Megjelent a GameStar 15. születésnapi száma!
Kattints a részletekért!

Resident Evil 5 - PC-s teszt

Flatline

Kevesebb rettegés, több kooperatív kéjhömpöly 2009. október archív

Ha van sorozat, amit nem kell bemutatni bizonyos stíluskategóriákon belül, akkor az a Resident Evil, hiszen az első epizód megjelenése óta úgy beszél róla az ipar, mint a túlélőhorror-játékok műfajának megalapozójáról. Bár előtte is volt már pár próbálkozás, mégis az Arklay kastélyban történt zombivadászat lett a leghíresebb (és valljuk be, legjobb) első paradicsomlé-spriccelés. Jill Valentine, Chris Redfield, Albert Wesker és még sorolhatnám, de úgyis csak annyi lenne a lényeg, hogy ezek a nevek nemcsak Japánban örvendnek kisebb istenstátusznak, hanem szerte a világon, ahova az RE sorozat eljutott. Ahogy sikeres lett a játék, a marketingesek kulcstartóktól kezdve zabpelyheken át mindent rögtön residentevilösítettek, sőt, még film is lett belőle, amit itthon Kaptár néven vetítettek és több részt is megélt.

Noha a filmnek érintőleges köze volt csak a játékokhoz, nyilvánvalóan az alapokat onnan szedte és néhány jó zimbes-zombis akciójelenettel nyakon öntve még akár nézhető kategóriába is sorolhatnánk. Node ne kanyarodjunk el szeretett PC-nktől és a Capcom mostohagyermekként kezelt státuszáról. Ugyan sok RE-epizódot játszhattunk PC-n is, a legutolsó volt a legnagyobb csalódás, a sokak által méltán szeretett negyedik rész. Nagyon gyenge port volt, ráadásul az átvezető animációkat szénné tömörített videókban láthattuk csak, a konzolok helyben számolt játékmotorja helyett. Milyen lett az ötödik epizód portja? Sokkal jobb, mint vártam.

Nagy port kavar

A PC-s változat meglepően jó lett, ráadásul számtalan extrát is tartalmaz, amelyek ugyan nem eget rengetők, de elegek ahhoz, hogy néhányan felhúzzák a szemöldöküket és azt mondják: „némár, dejó...". Összességében véve sem plusz pályát, sem elég új kosztümöt nem ad a játék a konzolos változatokhoz képest, noha a szexi blézer és miniszoknya Shevának kifejezetten jól áll. Ellenben a PC-változat egere és billentyűzete miatt kénytelenek voltak a készítők behódolni annak, aminek egyelőre direkt nem engedtek a konzolos változatokban, azaz a gyors célzás és megfordulás, plusz mozgás a célzások között a PC-n elérhető, konzolon nem. Nyilvánvalóan sokkal gyorsabban lehet egy 180 fokos fejlövést elereszteni az egér segítségével, mint a kontrollerrel, de pont emiatt a játék is sokkal könnyebbé válik, így szükségessé vált az, hogy bekerüljön egy még nehezebb játékmód, aminél körülbelül kétszer annyi zombi ront a játékosra minden szituációban, mint az alap fokozatokon.


Térdig gázolva a zombibélben is adunk a megjelenésre.

