10 remek játék, ami anyagilag csúnya bukás lett

|

Bár a stúdiók - érthető módon - hajlamosak a számok tükrében megítélni a játékaik fogadtatását, azért az anyagi bukások között is bőven találni figyelemre méltó alkotásokat.

Hirdetés

Pillars of Eternity II: Deadfire

Három évvel az első rész debütálása után, 2018-ban érkezett meg a Pillars of Eternity II: Deadfire, ami papíron bombabiztos receptet követve, nemes egyszerűséggel nagyobb és jobb játék lett az elődjénél. Finomabb mechanikák, érdekesebb világ és izgalmasabb történet várta a folytatásra jegyet váltókat, akik sajnos nem voltak elegen ahhoz, hogy anyagilag is sikerre fordítsák az Obsidian felülnézetes szerepjátékát. Talán így az sem véletlen, hogy pontos számadatokat nem igen találni arról, hogy mennyi is fogyott valójában a kalandból, így ismételten csak a becslésekre hagyatkozhatunk ezzel kapcsolatban.

A legtöbb forrás azt saccolja, hogy a megjelenés évében kicsivel több mint 200 ezer példány talált belőle gazdára, ami talán annak tudható be, hogy a Pathfinder: Kingmaker és a Divinity: Original Sin 2 megjelenésének árnyékában nem túl sok levegő jutott neki. Azóta pedig aligha sikerült feltornázni ezt a számot, ami tényleg szomorú, hiszen a Deadfire egy minden szempontból fejlettebb játékká nőtte ki magát. Kíváncsian várjuk, hogy végül összejön-e a folytatás.

Enslaved: Odyssey to the West

A Ninja Theory a jelen pillanatban is a hatalmas várakozásnak örvendő, idén májusban végre megjelenő Hellblade második felvonásán dolgozik, így már messze túlléptek azon, hogy 2010-ben megjelent, igazán különleges alkotásuk valahogyan kudarc lett. Az Enslaved: Odyssey to the West a kínai mitológia szerves részét képező Nyugati utazás egy lazább feldolgozásaként szolgált, egy 150 évvel későbbi, háború utáni posztapokaliptikus világba kalauzolt el minket, az utazást pedig számos morális kérdéssel fűszerezte. Játékosokként az egyszerűen csak Monkey névre keresztelt főszereplő felett vehettük át az irányítást, akivel az elsődleges feladatunk társa, Trip biztonságos hazakísérése volt egy hajóbalesetet követően.

Utunkat lepusztított gépek, megoldandó rejtvények, olykor pedig platformer részek keresztezték, amik így élvezetes játékmenettel karöltve tálalták a meglepően mély történetet. A játékból azonban az ismert infók alapján összességében kevesebb mint 500 ezer példány talált gazdára, ami nagy kár, hiszen ezzel hamar le kellett mondanunk a tervezett folytatásról.

Brütal Legend

Tíz órányi metálos kalandozásra invitálta 2009-ben a stílus kedvelőit a Double Fine Productions csapata, akik egy kifejezetten érdekes, kicsit hack and slash, kicsit RTS, de minden szempontból egyedi játékot dobtak össze a Brütal Legend személyében. Kalandjaink során a Jack Black által életre keltett roadot, Eddie Riggset irányíthattuk, akinek útját olyan rocklegendák keresztezték, mint például Lemmy Kilmister (Motörhead), Ozzy Osbourne (Black Sabbath), Rob Halford (Judas Priest) vagy éppen Lita Ford (The Runaways). A legtöbb kritikát talán a játék RTS vonulata kapta, ami konzolokon kényelmetlenül működött, és bár a megjelenése után négy évvel PC-re is portolták, ez már kevésnek bizonyult ahhoz, hogy a nyereségesség irányába fordítsa a Brütal Legendet.

