Hirdetés

Tíz év után is tud újat mutatni a World of Tanks

|

Max Chuvalov, a Wargaming kulcsembere rengeteg érdekes információt osztott meg velünk a népszerű tankos játékról, amely idén ünnepelte jubileumi évfordulóját.

Hirdetés

Akár hiszitek, akár nem, már több mint tíz éve annak, hogy hivatalosan is megjelent a World of Tanks, szóval bizony elég régóta zajlanak már azok a bizonyos virtuális tankcsaták. A 2010-ben debütált játék komoly mértékben bővült az utóbbi évtized során, és nem olyan régen a stúdió kiadásért felelős igazgatója, Max Chuvalov adott egy interjút, amiből a játék jövőjét illetően is megtudhattunk jó néhány izgalmas dolgot.

Hirdetés

Tizedik évfordulóját ünnepli a World of Tanks. Mit jelent ez számodra?

Nagyon különleges mérföldkő ez mindannyiunk számára és személyesen nekem is, mivel én még a játék megjelenése előtt csatlakoztam a csapathoz. Így hát tanúja voltam a World of Tanks megszületésének, láttam felnőni, éretté válni, és azt is, ahogy egy olyan projekt lett belőle, amit szerte a világon élveznek.

A Wargaming lehetővé tette, hogy játékipari profi legyek, ezért pedig nagyon hálás vagyok, hiszen ez volt a gyerekkori álmom. Ötéves korom óta játszom videojátékokkal, az első gépem egy ZX Spectrum volt; jóval később pedig videojátékos újságíróként tevékenykedtem. A játék tizedik évfordulója remek ok arra, hogy visszatekintsünk és azt mondjuk, hogy "Ejha, ez aztán nem semmi egy kaland volt!".

Milyenek voltak a kezdetek, és mit gondolsz, miért van még mindig ilyen sok rajongója a játéknak?

Eleinte a makettekért és katonai történelemért (főleg a második világháborúért) rajongóknak szánt rétegjátékként képzeltük el a World of Tankset. Ezek az emberek voltak a korai (még a megjelenés előtti) befogadók, de aztán ők lettek az evangélistáink, akik mindenféle játékost bevonzottak. Ez elindított egyfajta lavinát, és most már 160 millió regisztrált felhasználónk van, kiegészülve egy többmilliós nagyságrendű, nagyon aktív és elhivatott alapközönséggel. Szóval a játékostábor a Tanks népszerűségének egyik oka.

A másik pedig a csapat. Már a kezdetek óta óriási a lelkesedés, és a kompakt, összetartó csapatokra jellemző hangulat jelen van a játékon non-stop dolgozó, több mint 2000 profiból álló kollektívában is. A játékosok kielégítése érdekében egy- vagy kéthavonta hozunk fontos frissítéseket, amikben új tartalmak is vannak - tankágak, nemzetek, térképek, új módok, különleges események satöbbi. A közönség értékeli is ezt, és egy csomó visszajelzéssel látnak el minket, amiért cserébe mi pedig még tovább finomíthatunk a játékon, új cuccokat találhatunk ki, így megy ez. Állandóan rengeteg kreatív ötletünk van, és amíg éppen élesítünk valamilyen funkciót, addig kidolgozunk valami mást, amit majd néhány hónapon vagy egy éven belül adunk ki.

Mi vár még ránk az évfordulós ünneplés során? Terveztek bármilyen bajnokságot?

Az ünnepsorozat áprilisban kezdődött, és sok szórakoztató módból és eseményből, köztük a dudáló tankokból , a csak sturmtigeres brawlokból, a 7v7-es csaták visszatéréséből és így tovább. Az évforduló október 12-én ért véget, de még mindig begyűjtheted az ajándék prémium tankokat, amikkel minden játékost meglepünk, és visszatekinthetsz az eddigi statisztikáidra, ha már játszottál korábban.

De térjünk is rá a játékra. Az új tankok felgyorsítják a játékot, és sok meccs már 3-5 perc után véget ér. Terveztek bármilyen változtatást eszközölni a metán, hogy a meccsek tovább tartsanak és az eredmények is szorosabbak legyenek?

Az elmúlt évek során folyamatosan figyeltük és fejlesztettük a játék egyensúlyát. Természetesen odafigyelünk arra, mi történik, amikor új járműágak és "alosztályok" - mint például a kerekes járművek - jelennek meg. Valóban észre lehet venni némi eltérést a statisztikában, de ezek nem éppen óriásiak: egy átlagos meccs még mindig nagyjából 7 percig tart.

