Hirdetés

A BioWare tündöklése, és jelenleg is körvonalazódó bukása

|

Olyan legendás játékokat kaptunk tőluk, mint a Baldur's Gate, a Neverwinter Nights, a Star Wars: Knights of the Old Republic, a Jade Empire, vagy épp a Mass Effect és Dragon Age szériák. Az utóbbi években viszont már nem övezi a BioWare-t akkora rajongás, az Anthem pedig ezen cseppet sem segített. Összefoglaljuk, hogyan jutottunk el idáig.

Hirdetés

Léket kapott a hajó

A The Walt Disney Company 2013 májusában adta a Csillagok háborúja-rajongók tudtára, hogy mostantól fogva az EA felel majd a Star Wars videojátékokért. A Star Wars: The Old Republic útjának további egyengetésén túl azonban ezen a téren nem szántak további szerepet a BioWare-nek. A 2014-es gamescomon bejelentettek egy új, négy az egy elleni aszimmetrikus online akció-szerepjátékot, a Shadow Realmst, amit alig egy évvel később már töröltek is. Persze így sem maradtunk új BioWare címek nélkül.

Még 2014-ben megjelent a Dragon Age: Inquisition, ami cseppet sem lett rossz játék, de érezni, hogy a Dragon Age II-t ért kritikák miatt csúszott kicsit félre a koncepciója.

Az Inquisitionben ugyanis hatalmas, már-már túlzottan nagy, szabadon bejárható tereket kaptunk, amik fájdalmasan üresek voltak, miközben feladatainkat túlnyomórészt a végtelenül unalmas gyűjtögetés tette ki. Ezalatt folyamatosan léptek le a kulcsfontosságú emberek: ahogy már említettük, Drew Karpyshyn 2015-ben távozott, a Mass Effect széria alkotója, Casey Hudson pedig 2014-ben szedte a sátorfáját, bár később mindketten visszatértek. David Gaider, a Dragon Age írója 2016-ban intett be a csapatnak, a Mass Effect: Andromeda fejlesztésének két kiemelten fontos szereplője, Chris Wynn és Chris Schlerf pedig úgyszintén távoztak 2015 végén, illetve 2016 elején.

A következő Mass Effect játék, az Andromeda persze így is elkészült, és 2017 márciusában meg is jelent, de ebben nem volt sok köszönet. A régi veteránok darabokra cincálták a játékot annak számos, valóban tetten érhető hibája, és a Frostbite Engine nem megfelelő használta miatt. Egyesek már ekkor farkast kiáltottak, de nem is sejtettük, hogy hamarosan még az Andromedát is vissza fogjuk sírni.

A 2017-es E3-on ugyanis bejelentették a Destiny gyilkosnak kikiáltott Anthemet, aminek csúfos bukását azóta sem tudta teljesen kiheverni a BioWare, ami annak fényében különösen aggasztó, hogy a belsős információk szerint az EA belengette, ha ez a játékuk is elhasal, akkor az egész bandától el fog köszönni.

Ne szaladjunk azonban még ennyire előre: az Andromeda kedvezőnek semmiképp sem mondható fogadtatása után az EA takarított kicsit: kiadták Aaryn Flynn general manager útját, helyét a 2014-ben kilépett, és most visszatért Casey Hudson vette át a fejlesztőcsapat élén - jelenleg is ő vezeti a BioWare-t Samantha Ryan group general manager társaságában. Akadtak viszont újabb távozók: a Jade Empire és Dragon Age creative directora, Mike Laidlaw 14 év után, a Baldur's Gate széra, a Neverwinter Nights, a Knights of the Old Republic, a Jade Empire és a Dragon Age: Origins vezető dizájnere, valamint a The Old Republic game directora, James Ohlen pedig 22 év munkaviszonyt követően hagyta ott a BioWare-t.

Himnusz az elmúlásnak

A 2019-ben megjelent Anthem koncepciója több sebből is vérzett, nem véletlen, hogy a játékot nálunk Paca is darabokra szedte tesztjében. Persze az elmúlt egy évben sokat javult, de még az EA fejesei is elismerték nyilvánosan, hogy ez a játék bizony nem sikerült jól, az eseti toldozgatás-foltozgatás helyett pedig végül úgy határoztak, hogy alapjairól építik újra az egész projektet.

Bejelentették tehát, hogy egy darabig nem érkezik semmiféle érdemleges frissítés a játékhoz, helyette elkezdtek dolgozni az Anthem 2.0-n. 