A játékélmény résznél majd kitérek rá, miért rombolja a PC-s perifériák használata a hangulatot, de nyilvánvaló, hogy sokkal kevésbé parázik az ember, ha tudja, hogy akármit le tud lőni és nincs az a pályadizájn, ami meg tudná lepni, így ásítozva játssza végig a játékot. Ha meg egy kontrollert markolnánk, amivel limitált, de használható szabadságunk van a célkereszt fölött, nehezebb ugyan a játék, de sokkal hangulatosabb. Szerencsére az xboxos kontrollert is felismeri a játék, így akinek van (olyan, ami kábeles), cuppantsa be nyugodtan az USB-portba és javaslom, inkább azzal nyomja. (Tudom, ezért rengetegen szurkálni fogják a voodoo-babámat esténként, de ez van, jobb lesz a játékélmény tőle, tessék szépen elhinni... Természetesen a hardcore arcok nyugodtan maradhatnak az egér-billentyűzet kombónál is, de jelzem, ez is egy lehetőség.) A célkereszt önmagában is nagyobb lett a fél éve megjelent konzolos változatoknál, illetve egyedül a rail shooter résznél lett kisebb, ami fura, lévén szinte nem is látni a dzsipes üldözésnél, hogy hova lövünk. Egyébként minden más egy az egyben ugyanolyan minőségű, mint ahogy a konzolokon láthattuk, sőt, a felbontás növelésével még talán egy picit jobban is néz ki, de emlékeim alapján alig láttam különbséget, sőt, néhány esetben túl tiszta volt. Egy kis grain filtert igazán betolhattak volna PC-n, hogy ne lássuk minden ház oldalát és talajelemet elvágólag, textúralapként. A másik fele, hogy érdemes bekapcsolni a vsyncet, mert a néha túl gyors, néha csak 60 fps-es forgolódás kifejezetten zavaró, sokkal jobb, ha állandó 60-on tartjátok. (Akinek pedig az új NVIDIA 3D-s szemüvege van, az 120 hertzre is állíthatja a játékot és ügyelhet rá, hogy a szívgyógyszer a közelben legyen, amikor kiugranak a nemzombik a képernyőből.)

Az átvezető animációkat sokan szidták a negyedik rész portolásakor, itt most klasszisokkal jobb a helyzet. Bár még mindig van pár, amit előre digizve kapunk, legalább sokkal jobb minőségűre tömörítették őket, így csak az extrém gyors mozgásoknál látni, hogy miként is csalnak a készítők. No meg persze a videomód-váltás villanásakor, amikor indulnak a mozik, de hát ha már PC-sek vagyunk, legalább tudjuk, mi zajlik épp a gépen.

 

Változnak az idők, coop for the win!

 

A Capcom döntése alapján már a negyedik epizód sem volt kifejezetten horrorelemeket felvonultató játék, sokkal inkább egy sötét környezetbe helyezett akciójáték, nagyon jó karakterekkel és hosszú, élvezhető játékmenettel. Amikor az első képek és videók megjelentek az ötödik részből, az első gondolatom az volt, hogy mi lesz így a hangulattal, ha javarészt tűző napfényben kell hentelni a szembe botorkáló ellenfeleket. Valahol igazam is lett azzal kapcsolatban, hogy az egyszemélyes mód sem annyira félelmetes, mint lehetne, a kooperatív meg aztán főleg nem, lévén az ismerősötök-barátotok-barátnőtök rohan mellettetek. Ez picit sajnálatos, mert így tulajdonképpen egyszerű akciójátékká változik a Resident Evil 5, amiben csak a sztori és a kivitelezés minősége mutatja azt, hogy valami többről van szó, mint egy átlagos Dino Crisis-féle second person shooternél. Ha nemcsak elrettentőnek szánt képi elemekkel próbálnának sokkolni (nemzombi szájából kijövő csápok, vérző szemek stb.), hanem a környezeti hangok megfelelő játékával, máris más lenne a helyzet és egy pillanatig sem úgy rohanna az ember előre, hogy nem fél semmitől, mert úgyis tudja, hogy vagy csak kutyulik, vagy zsírosabb afroamerikai, netán nem annyira zsíros afroamerikai ellenfelek özönlenek szembe. Persze a bossharcok jók, ötletesek, gigantikusak, de még pár ellenféltípus elfért volna. A krokodiltámadásos rész kifejezetten üdítő volt, plusz ott nemcsak két fejrekokitól dőltek meg a nagyobbacska ellenfelek, hanem már figyelni kellett rá, mi az, amit nem lő bele az ember, mert esetleg kellhet később.