A helyzet az, hogy a játékosok hajlamosak nagyobb figyelmet szentelni a kiugró adatokra - jelen esetben a rövid meccsekre. Ugyan a kerekes járművek nem adtak komoly előnyt, azért mégis nerfeltük őket az augusztusi frissítéssel. Figyelünk a játékosokra és elemezzük az adatokat is; ez alapján egyensúlyozzuk ki óvatosan a metát - és ugyebár a meta balanszolása természetéből adódóan soha nem ér véget.

Nem olyan rég változtattatok a felszerelésen és a slotokon. Milyen az eddigi visszajelzés? Terveztek bármilyen más változást?

Nemrég frissítettük a felszerelés-rendszert, ami komplex és sok évig nem is változott meg ezelőtt. Teljesen átterveztük - a mechanikáktól kezdve a kezelőfelületig. Azért csináltuk mindezt, hogy több életképes "build" (felszerelés-szettek) legyen, ami illik a különböző játékstílusokhoz és bejön a különféle játékosfajtáknak is. Azt kell, hogy mondjam, az átalakított felszerelésrendszert  nagyon jól fogadta a közösség. Rengeteg pozitív visszajelzést kaptunk, és voltak köztük javaslatok is arra, hogyan lehetne finomhangolni a felszerelések paramétereit. Jelenleg alaposan vizsgáljuk a dolgot, de egyelőre még korai lenne kijelenteni, hogy lesznek változások, hiszen még nem telt el sok idő az új rendszer bevezetése óta, továbbá össze kell vetnünk a régiók adatait is.

A tervek szerint később hasonló gondoskodásban részesítjük majd a legénységrendszert is, ami abban hasonlít a felszerelésrendszerhez, hogy szintén komplex és régóta nem változott már (egészen pontosan 7 éve). Az tervezett átalakítás iránya is hasonló: még több testreszabási lehetőséget szeretnénk elérhetővé tenni, ami egyben még változatosabb játékstílusokat is eredményez. A legénységhez kapcsolódó döntések meghozásával minden játékos még jobban kihangsúlyozhatja a csatatéren a tankjának azon tulajdonságait, amelyek a legfontosabbak a számára.

Mikorra várhatjuk a prémium lőszerek átdolgozásának következő körét? Mik a terveitek ezzel kapcsolatban?

Idén kipróbáltuk a speciális lőszerek rendszerének egy felülvizsgált verzióját - nevezzük őket speciálisnak, ne prémiumnak (hiszen kreditekért, nem pedig aranyért vásárolhatók meg). A Sandbox szerverről érkezett eredmény sem nekünk, sem pedig a játékosok számára nem volt kielégítő, szóval be is fejeztük azt, hogy elölről kezdhessük az egészet. Jelenleg éppen egy új, a lőszerrendszer átdolgozásának megközelítéséről szóló feltevésen dolgozunk. Később be is számolunk a fejleményekről.

Sok játékosnak nem igazán jönnek be a nehéz tankok. Tervezitek újból kiegyensúlyozni őket?

A nehéz tankok a játék legnépszerűbb járműosztálya, így pedig a legvonzóbb is (a belső adatok azt mutatják, hogy a járműtípusok között a nehéz tankok állnak az első helyen, a bennük megvívott csaták száma alapján). Persze vannak olyan járművek, amelyek nincsenek a metában, de nagyon aktívan dolgozunk azon, hogy még vonzóbbá tegyük ezeket. Az augusztusi patchben remek munkát végeztünk több szovjet, német és amerikai nehéz tankág frissítésével, és így több jármű is kiegyensúlyozottabbá vált. (Pontosabban az IS-4-et, az E 100-at és a T110E5-öt buffoltuk.) Folytatjuk a járművek monitorozását, és frissíteni is fogjuk azokat az ágakat, amelyek kiesnek a metából.

Mi a visszajelzés a kerekes járművek kapcsán? Gondolkodtok újabbak hozzáadásán? Melyekén?

