Hirdetés

Játékfaló szörnyetegek - a legújabb csúcs-GeForce kártyák

|

Idén ősszel megérkezett a GTX 980, mi pedig szépen leteszteltük a három legjobb, egyedi építésű modellt.

Hirdetés

Végtelenül egyszerű bivalyerős videokártyát építeni: legyen rajta legalább két darab, jó sok shaderrel és egyebekkel megpakolt GPU, rengeteg memória, három-négy foglalatot elfoglaló hűtés, aztán adjuk az egészet 2000-3000 dollárért, hogy a világon körülbelül csak tíz-tizenöten tapasztalhassák meg, mire vagyunk képesek. Nos, hatalmas szerencse, hogy az Nvidia ezúttal nem a könnyebb utat, a sötét oldalt választotta, helyette úgy lépett előre, hogy közben fél szemmel az árcédulát is figyelte – persze azt már most szögezzük le, hogy ha GTX 980-at veszel, nagyon sokat fogsz fizetni érte.

Kiegyensúlyozott GPU

Az ugyebár senki előtt nem titok, hogy az elmúlt évek nagyjából eseménytelenül teltek a videokártyák piacán – minden újabb modell csak egy jól álcázott ráncfelvarrása volt a három évvel ezelőtt kifejlesztett videochipeknek. Ez azonban már nem volt tartható, pedig időközben az is világossá vált, hogy a chipgyártó, a TSMC idén sem tud gyártástechnológiát váltani, vagyis marad a több éve használt 28 nm. Az Nvidia mérnökei ennek ellenére úgy döntöttek, hogy a fogyasztást és hőtermelést nem tolják feljebb, helyette a számítási teljesítmény-fogyasztás mutatót próbálják növelni a GPU újratervezésével. E mellé a mérnökök frissítették a már meglévő technológiákat (például PhysX) és újakat is kifejlesztettek, amelyek kiemelik az új GPU-kat a kínálatból.

GeForce a felső polcról

A GeForce GTX 980-as kártyák a Maxwell GM204-es GPU legerősebb változatát kapták. A Maxwell már bemutatkozott a középkategóriás GTX 750-es kártyákon, és ott bizonyította, hogy lehet kis fogyasztással is jó 3D-teljesítményt elérni. Viszont a GM204 egészen más tészta: itt 5,2 milliárd tranzisztor dübörög fel, ha játszani támad kedvünk. Ez ugyan 1,9 milliárddal kevesebb, mint a GK110 esetében (GeForce GTX 780), a mérnököknek mégis sikerült jelentősen nagyobb számítási teljesítményt és alacsonyabb fogyasztást elérniük.

A GigaThread Engine a terhelést négy klaszterre osztja le (ezek a GPC-k), ahol megnégyszerezték a gyorsítótárak méretét, egészen pontosan 2 MB-ra. Klaszterenként 4 streamprocesszor (SMM) dolgozik, ahol egy-egy PolyMorph Engine 3.0-t is találunk (tesszelláció, Transform engine stb.).

A streamprocesszor-modulok további 4 SMX-re osztódnak saját regisztertárral és vezérlőegységekkel, amikhez 32 CUDA-mag férhet hozzá. A hivatalos közlemény szerint ezeknek a magoknak a teljesítményét azonos fogyasztás mellett megduplázta az Nvidia (súgunk: méréseink is ezt igazolták). Ha ezeket összeadjuk, máris kijön, hogy a GTX 980 összesen 2048 CUDA-maggal dolgozik, amelyhez 128 textúrázóegység és 64 rasztermodul (RoP) csatlakozik.

A GM204 GPU és a 4 GB GDDR5 fedélzeti memória között 256 bites buszon közlekedik az adat, a relatív szűknek tűnő sávszélességet (224 GB/s) pedig új, veszteségmentes adattömörítéssel és az elérhető legmagasabb órajelekkel ellensúlyozta az Nvidia. Ez esetünkben effektív 7 GHz-et jelent.

Végre-valahára előrébb léptek a videokimenetek szabványaiban is, pontosabban a HDMI-nél, ahol az eddigi 1.4-es megoldást váltotta a 2.0. Ezzel végre megnyílik az út a HDMI-n keresztüli kompromisszummentes 4K előtt is, méghozzá a régebbi, 1.4-hez használt kábelekkel. Ez azt jelenti, hogy az UHD felbontásnál sem kell 30 Hz-re csökkenteni a frissítést, hanem a 60 Hz-et is garantálja a kapcsolat. Még jobb hír a Surround-Viewt építő játékosoknak, hogy az új GeForce-ok képesek egyszerre, kártyánként három ultra HD-kijelzőt kezelni, vagy kisebb felbontással akár ötöt is.