A játékból egyes becslések szerint valamivel több mint egymillió példány találhatott gazdára, azonban némi reménysugár sejlett fel a távolban az elmúlt évek során, amikor kiderült, hogy egy esetleges második felvonás még ennek ellenére sem teljesen kizárt. A Double Fine fejese, Tim Schafer korábban már többször is arról beszélt, hogy nyitott lenne a folytatásra, ám az évek azóta is csak telnek, komolyabb előrelépésről pedig egyelőre még nemigen hallottunk, de ugyebár a remény hal meg utoljára.

Spec Ops: The Line

A Spec Ops: The Line első ránézésre egy egyszerű lövöldének tűnhet, viszont a megtévesztő külső alatt egy sötét, érzelmileg kifejezetten megterhelő, morális kérdésekkel tarkított szürreális utazás rejlik. A Yager által fejlesztett, 2012-ben kiadott történetközpontú játékban Martin Walker kapitány bőrébe bújhattunk, akivel egy látszólag egyszerű küldetésből indulva, aztán egyre mélyebbre hatolva fokozatosan szembesülhettünk döntéseink következményeivel. A Spec Ops célja nem csak a taktikázásra és fedezékrendszerre nagyban építő lövöldözés,  az ellenfeleink legyűrése volt, hanem az is, hogy hősöknek állítson be minket, pusztán azért, hogy nem sokkal később ennek szöges ellentettjét tárja elénk.

Izgalmas, ezzel együtt pedig lélekfacsaró élmény volt a Spec Ops: The Line, ami talán pont ezért nem kapta meg a második esélyt arra, hogy egy esetleges folytatás formájában kalauzoljon el minket újból a háború borzalmaitól megtépázott katonák elméjének legsötétebb bugyraiba. 

Beyond Good and Evil

Ékes példája a 2003-as Beyond Good and Evil annak, amiért a legtöbb csapat a mai napig is, amíg csak teheti, próbálja kerülni a teljesen új alapokra és mechanikákra építkező, önálló franchise gondolatát. Ugyanis hiába részesült kifejezetten pozitív kritikai fogadtatában, illetve egy év játéka jelölésben is a Ubisoft 2003-as akció-kalandjátéka, anyagilag sajnálatos módon mégis kudarcot vallott. A különleges történet, az egyedi játékmenet és az emlékezetes karakterek, mind egy a korát jócskán meghaladó alkotássá avanzsálták a Beyond Good and Evilt, ami a megérdemelt figyelmet csak jóval, évekkel később kapta meg. Idővel ugyanis felfigyeltek a játékra, ezzel pedig olyan rajongótábort sikerült kialakítania, hogy a Ubisoft időközben egy Netflixre készülő filmadaptációt is betervezett hozzá, de a játék atyja, Michel Ancel már 2008-ban is arról beszélt, hogy szívesen elkészítené a potenciális folytatást. 

Sokáig nem halottunk ezt követően a szériáról, Ancel is máson ügyködött, nem tudtuk mire számíthatunk. Egészen 2017-ig kellett várnunk, amikor is az E3 konferencián teljesen új formájában villantotta meg a Ubisoft az előzménytörténetként szolgáló Beyond Good and Evil 2-t, ami elviekben, bár már a videójátékoknak azóta hátat fordító Ancel nélkül, továbbra is fejlesztés alatt áll. Legutóbb 2022-ben kaptunk bizakodásra okot adó híreket, ekkor egy új vezető író csatlakozott a projekthez, de ezt leszámítva továbbra is erősen kételkedünk abban, hogy valaha napvilágot lát-e a folytatás. Újabb év, újabb remények, remélhetőleg 2024-ben többet hallunk majd felőle.

Esetleg kiegészítenétek még valamivel a listát? Ha igen, akkor ezt véletlenül se tartsátok magatokban, bátran írjátok meg kommentben, hogy szerintetek mik voltak azok a játékok, amik folytatást vagy nagyobb figyelmet érdemelnének!

Oldalak: 1 2

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)