A játék legnagyobb erőssége a majdnem tökéletesen kódolt és az egész kampányon át használható kooperatív mód. Hatalmas elismerés jár a Capcomnak, rengeteg ilyen játékot szeretnénk látni a jövőben. Nemcsak arról szól, hogy egymás mellett futva vagy te, vagy a barátod hamarabb lő le valakit, aztán veszekedtek a looton. Sokkal komolyabb összjátékra van szükség, mint bármelyik eddigi coop játékban, nem is beszélve arról, hogy nehezebb fokozaton már a lőszerrel is gazdálkodnotok kell, sokszor állítja majd meg az előrehaladást az, hogy gyorsan kicseréljétek a számotokra épp használhatatlan lőszert a társatokkal, mert neki épp jól jön még öt Magnumba való ammo. Ezenfelül majdnem minden pályán adódik olyan helyzet, mikor vagy csak Sheva, vagy csak Chris tud továbbhaladni adott irányba, míg a társnak várnia kell. A legjobb rész ezzel kapcsolatban az, mikor a hajós pályán Sheva egy ketrecben reked, fordított esetben meg az egyik weskeres bossharc. Sőt, a legutolsó összecsapásnál különösen hangsúlyossá válik a két játékos szerepe, lévén összehangolt, többlépcsős támadássorozatokra lesz szükség ahhoz, hogy kivégezzétek a főgonoszt. Nem vitás, hogy sokkal jobban javaslom a coop játékot, mint az egyszemélyest. Ugyan Sheva mesterséges intelligenciájával semmi baj nincsen, lő, védekezik, gyógyít, ha kell, mégiscsak egy robot és nem lehet üvölteni neki a mikrofonon keresztül, hogy „Bazz, direkt lőttél hátba, Jocó?!" (Persze csak akkor, ha be van kapcsolva a csapattárs-sebzés, de legyen, mert úgy az igazi.) Legszívesebben külön értékelném a játékot single és coop kampányra bontva, és legalább 8 százalék különbség lenne a kettő között a coop javára. Egyetlenegy gáz van csak a dologgal és az a Games For Windows Live belépés, mint a GTA 4-nél. Jó a felület, csak kissé erdős és természetesen csak akkor játszhattok coopot, ha eredeti játékotok van, plusz a társatoknak is. Sajnos nincs osztott képernyős mód, mint a konzolokon, de nem számít - ha már megvan az eredeti game, bármikor csatlakozhat, vagy kieshet a barátotok, az MI rögtön átveszi a helyét. Úgyhogy, ha Jocó hirtelen megtáltosodik és nem kell állandóan rászólni, hogy ugyan gyógyítsa már fel magát, mert kilóg a bele, akkor sanszos, hogy már a gép irányítja helyette a karakterét. Azért hívjátok fel telón, vagy lökjétek oldalba, ha LAN-oztok, hogy kiesett és a főmenü nem olyan izgalmas.


Értem, értem, de mi jön ezután?

A másik újítás az előző részekhez képest a fegyverek fejlesztési lehetősége. A pályákon megszerzett pénzmennyiségből vagy a meg nem talált új fegyókat vásárolhatjátok meg és fejleszthetitek, vagy a már meglévő csúzlikat pimpelhetitek szénné. Nincs is jobb egy alap Itchaca shotgunnál, amire minden fejlesztést ráraktatok már. Főleg, ha a Hydra típusút is megtaláljátok. Durvaság, oszt, mint a szőke dílerlány a kaszinóban.

 

Érdemes volt várni?

 

Ezzel körülbelül el is értem ahhoz a ponthoz, ahol már nincs különbség a konzolos és PC-s változat között, kivéve a survival módot, ahol lakóparknyi ellenfelet zúdítanak a játék adott területein a nyakatokba és minél tovább túl kell élni. Egy shotgunlövés így nemcsak két embert, hanem akár ötöt is ledönthet, annyian lesznek. Ez az egyetlen mód, amit sem az Xbox, sem a PS3 nem bírt volna el számítási kapacitással, sőt, PC-n is be-be röccent a dolog, amikor ablaktörlőzni kellett a vért a monitorról. Viszont nagyon élvezetes, úgyhogy a végigjátszás után mindenképp próbáljátok ki, érdemes!

A sztoriból direkt nem lövök le semmit, az elején említett nevek már önmagukban elmondják, hogy kissé visszanyúltak a srácok, amennyire csak lehet és megbolygatták kicsit a történetet, hogy az ős HC-rajongók is izzadó tenyérrel és hiperventilálva gondoljanak a játékra, amint megjelenik. Ez szerencsére jó döntés volt, mind Weskert, mind Jillt látva mosolyog az ember, persze a baj csak az az egésszel, hogy órákkal előre meg tudjuk mondani, mi fog történni, lévén a sztori meglehetősen kiszámítható. De ez legyen a legkevesebb baj, lévén élvezetes nyomulni és átverekedni Christ és Shevát a jó pár pályán. A negyedik epizódnál viszont legalább 5 órával rövidebb a játék, így készüljetek fel egy 10-12 órás kalandra, nem pedig 16-20 órára.

