Hirdetés

Kína hatása a játékiparra elvitathatatlan, de mit jelent ez a gyakorlatban?

|

Hasonló utat jártak be a játékfejlesztéssel és -kiadással kacérkodó kínai cégek, mint a mobilgyártók: bérmunkával kezdték, majd a szükséges tudás, technológia és tőke birtokában a piac egyre inkább megkerülhetetlen szereplőivé váltak.

Hirdetés

Hat új fejlesztés, amit érdemes figyelemmel kísérni

Black Myth: Wukong

Kiadó: Game Science
Fejlesztő: Game Science
Platform: PC, PlayStation 5, Xbox Series X|S
Megjelenés: 2023

Vu Cseng-en 1592-ben kiadott mitológiai regénye, a Nyugati utazás szolgál e roppant ambiciózus, next-gen látványt, és komoly kihívást nyújtó soulslike alapjául. Az agyafúrt majomkirályt, Szun Vu-kungot irányítva kell megküzdenünk a legváltozatosabb teremtményekkel, köztük mágikus és túlvilági lényekkel.

Bright Memory: Infinite

Kiadó: Playsim
Fejlesztő: FYQD
Platform: PC, Xbox Series X|S
Megjelenés: 2021

Zeng Xiacheng egyszemélyes projektje belső nézetes akciójáték, amelyben megfér egymás mellett a lövöldözés, a kaszabolás és a természetfeletti erők alkalmazása is. Egy korai változat elérhető Bright Memory: Episode 1 címen, ezt bővíti ki, tuningolja fel és gyúrja át alkotója teljes értékű játékká.

Diablo Immortal

Kiadó: Blizzard Entertainment
Fejlesztő: NetEase
Platform: Android, iOS
Megjelenés: N/A

Noha a széria rajongói szemében hátba szúrással ér fel a platformválasztás, garantáltan nyomtatni fogja a pénzt az érintőképernyőkre optimalizált, ingyenesen játszható hack and slash. A második és a harmadik rész közé beékelődő történet szereplőinek küllemét a távol-keleti célközönség ízléséhez szabták.

My Time at Sandrock

Kiadó: Pathea Games
Fejlesztő: Pathea Games
Platform: Nintendo Switch, PC, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X|S
Megjelenés: 2022

Korai hozzáférésben már idén tavasszal fejest ugorhatunk a My Time at Portia folytatásába, ám a végleges változatra még várnunk kell. A játékmenet változatlan: felfedezünk, harcolunk, gyűjtögetünk, barkácsolunk és interakcióba lépünk a kisváros polgáraival, akik igényt tartanak műhelyünk szolgálataira.

Pokémon Unite

Kiadó: Tencent
Fejlesztő: Timi Studios
Platform: Android, iOS, Nintendo Switch
Megjelenés: 2021

Idén ünnepli 25. évfordulóját a Pokémon franchise, ennek részeként érkezik a MOBA műfajba tartozó, ingyenesen játszható alkotás is. Két ötfős csapat mérkőzéséből azt a formációt kiáltja ki győztesnek a játék, amelyik több pontot szerez a vad zsebszörnyek legyőzése, valamint kontrollpontok elfoglalása révén.

Project DT

Kiadó: Digital Sky
Fejlesztő: Digital Sky
Platform: N/A
Megjelenés: N/A

A Devil May Cry, a Metal Gear Rising és a NieR játékok vonásait egyesíti magában ez a gyors tempójú, Unreal Engine 4-et használó, külső nézetes akciójáték. Az eddig kizárólag bérmunkákat végző stúdió még csak most toboroz munkatársakat első önálló projektjéhez, vagyis még évekre lehetünk a megjelenéstől.