A technikai paraméterek és az új extrák is nagyon jól hangzanak, de sajnos már itt, a cikk közepén el kell szomorítanunk azokat, akik egy szem VGA-val szeretnék megoldani 4K-s gamer-PC-jüket: a GTX 980-ból is minimum kétkártyás SLI kell, ha játszható sebességet szeretnénk UHD felbontásban.

Asus GTX 980 Strix

Ki hallott már bagolyrobotról? Nos, az Asus dizájnerei, akik ezt az új „kabalaállatot” álmodták meg, és ez került GTX 980 Strix dobozára (is). De a bagoly csak egy illusztráció, sokkal fontosabb, az a tény, hogy egy RoG-os kártyával van dolgunk (Republic of Gamers), amely első látásra és tapintásra is csúcskategóriás. A titok? Az Asus még ott is fémet használt, ahol a többi gyártó már csak műanyagot. Az eredmény egy robusztus, de nem óriási kártya, amelyen a már jól ismert DirectCU II-es hűtőrendszer legfrissebb verziója dolgozik. Mindehhez egyedi ventilátorvezérlés tartozik, így amíg a GPU hőmérséklete el nem éri a 65 Celsius fokot, a két ventilátor nem pörög fel. Például egyszerűbb játékok, filmnézés, normál használat során igazából egy passzív hűtésű VGA-nk van. Az Asus nem vitte túlzásba a gyári órajeltuningot, de azért nem is maradt le jelentősen a vetélytársaktól. Ez persze önmagában nem nagy gond, hiszen manuálisan bármikor feltuningolhatjuk a kártyát a mellékelt szoftver segítségével.

Gigabyte G1.Gaming GTX 980

A G1 Gaming széria telitalálat a Gigabyte részéről: az egységes, alapvetően fekete színnel operáló dizájn és a robusztus felépítés tekintélyt parancsoló. Szerencsére nem csak a látvánnyal igyekeztek elkápráztatni a játékosokat a Gigabyte mérnökei, ugyanis a legdurvább gyári tuningot is ennél a GTX 980-asnál találtuk. A trükk az, hogy a Gigabyte a SOC (Super OverClock) kártyákhoz egyedileg válogatja ki a GPU-kat úgy, hogy csak a legjobban tuningolható darabok kerülhetnek rájuk. Ezt persze alaposan meg is támogatja a gyártó, így például erre a kártyára 2×8-as kiegészítő tápcsatlakozó került.
Mindez az eredményeken is meglátszik, bár volt olyan játék (például Thief), amiben a tuning nem igazán érvényesült. A kártya komoly előnye, hogy hátlapját fémlap borítja, az oldalára került, világító WindForce felirat pedig nagyon jól mutat egy szépen megépített gamer-PC-ben. A hőcsövekkel megtűzdelt borda hűtését három ventilátor végzi, amelyek mindig forognak, terhelésfüggő fordulatszámmal. Ez a „régi iskola” szerinti megoldás, ráadásul folyamatos terhelés során már hallhatóan zajossá váltak a ventilátorok, aminek nem örültünk annyira, mint az agresszív gyári tuningnak. Aki ezt a kártyát választja, annak érdemes előtte a hosszát (312 mm) is ellenőrizni, mert nem minden házba fog beleférni.

MSI GTX 980 Gaming 4G

Csúcskártya létére meglepően kompakt (a legrövidebb a mezőnyben!) és könnyű az MSI GTX 980, ennek ellenére a piros-fekete dizájn abszolút jól sikerült, nem fog olcsó komponensként hatni egy csúcs-PC-ben. A hűtést a legújabb fejlesztésű Twin Frozr V-re bízták, ami az Asus Strixhez hasonlóan alacsony terhelés és hőmérséklet esetén egyszerűen leállítja a ventilátorokat, de terhelés során sem válik zavaróvá a zaj. Mindehhez közepesen erős gyári tuning jár, így a teljesítményre sem lehet panaszunk. Mi csupán a kissé sok műanyagot és a hiányzó fém hátlapot tudjuk negatívumként említeni, de ettől ez még egy nagyon jó videokártya, aminek ára nem is esik olyan messze a referenciamodellekétől.

Hiába az új, minden földi jóval felszerelt GPU és a kiváló kártyák, csak kevesen fognak GTX 980-at választani, méghozzá a magas ár miatt. Aki mégis ilyenre voksol, szeretne valami igazán prémiumot kapni. Ha erről van szó, a Gigabyte kártyája a leggyorsabb, és mérete, valamint kinézete miatt is ezen akad meg elsőként a szemünk, ugyanakkor mi inkább ajánlanánk az Asust, ami ugyan „eltörpül” az óriási G1 Gaming mellett, de leheletnyivel kisebb teljesítmény mellett csendesebb hűtést és teljes fémborítást kapott, na meg ára is barátságosabb.

Még van mit mesélnünk neked, minden érdekességet megtalálsz itt!

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)