Összességében az a lényeg, hogy rendkívül jó portnak ígérkezik a Resident Evil 5, így akik nem játszották végig Xboxon, azok most tegyék meg a PC-jükön. A kevés plusz finomítás, meg az új játékmód nem egetrengető, de elég ahhoz, hogy azoknak, akiket egyébként megcélzott a Capcom a PC-s változattal (azok, akiknek nincs sem PS3-a, sem Xboxa, de szeretnének játszani vele), bőven elég. Bárki, akit kicsit is érdekel egy jó akciójáték, feltétlen ugorjon rá, megéri.

2009. október archív

resident evil 5 teszt bemutató test review PC Xbox 360 Playstation 3 Akció

Resident Evil 5

9.1

A Resident Evil 5-ben az első rész főhőse, Chris Redfield tér vissza. Redfield, a BSAA nevű katonai egység...

+ Pro
  • grafika
  • coop mód
  • átvezető animációk
- Kontra
  • a nem kiemelt szinkronhangok gyengék
  • kevés ellenféltípus

Hasonló jóságok

58 Komment Szólj hozzá

Oldal: 1 | 2 | 3 »
8 58
Nicholai.Sokolov
Inaktív)

Jó játék ! Bár ez inkább akciójáték nem horror !

11 57
tmarton98
Inaktív)

Nagyon jó játék

Nálam :

10/10

11 56
xoder
Inaktív)

A DLC-k tényleg jól jönnének egy ilyen remek játékhoz. Az ellenfelek tényleg lehetnének változatosabbak, de ez nem olyan nagy probléma. A játék nagyon jól van optimalizálva! Tőlem megkapja a 92%-ot!

9 53
BoSs69
Inaktív)

1-2 DLC azért jól esne pc re

9 52
wkerg
Adama admirális (8/10)

Csak megsúgom, nem zombiölős. Valami plagával fertőzött emberek vannak benne, ahogy az már a Resident Evil 4-nél is tapasztalható volt. Magyarán: nemzombi-s :D

11 50
wkerg
Adama admirális (8/10)

Kegyetlen jó játék! Favorit örökké! Nagyon jól lett optimalizálva, most tettem fel újra. Megunhatatlan.

11 49
masher_
Inaktív)

nekem annyira nem jön be a játék.jó,oké a grafika az meseszép.azonban annak mi az értelme,hogy egy átlag ellenfélbe(a fejébe) bele kell lőni 22222222 tárat és,akkor hal megnekem ez volt az ami megölte a játékélményt.kevés lőszer,túl sok lövéssel kell megölni egy ellent.de persze ez csak a magánvéleményem.

10 47
Zefrael
Inaktív)

Jó ez így a zimbes-zombis fps-eknek valahogy nincs jó hangulatuk...az RE meg egyébként is TPS volt amióta világ a világ. Amúgy koopban tényleg istenkirályság

11 45
topseller
Inaktív)

szerintem ennél több pontot is megérdemel:D nekem nagyon bejött a kedvenceim egyike,így tovább

10 43
Dragon139
Inaktív)

Na ez egész jól hangzik meg ezek a kosztümök!!XD

10 41
BaldGhost
Inaktív)

Szerintem nem rossz játék,el lehet vele lenni akár órákat is!ez egy egész jól kidolgozott game,de annyira azért nem jó.

11 40
salthman
Inaktív)

sziasztok nekem is bejött a játék egyetlen nagy gondom
nekem kiani a pc verzio és nem tudom hogyn lehet menteni
tudna valaki segiteni ?

9 39
bolics
Inaktív)

Borzalmas 4 rész? Lehet, hogy az irányítás nem volt olya jó, de attól még szerintem a re sorozat legjobb része volt, beleértve az 5-öt is.

Oldal: 1 | 2 | 3 »

Kiadó: Project029 Media and Communications Kft. - Impresszum - Hirdetési ajánlatunk - Adatvédelmi elveink - E3

Ügynökségi értékesítési képviselet: Adaptive Media