Hirdetés

A csoda-iparág esete a visszaeséssel

|

Közvetlenül és azonnal kevesünket érinti, azonban közvetve mindenkit: a világ „fejlett”, nyugati része recesszióban van, ez leginkább az Egyesült Államokra igaz. Vizsgáljuk meg, a gazdasági visszaesésnek milyen hatása van kedvenc iparágunkra, a videó-játék bizniszre.

Hirdetés

Jöjjenek a jó hírek!
Lehet, hogy az Egyesült Államokban a krumplisütők, a toronydaruk, a tojáskeltetők piaca visszaesést mutat (rossz lehet nekik) azonban a videó-játék üzletág gyönyörűen fejlődik. 2008 februárjában a kiadók mintegy 669 millió dollárt kasszíroztak eladott játékaikért. Már önmagában ez a szám is igen szép (forintra fordítva ez 111.46 milliárd forint), azonban ha figyelembe vesszük a 2007 februári eladásokat, a növekedés 47 százalékos, amely igen dicséretes! Ha a teljes ipart figyeljük, akkor 34 százalékos a növekedés előző év februárjához képest, elérve az 1.33 milliárd dolláros forgalmat (ez mintegy 216.5 milliárd forint). Ebben az adatban nemcsak a játékok, hanem a hardverek és az egyéb, videójátékokhoz kapcsolódó eszközök eladása is szerepel. A hónap 5 főszereplője a Call of Duty 4 (X360, 296 ezer példány), Devil May Cry 4 (X360, 295 ezer példány), Wii Play (Wii, 289 ezer példány), Devil May Cry 4 (PS3, 234 ezer példány), és a Guitar Hero III (Wii, 223 ezer példány) volt. A történethez hozzátartozik, hogy az ipari elemzők bizony igencsak alábecsülték a növekedést - a legoptimistábbak is csak 34-35 százalék közelire tették azt, ami valójában 47 százalék lett, de általános volt a 20 százalék körüli előrejelzés.


Az elemzők elnézést kérnek és jósolnak tovább
Fura, de igaz, a növekedést jócskán alábecsülő szakértők képesek voltak rá, hogy elnézést kérjenek a „béna" jóslatokért, hiszen igen nagyot tévedtek, úgy gondolom, ilyenkor ez lenne az illendő más üzletágakban is. S ha már úgyis meaculpáztak, próbálták a bizonyítványt is kijavítani. Benjamin Schachter, az UBS Investment elemzője szerint a piac még mindig a 2007-es karácsonyi szezon lendületében robog. Bár a februárban megjelent Devil May Cry 4 (529 ezer példány két platformon) és az Xbox 360 exkluzív Lost Odyssey (204 ezer példány) jól fogytak, de februárt inkább a karácsonyi időszak nagy sikerei vitték előre, olyanok, mint a Call of Duty 4, Guitar Hero 3 vagy a Rock Band. A februári Top 10-es eladási lista (melyik játék csörgetett be több dollárt a hónapban) 7 tagját 2007-ben adták ki.
A Microsoft saját bevallása szerint 39 százalékát birtokolja a piacnak, még akkoris, ha ők adták el a legkevesebb hardvert, elemzők szerint a konzol/játszott játék arány X360-on az on-line komponens miatt sokkal magasabb, mint versenytársain. Jesse Dvinich, a simExchange elemzője azt nyilatkozta, eredetileg a Devil May Cry esetében úgy gondolták, hogy a szoftver arány 1.61 az 1-hez lesz az Xbox 360 javára (magyarán minden 1.61 eladott X360 változatra jut majd egy eladott PS3 változat). Azonban a végeredmény meglepte őket is, hiszen 1.26 az 1-hez lett, amelyből egyértelműen kiderül, hogy a Devil May Cry 4 motivációs tényező volt a játékosoknak, hogy februárban PS3-at vegyenek.

 

Mario legyűri a CoD-ot
Az előrejelzések nem álltak meg itt - az elemzők szerint sokunk kedvenc, pocakos, bajszos vízvezeték szerelője márciusban maga alá fog gyűrni mindenkit, hiszen az amerikai piacra kerül a Super Smash Bros. Brawl (első héten egyből másfél millió példánnyal nyitott Wii-n), ezzel kiütve a CoD 4-et a legfelső mezőből, s mindezt 4 hónap dominancia után. S bár ezen lehet elégedetlenkedni, de mindnyájunknak jó hír, hogy a lassuló amerikai gazdaság ellenére a videó-játék piac szárnyal, és az elemzők szerint ezt a lendületét nem is fogja elveszíteni. Úgy néz ki, a gamer biznisz védve van a visszaeséstől, így bizonnyal állítható, hogy még több tőkét fog vonzani, amely több és jobb játékot eredményezhet a közeljövőben. Egy másik elemző, Tim Pachter hozzátette, hogy a 47 százalékos növekedést úgy sikerült elérni, hogy közben a játékok átlagos eladási ára is növekedett 20 százalékkal (39.46 dollárra, azaz 6570 forintra) - ennek legfőbb oka a dollár gyengélkedése lehet más vezető valutákkal szemben. Mindezen adatok ismeretében a szakértők most már optimistábbak: a következő hónapokban erős eladásokat várnak, jól szereplő új játékokkal, aminek köszönhetően megmarad a két számjegyű növekedés. Egyelőre 19 százalékra becsülik az éves növekedési szintet, de Tim Pachter szerint: „Ez egy meglehetősen konzervatívnak tűnő előrejelzés". Egy tény: a mi üzletágunk gyorsan és jól fejlődik: ez örömhír fejlesztőnek, játékosnak és újságírónak egyaránt.


Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)