Az ígéretek szerint a közkedvelt játékelemek, így a repülés és a harcrendszer nagyjából érintetlenek maradnak, viszont hallják a panaszos hangokat, amelyek tükrében átalakul az egész játékmenet, megváltoznak a feladatok, motiválóbb kihívások elé akarják állítani a játékosokat, ezzel párhuzamosan pedig a lootrendszert, a jutalmazást és az endgame tartalmakat is át szeretnék gyúrni. Kérdés persze, hogy a BioWare kiket csoportosít még át erre a projektre, hiszen az Anthem két vezető producere, Mark Darrah és Michael Gamble már a Dragon Age 4 fejlesztését felügyeli, Chad Robertson pedig 2019 végén távozott, és immár ő is annál az Archetype Entertainmentnél dolgozik, ahová Drew Karpyshyn, és egyébként James Ohlen is átigazolt. 

A teljesség kedvéért még gyorsan említsük meg, hogy a korábban említett austini csapat még mindig működik, de a BioWare többi kirendeltségét az évek alatt felszámolták. A 2009-ben alapított BioWare Montreal, amely a Mass Effect DLC-ért és a Mass Effect: Andromedáért felelt, végül 2017-ben beolvadt a Motive Studiosba. A BioWare San Francisco (ami EA2D néven kezdte meg működését és a Mirror's Edge 2D-n, illetve Dragon Age: Legendsen dolgozott) 2013-ban húzta le a rolót. A Dark Age of Camelot és Warhammer Online: Age of Reckoning MMO-kat fejlesztő Mythic Entertainmentet egy ideig átkeresztelték 2009-ben BioWare Mythicre, de 2012-ben újra különváltak a BioWare-től, majd 2014 bezártak. A Victory Games, leánykori nevén BioWare Victory (ők a végül törölt Command & Conquer: Generals 2-n dolgoztak) és a szintúgy törölt Dawngate MMO-n dolgozó Waystone Games sem kerülhette el sorsát, végül pedig érdemes még megemlíteni a BioWare Sacramentót, amit 2014 óta EA Capital Games néven ismerünk. 

Az teljesen bizonyos, hogy a BioWare jelenleg gőzerővel dolgozik a negyedik Dragon Age játékon, ami valóban a cég utolsó utáni lehetősége lesz a feltámadásra - ezzel párhuzamosan persze az említett Anthem 2.0 is készül, illetve a Star Wars: The Old Republic MMO kezét sem engedték még el.

Belsős informátorok igazi horrortörténeteket mesélnek rettegő fejlesztőkről, akik pontosan tudták azt is, hogy mekkorát fog bukni az Andromeda és az Anthem, mégsem tehetettek ellene semmit.

Az EA többször bizonyította már az elmúlt években, hogy egyetlen pillanatig sem rest fejlesztéseket lelőni, csapatokat összeolvasztani vagy teljesen lenullázni. Ott persze még messze nem tartunk, hogy ez ténylegesen megtörténjen a BioWare-rel is (bármennyi kósza pletyka is érkezik ennek kapcsán), de kétségtelen, hogy nagyon durván rezeg alattuk a léc. 

Kérdés, hogy 2020-ban mennyit veszítenénk azzal, ha a BioWare-nél végleg lekapcsolnák a villanyt. Legendás szériáik semmiképp sem hullanának velük együtt a mélybe, elvégre jelenleg is készül például a Baldur's Gate III a Larian Studiosnak hála. Sőt, könnyen lehet, hogy a már többször megemlített Archetype Entertainment válhat egyszer az "új BioWare-ré", elvégre jól láthatóan a stúdió veteránjai álltak itt össze újra, a Wizards of the Coasttal, ezáltal pedig tulajdonképpen az anyacég Hasbróval a hátuk mögött az anyagi fedezet is megvan ahhoz, hogy maradandót alkossanak.

Ti a BioWare esetleges feltámadásának, vagy épp az Archetype Entertainment felemelkedésének örülnétek jobban? Lent a kommentek között várjuk a választ, illetve természetesen meséljetek bátran arról is, hogy mi volt a kedvenc BioWare címetek az elmúlt 25 esztendőből. Van miből válogatni szerencsére, de azt egyelőre nem tudjuk, hogy az elkövetkező években mennyi és milyen minőségű játékkal bővül ez a lista, már ha bővül egyáltalán. 

Oldalak: 1 2 3

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)