Kína játékcsászára

Szédületes gyorsasággal küzdötte magát Ázsia techvállalatainak élvonalába a sencseni székhelyű Tencent: 1988-as alapítása után húsz évvel piaci értéke már átlépte az 500 milliárd dollárt. Ilyen eredménnyel azt megelőzően egyetlen iparági szereplő sem büszkélkedhetett nemhogy Kínában, de az egész kontinensen sem. A kockázati tőkebefektetéstől az internetszolgáltatáson, a digitális fizetési rendszereken, e-kereskedelmen, zene- és filmiparon át a közösségi médiáig (WeChat, QQ) számos szegmensben vannak érdekeltségei, még a videojáték-iparban is. 2003-ban lépett be erre a piacra a Tencent Games megalapításával, és pár év leforgása alatt vezető szerepre tett szert hazájában őrületesen népszerű böngészős és mobiljátékai révén, de nem állt meg Kína határainál, hanem módszeresen bevásárolta magát számos nyugati, valamint japán és dél-koreai kiadóba, illetve játékfejlesztő stúdióba. Így most a Leage of Legends teljes bevétele, a Fortnite-tal és az Unreal Engine-nel keresett pénznek pedig a 40 százaléka hozzá folyik be.

Teljes egészében birtokolja: Digital Extremes, Funcom, Riot Games, Sharkmob, Splash Damage

Résztulajdonosként vagy befektetés révén érdekelt: 10 Chambers Collective, Activision Blizzard, Bluehole, Bohemia Interactive, Dontnod Entertainment, Epic Games, Fatshark, Frontier Developments, Garena, Grinding Gear Games, Kakao, Klei Entertainment, Lockwood Publishing, Marvelous, Miniclip, Netmarble, Paradox Interactive, PlatinumGames, Roblox Corporation, Supercell, Ubisoft, Voodoo, Yager Development

A játék rossz, értem?

Kína 2008-ban betegségnek nyilvánította az internetfüggőséget, egyenesen a fiatalkorúak egészségét veszélyeztető legnagyobb fenyegetések közé sorolva, majd az állami apparátus hatalmas lendülettel vetette magát a küzdelembe. Öt évvel később már 400 rehabilitációs központ működött az országban, amelyek nyugati szemmel nézve inkább tűntek (és tűnnek ma is) átnevelő táboroknak vagy börtönöknek.

A külvilág a Hilla Medalia és Shosh Shlam rendezte, 2013 júliusában bemutatott amerikai-izraeli dokumentumfilm, a Web Junkie révén kukkanthatott be először a bentlakásos intézmények ráccsal fedett ablakai és rideg falai mögé. A forgatócsoport által felkeresett, Pekinghez közeli Daxing Internetfüggőséget Kezelő Központban radikális eszközöket vetnek be azért, hogy semlegesítsék az intézményvezető Dr. Tao Ran addiktológus által elektronikus heroinnak nevezett online játékok fiatalokra gyakorolt káros hatását.

A jellemzően három-négy hónapos ott-tartózkodásuk alatt az egyenruhába öltöztetett bentlakóknak szigorúan szabályozott napirendet kell követniük, aminek része a katonai jellegű kiképzésre emlékeztető testedzés az egyéni és csoportos terápiás foglalkozások mellett.

Noha a hivatalos kommüniké szerint a kezelések 75 százaléka sikeres (értsd: nem esik vissza a korábbi függő), azt azért nem árt tudni, hogy a résztvevők jelentős hányada nem önszántából vonul be, hanem szülői kényszer hatására.

A dokumentumfilmben megszólaltatott fiatalok egyikének az anyja elismerte, hogy a tanulmányait elhanyagoló csemete altatót kapott, mielőtt beszállították volna, így még ha akart volna, sem tudott volna tiltakozni a szerinte igazságtalan eljárás ellen.

Az elmúlt években hatóságok több alkalommal is arra kényszerültek, hogy felülvizsgálják az intézményekben alkalmazott módszereket, 2009-ben például betiltották az elektrosokk használatát, valamint a testi fenyítés minden formáját. Legutóbb pedig egy 2017-es haláleset váltott ki beavatkozást az illetékesek részéről: ekkor a verbális abúzust és a fenyegetést is tiltólistára tették.

Oldalak: 1 2

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)