Nagyon vegyes a visszajelzés, és látunk is itt egy problémát. Rendkívül nehéz eltalálni a kerekes járműveket a méretük miatt, na meg azért is, mert több kereket is el kell pusztítani, ha meg akarod állítani - ez pedig nehéz, ha figyelembe vesszük a remek gyorsaságot és (ismét) a méretüket. Ezért hát úgy döntöttünk, nerfeljük a kerekes járműveket. Még nem tudom megmondani, hogy érkeznek-e majd újabbak a jövőben. Viszont dolgozunk már a jövő évi roadmapen, és több olyan járműág is van, amelyek relevánsabbak a mostani játék kapcsán. Tudjuk, hogy voltak brit kerekes ST-k és szovjet kerekes tankok, és vannak is infóink róluk. Azonban azt nem mondhatjuk, hogy jelen pillanatban ezek élveznének prioritást.

Milyen más ágakat kapunk majd még a lengyel közepes tankok után?

A nemrég bemutatott lengyel közepesek nagyon népszerűek a játékosok körében. Több európai fán is elgondolkodtunk már a 2021-es roadmapünk kapcsán.

Fogunk látni bármi újat a Clan Wars kapcsán?

Folyamatosan dolgozunk a klán funkción, és ez idén meg is mutatkozik - a Clan Wars eseményeken a világtérképen, és a klánbajnokságokon is. Mindkét típusú elfoglaltság elég sikeres volt, egyre több és több klánjátékost és kisebb klánt bevonzva. Erre a sikerre építkezve már van is egy listánk arról, hogy milyen funkciókat akarunk még bevezetni annak érdekében, hogy tovább javíthassuk az ökoszisztémát és motiváljuk a játékosokat, hogy részt vegyenek a klános tevékenységeken.

Biztos, hogy lassan kezdtek már kifogyni a történelmi tankokból. Gondolkodtatok azon, hogy még több modern tankot hozzatok a játékba, és esetleg állítsatok a tiereken, vagy teljesen újakat hozzatok létre?

Habár az igaz, hogy a World of Tanks már most is több mint 600 gondosan újraalkotott, játszható járművet tartalmaz (ami egyben a legnagyobb - bár virtuális - tankmúzeummá teszi a játékot), még közel sem végeztünk azzal a történelmi periódussal, aminek szenteltük a játékot (az 1930-as évektől kezdve az 1960-as évek közepéig). Abban a korszakban akadt még jó néhány páncélozott jármű, amelyek bőven elegendőek kutatási ágakhoz és egész fákhoz is.

Az említett korszak után megjelent tankok már nagyon mások, mivel a technológiai fejlődések kombinációi jóval erősebbé tették őket. Az 1960-as évek végétől és az 1970-es évek elejétől kezdve az 1980-as éveken át az olyan újdonságok, mint a kompozit és reaktív páncélzat, a rakéták kilövésére képes, sima csövű fegyverek, valamint a továbbfejlesztett célzási és vezérlési rendszerek átalakították a tankokat és a páncélos hadviselést. Egyetlen, ebből a korból származó tank képes lenne felvenni a harcot egy tucat "klasszikus" harcjárművel a korábbi korszakból és nyerne is - függetlenül attól, milyen vastag az utóbbiak páncélzata és mekkora a fegyverkaliberük. Egy későbbi tank egyértelműen túl erős lenne, és nem vezethetünk be ilyen OP járműveket, mivel ezek teljesen összezúznák az egyensúlyt - amire mindig gondosan ügyelünk.

Hogyan látod a World of Tanks jövőjét a következő tíz évben?

Egyértelműen az a szándékunk, hogy a játék kitartson még - legalább - ennyi ideig, miközben az aktív fázisában van (tehát például kap még rendszeres, méretes frissítéseket). A tartalmak között lesznek új járműágak, térképek, teljes HD remake-ek néhány olyan klasszikus terület esetében, amelyek jelenleg nincsenek a játékban, új grafikai beállítások, új módok, játékmechanikák és rendszerek, események, illetve kollaborációk hírességekkel. A többé-kevésbé kidolgozott koncepciókat elnézve azt kell mondanom, hogy jó néhány évnél is tovább tarthat, mire mindet élesítjük. Ráadásul sosem fogynak el az ötleteink, és a közösségünk is még több visszajelzéssel és javaslattal fog ellátni minket, valamint az is elkerülhetetlen, hogy új trendek jelenjenek meg a játékiparon belül. Ezek mind együttesen garantálják azt, hogy fényes jövő állhasson a World of Tanks előtt.

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)