesz az. De a Ken Levine vezetésével dolgozó csapat más olyan gonoszokat is kitalált, akik simán visszatérhetnek a rémálmainkban, ezzel kifejezetten paráztatóssá téve a Comstock-ház felfedezését a Columbiában játszódó epizódban. Ezek nem mások, mint a Boy of Silence névre hallgató férfiak, akik nem csak azért hozhatják a Bookert irányító játékosra a frászt, ahogy kinéznek (bár ennek a magyarázata erősen a spoileres).

A gyerekkorukban fémmaszkba zárt őrök sebezhetetlenek és jó néhány maszkos őrültet tudnak megidézni, ha esetleg lebuknánk a lopakodás közben, ezért úgy is feszültté tudják tenni a settenkedős részeket, hogy maguk egyszer sem támadnak közvetlenül. Emellett viszont egy rendkívül sötét jövőképet is Booker elé vetítenek, bemutatva, hogyan folytatja Comstock rémuralmát Elizabeth, ha nem változik valami az idő folyásában. Az a jump scare, ami az egyik utolsó megjelenésükhöz kötődik, pedig már csak hab a tortán.

Brothers in Arms: Hell's Highway - The Rabbit Hole

Ugyan a háború borzalmait talán egyik játék sem érzékeltette jobban a katonák szemszögéből, mint a Spec Ops: The Line, könnyű elfeledkezni arról, milyen jól mutatta be az emberiség egyik legnagyobb konfliktusának ezt az oldalát a Brothers in Arms széria. E tekintetben is emlékezeteset alkotott a harmadik epizód egyik küldetése, amiben egy elhagyatott kórházon kellett magunkat átverekednünk. A Gearbox csapata nem csak azzal zökkentette ki a játékosokat a komfortzónájukból, hogy a pálya elején az addig megszokott fegyverarzenáljukat majdnem teljes egészében elvette tőlük.

A labirintusszerű épületben bolyongva bármikor ellenséges katonákba botolhattunk, ráadásul a többi összecsapással ellentétben a Baker törzsőrmester által kommandírozott osztagok segítségére sem számíthattunk. A diszkomfort érzetet megalapozandó még siettetett is a shooter a történettel, ugyanis a főszereplő egy, a harctéri események (egész pontosan egy civil lány halála) miatt megroppant bajtársa után siet az épületbe. Más kérdés, hogy a küldetés végére kiderül, hogy Baker sem mindig csak azt látja, ami tényleg ott is van.

Hogwarts Legacy - Minding Your Own Business

Ahhoz már hozzászokhattak a Harry Potter világának rajongói, hogy vannak szellemjárta helyek a Roxfortban és környékén, és hogy a pincében kellemetlen meglepetések várhatnak az egyszeri varázslótanoncokra. Az Avalanche csapata ennek ellenére meglepetésekben bővelkedő és rendkívül emlékezetes mellékküldetést kavart ezekből az összetevőkből a Hogwarts Legacybe, ami majdnem egy óráig képes paráztatni a gamereket.

Az egyetlen kevésbé szerencsés tulajdonsága ennek a küldetésnek, hogy időszakos PS5-exkluzív tartalomként adták ki az alkotók. Ezért a többi platform mágusainak még várniuk kell, előreláthatóan jövő februárig, míg ők is átélhetik a játék egyik legjobban sikerült sidequestjét.

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)